Hæsblæsende action
Forbavsende god singleplayer historie
Fyldt med fejl og manglende optimering
Frustrerende at komme i gang med
Minder meget om Battlefield 4
Køb Battlefield Hardline hos vore partnere:

Battlefield-serien har altid handlet om multiplayer. Det er der gudskelov ikke lavet om på med Hardline, men denne gang har udviklerne også forsøgt at skrue en singleplayer kampagne sammen, der faktisk giver mening, men som til gengæld også er fuldstændig løsrevet fra det, som det hele for alvor handler om – Hurtige kaotiske kampe på baner med op til 64 spillere.

Skyd efter begynderne
Multiplayer i Hardline føles urimeligt unfair for nye spillere, som fra starten bliver udstyret med latterligt ineffektive våben. De første timer føles det som om du lige så godt kunne prøve at slå dine modstandere ihjel med en våd asparges, mens de blæser dig i stumper og stykker med deres high-tech isenkram. Det er næsten som et optagelsesritual, hvor du skal finde dig i at være levende skydeskive for at kunne tjene erfaring nok til at have råd til at købe nye våben. Med mindre du ligefrem investerer i premium eller premium edition af spillet og på den måde køber dig til at springe køen ved våbenbutikken over.

Hvis du allerede har spillet Battlefield 4, så vil Hardlines langt hen af vejen føles som gammel vin på nye flasker. Scenen er ændret så det nu handler om politi mod røvere, men spilmotoren er stadig nøjagtigt den samme og du kan ikke undgå at føle, at det kunne være udgivet som udvidelsespakke til den halve pris. Men når det er sagt, så er der denne gang endnu mere intens action. Kugler og granater flyver om ørerne på dig og gennemsnitslevetiden måles i sekunder snarere end minutter. Desværre virker det som om serverne ikke rigtigt kan holde trit med løjerne og enhver multiplayer match er fyldt med ”rubberbanding” og andre bizarre episoder, der opstår når spillet opgiver at følge med. I det hele taget er det lidt som om at hensynet til at gøre det til en voldelig og intens cirkusforestilling er gået forud for alle andre hensyn. Med Hardline vil du derfor føle dig langt mere hensat til tiden med alle mod alle deathmatch fra Quake 2 end du vil til seriens første spil, Battlefield 1942.

Det er sjældent du får følelsen af at være del af noget, der giver en større mening, når du kan blive skudt ned i din helikopter det ene øjeblik, for blot at genoplive med skarpladt våben i hånden på bagsædet af en bil få sekunder senere. Det gør også Hardline til en intens og udmattende oplevelse som de fleste nok kun kan nyde i mindre doser af gangen, inden de er nødt til at logge af for at gnide øjnene og ryste kramperne ud af aftrækkerfingeren,

Gensidige biljagter
Alle de kendte spiltyper er tilbage, men der er også blevet plads til nye. Klart den bedste er Hotwire, hvor det gælder om at ’erobre’ og forsvare biler, mens du kører dem rundt i fuld fart på banen og samtidig prøver at sprænge det andet holds biler i luften.

Der er også Payday inspirerede spil, hvor holdet af forbrydere skal begå et kup og politiholdet skal forhindre det. Men fælles for alle spiltyper, ender de lynhurtigt i gigantiske gensidige massakrer og bortset fra at de giver forskellige afvekslende muligheder for at skyde på alt hvad der rører sig, giver de egentlig ikke nogen dybere mening.

Traditionen tro er ”Team Deathmatch” den mest simple spilform og samtidig et glimrende sted at kæmpe sig gennem de første frustrerende timer indtil du har optjent nok penge til at købe et våben, der giver dig chance for at deltage i løjerne på nogenlunde lige vilkår.

Singleplayer kampagnen handler også om politi og røvere, men har ellers ingen som helst lighedspunkter med multiplayerdelen. Kampagnen, som er relativt kort og kan gennemføres på ganske få timer, udspiller sig som en klichefyldt og tydelig Max Payne inspireret detektivserie med kyniske forbrydere og endnu mere kyniske korrupte politifolk.

Sov eller jeg skyder
Men bortset fra at den er overstået alt for hurtigt, så er kampagnen faktisk forbavsende godt skrevet i forhold til hvad vi er vant til i serien og der er overraskende stor frihed til at angribe dine missioner på den måde du har lyst til. Stik imod hele tonen i spillet i øvrigt, kan du også vælge at anholde forbryderne i stedet for at skyde dem i smadder. Desværre er det implementeret på en måde der gør det mere komisk end realistisk og det er næsten for nemt at misbruge systemet til at efterlade forbrydere sovende med håndjern på over det hele. Kampagnen belønner dig faktisk for at bruge den ikke voldelige fremgangsmåde, men belønner dig for det med nye og kraftigere skydevåben og understreger dermed endnu en gang at Hardline ikke er spil du skal tænke så forfærdeligt meget over.

Battlefield Hardline er intenst, voldeligt og fjollet. Det er den ultimative røvere og soldater leg hvor alle drengerøvene kan få lov til at fræse rundt i lastbiler, biler, motorcykler og helikoptere, mens der skydes vildt til alle sider og hvor alle er klar til at skyde løs igen næsten før deres lig har ramt jorden. Men det er bestemt ikke fejlfrit og der bliver bandet og svovlet mindst lige så meget over spillets fejl og de alt for hyppige og pludselige dødsfald som der bliver jublet over noget der lykkes. Men det skal ikke afholde os fra at tørre sveden af panden igen kaste os hovedkulds ind i endnu en kamp. ”Yippee-ki-yay motherfuckers”.