Charmerende hovedperson
Masser af humor
Uforståeligt for målgruppen
Manglende balance i sværhedsgrad
Køb Flyhunter Origins hos vore partnere:

Platform i kriblekrable niveau
Flyhunter Origins er et platformspil for den helt unge og uskyldige aldersgruppe hvor realistiske skydevåben og kampe mod fæle uhyrer endnu ikke har udkonkurreret interessen for at gå og tjatte til bladlus og biller med en fluesmækker.

Spillets charmerende enøjede hovedperson er Zak, som er en alien i fingerbølstørrelse. Zak var vicevært på et rumskib tilhørende en skummel rum-mafia og kom ved en fejl til at skylle rumskibets last af sjældne fluer ud i verdensrummet. Nu er han så tvunget ned på vores jordklode for at genskabe samlingen, kun bevæbnet med sin fluesmækker og en zapper pistol.

Spillet forgår i klassisk todimensionel platformstil hvor Zak skal hoppe, zappe og klaske sig vej fra den ene ende til den anden. Der er tårnhøje potteplanter, der skal forceres, der er edderkopper, der skal undgås og der er biomasse fra besejrede insekter og insekt æg, der skal samles op. I det store hele forgår det enkelt og ligetil og med mindre du er ude på at finde hemmelige områder, så er der aldrig tvivl om hvad vej der er den rigtige for Zak.

Af og til bliver det enkle dog brudt af komplicerede og frustrerende dobbelthop hvor det er meningen at du skal få Zak til at prelle af mod væggene for at komme op på højere liggende platforme. Selv for garvede computerspillere er nogle af disse situationer næsten håbløse og for det yngste publikum vil de næsten med garanti være en stopklods.

For enden af hver bane er der en ’boss kamp’ mod en af de fluer som Zak skal samle. Her skifter spillet til en slags 3D racerspil (I stil med Star Wars Pod Race) hvor du skal indhente dit insektoffer og daske løs på det med din fluesmækker indtil det bliver træt af legen og overgiver sig.

Far, hvad siger billen?
Der er en absurd og sort humor der konstant gennemsyrer hele spillet fra Zaks konstant truende mafiabosser til den ’Clone-O-Matic’ maskine, der bliver ved med at spytte nye kopier af Zak ud lige så hurtigt, som du kan få slået ham ihjel. Men alt dette er skønne spildte kræfter, for spillets største problem er den manglende oversættelse til dansk, der gør at ingen i spillets målgruppe af 4 til 7 årige, fatter en bjælde af hvad der bliver sagt undervejs.

Flyhunter Origins er et hæderligt forsøg på et spil til de yngste. Men set ud fra et dansk perspektiv, så er vi allerede privilegerede ved at have en række danske udviklere der laver børnespil af høj kvalitet. Hvis Flyhunter Origins havde haft en dansk oversættelse og spillets balance mellem det tåbelige og det håbløse havde været balanceret bedre, ville vi ikke have tøvet med at anbefale det. Men som spillet står nu uden oversættelse og med sin, til tider urimelige, sværhedsgrad, så er det svært at se at spillet har nogen som helst berettigelse på det danske marked.