Fantastisk grafik
Episke bosskampe
Bedre spilbalance
Tyndt plot
Køb Monster Hunter 4 Ultimate hos vore partnere:

På monsterjagt igen!
Her på GameSector har vi fulgt Monster Hunter lige siden tidernes morgen (ja vi er nogle gamle nisser). Vi var ikke voldsomt imponerede over det originale Monster Hunter, der udkom til PlayStation 2 i 2005. Men i 2010 udkom Monster Hunter 3: Tri så til Nintendo Wii (Monster Hunter 2 udkom aldrig på disse breddegrader) og så var vi solgt. Siden da har vi også nydt at spille Monster Hunter 3 Ultimate, der udkom i 2013 og nu har vi så haft fornøjelsen af Monster Hunter 4 Ultimate – og vores oplevelse er at serien bliver bedre og bedre og langsomt også mere tilgængelig.

Overraskende nok så er Monster Hunter 4 Ultimate det første spil med en regulær historie – hvis man kan kalde den spinkle fortælling, som spillet byder på for ”en historie”. Til trods for krumspring og fortællinger om et mystisk artefakt og en karavane (der bliver ledt af en gut ved navn Caravaneer – den har de ikke tænkt længe over), så ændrer det i virkeligheden ikke ved spillets præmis: du er stadig en ung og uerfaren Monster Hunter, der som en anden Pokémon trainer glæder sig til at komme ud i vildnisset og straffe nogle monstre. Så langt så godt.

Som i de foregående spil er din mission at jagte forskellige typer af monstre. Du skal gennemsøge vildnisset for at finde det rigtige monster at myrde og når du alligevel flakker omkring i terrænet, kan du lige så godt samle lidt ressourcer sammen, så du efterfølgende kan lave nye våben og rustninger. Der er 12 forskellige våbentyper, der hver især giver din karakter specielle egenskaber og angreb. Der er som sådan ikke mulighed for at forbedre din karakter igennem spillet – Monster Hunter spillene er nemlig meget mere action rollespil end regulære rollespil. Udvikling i karakteren sker udelukkende ved at skaffe nyt og bedre udstyr, der dermed giver forbedrede færdigheder i kamp.

Episke kampe og masser af grinding
Der er forskellige missioner at udføre i vildnisset – nogle er ret klassiske, såsom at dræbe en vis mængde af et bestemt monster eller samle en bestemt mængde at ressourcer, men de mest interessante missioner er dem, hvor du skal dræbe et større monster. Disse missioner har ofte en tidsgrænse og presser dig til at finde og nedkæmpe eller måske endda fange monstret hurtigst muligt – men det er naturligvis lettere sagt end gjort.

Kampene mod de store monstre er ofte både episke i deres opsætning og lange tests af dine færdigheder. De kræver at du har styr på hvilke våben, der er bedst at bruge og hvilken taktik, der virker bedst til at ramme monstret og samtidig undgå dets angreb. Da der ikke er nogen livsbjælke, der indikerer hvor meget skade fjenden har taget, er du samtidig nød til at holde øje med de signaler fjenden sender – halter monstret er det nok såret, puster det, har du måske gjort det træt. Det er et interessant koncept, der bliver gjort endnu mere taktisk af at du ikke kan bremse dine angreb og bevægelser, når du først har sat dem i gang – det vil med sikkerhed genere nogle spillere, at de ikke kan afbryde angreb, men det føles som en velintegreret del at taktikken i spillet. Udover at holde øje med de signaler fjenden sender, skal du naturligvis også holde styr på dit eget liv og ikke mindst din stamina, der hurtigt bliver brugt hvis du spænder for meget rundt og svinder med tunge våben.

Kampene mod de store fjender (og nogle af dem er STORE) kræver derfor ofte en del forberedelse, hvor du bliver nød til at sikre at du har healing nok, som du må ud og samle ingredienser til før du kan begive dig ud på selve jagten. Selvom det er et åbenlyst grind, så giver det faktisk en fornemmelse af at du rent faktisk er på jagt efter noget farligt – at kampene rent faktisk kræver forberedelse og omtanke at vinde og det er netop en af de helt store styrker ved Monster Hunter 4 Ultimate. Faktisk har udviklerne i denne omgang forsøgt at minimere tiden brugt på at indsamle ressourcer og skiftet fokus over på selve jagten og kampen med de store fjender og det kan mærkes, for det giver en bedre spilbalance og et mere dynamisk flow i spillet.

Endelig! Nu med tutorials!
Der er selvfølgelig også pillet ved og justeret på en masse andre ting siden Monster Hunter 3 Ultimate udkom – blandt andet spillet terrænet nu en meget større rolle i kampene og på grund af Monster Hunter 4’s ”plot” er der mange flere NPC’ere at interagere med og der er kommet såkaldte ”Guild Quests”, der kan give bedre udstyr. Desuden har udviklerne (endelig) inkluderet tutorials, hvilket gør spillet lidt lettere at gå til for nybegyndere. Der er tutorials for hver våbentype og da disse definerer hvordan din karakter fungerer i kamp, er det rart, at du nu kan træne og øve lidt før det går løs. Men du vil med sikkerhed stadig famle lidt rundt i starten af spillet, for der er mange ting at lære og til trods for de nye tutorials, så er der stadig mange ting spillet aldrig rigtig forklarer dig ned i detaljen.

Som sine forgængere bliver Monster Hunter 4 Ultimate en hel del bedre, hvis du spiller det i multiplayer, men det er der som sådan ikke rigtig noget nyt ved. Spillet kan, ved hjælp af en Wii U, faktisk spilles som et rigtig online multiplayer spil i modsætning til forgængerne, der ”kun” kunne lave lokale netværk.

Der er sket en række forbedringer siden Monster Hunter 3 Ultimate, primært i spilbalancen men også i tilgængeligheden. Men det vil desværre næppe ændre på den kendsgerning at Monster Hunter spillene nok altid vil være for de få hardcore - men de får så også en solid spiloplevelse med masser af intense kampe og flot varieret grafik. Alt i alt endnu et flot Mosnter Hunter spil, der får os til at overveje, om vi ikke tog fejl, da vi var så hårde ved det originale spil tilbage i 2005?