Super flot grafik
Masser af gode forbedringer til gameplayet
Bedre flow og tempo end originalen
Stadig et spændende og originalt koncept
Save funktionen vil med sikkerhed skuffe nogen

Imponerende remake - igen!
Det er måske slet ikke så overraskende, at vi er begejstrede over Majora’s Mask 3D. Det originale spil var fantastisk godt, og ligesom genudgivelsen af forgængeren, The Legend of Zelda: The Ocarina of Time 3D er den nye remastered-udgave af Majora’s Mask en formidabel spiloplevelse – også selvom du ikke er bekendt med originalen til Nintendo 64.

Plot- og gameplaymæssigt er den nye udgivelse næsten identisk med det originale spil, der var en form for Zelda Groundhog Day-fortælling (Yes! Vi fik endelig en Bill Murray-reference med i en anmeldelse!), hvor hovedpersonen Link gennemlever de samme tre døgn om og om igen. Det er en interessant setting og en af de få gange i spilhistorien, hvor tidsrejser rent faktisk fungerer som en ramme omkring spillets begivenheder.

Hver gang du ”nulstiller” tiden og begynder de tre dage forfra, hvilket Link gør ved at spille en melodi på sin Ocarina of Time, mister du alle de små fremskridt, du har nået i spillets missioner. Kun de vigtigste bedrifter og ting, som du har fundet, såsom våben, kort og power-ups, beholdes. Det betyder naturligvis, at der er en del gentagelser af sidemissioner og opgaver, hver gang du starter en ny cyklus forfra, men heldigvis lærer du lidt mere efter hver gentagelse, og dermed drives spillet fremad. Takket være en betydeligt forbedret journal i den nye udgave er det let at holde øje med samtlige missioner og opgaver, som du får, så du hurtigt kan danne dig et overblik og udnytte tiden bedst muligt.

Masser af forbedringer
Det er netop den forbedrede journal, der holder styr på stort set samtlige oplysninger, du får i spillet om alt fra, hvor du kan finde masker, hjerter, skatte og så videre, der er grunden til, at Majora’s Mask 3D har et betydeligt bedre flow end originalen. Der er naturligvis gentagelser, men da du nu har en journal, der holder øje med sidemissioner, minispil, skatte og så videre, så har du konstant noget at foretage dig, og det minimerer gentagelserne og tidsspildet, som du måske kan huske, at der var en del af i det originale spil. Den forbedrede journal er således med til at give hver ”tidscyklus” en mere stringent retning og et klarere formål.

Generelt er der arbejdet rigtigt meget med at forbedre spillets flow og dynamik i den nye version. Ændringer til nogle af dine melodier (som Link kan spille på sin Ocarina) giver dig nu adgang til en bekvem fast travel-mulighed og en mulighed for at spole tiden frem til et specifikt klokkeslæt (i stedet for ”blot” at spole tiden frem til næste aften eller dag, som du kunne i originalen). Især denne evne til at angive, hvilket klokkeslæt, du vil frem til, betyder mindre ventetid, da du nu ikke længere skal gå og vente på, at bestemte begivenheder finder sted.

En anden af de nye features vil med sikkerhed dele vandene. Det originale Majora’s Mask var måske ikke et overdrevet svært spil, men gik du hen og begik en fejl eller døde i løbet af en tredages cyklus, ville en stor del af din indsats være spildt. Du kunne desuden kun gemme spillet ved at genstarte din tredages cyklus. Det betød naturligvis, at der ville være noget spildtid. Men i Majora’s Mask 3D kan du stort set gemme, lige så tosset du vil – også midt i en cyklus, hvilket er med til at begrænse tidsspildet, men samtidig også med til at sænke udfordringen betydeligt.

Slutteligt er der blevet pillet ved en masse småting – masser af skatte og genstande er flyttet, så de måske ikke er, hvor du tror de er (hvilket naturligvis er godt nyt, hvis du allerede har gennemført Nintendo 64-versionen), og der er tweaket og pillet ved alle fire dungeon bosses. Japanske Grezzo, der også stod bag The Legend of Zelda: The Ocarina of Time 3D, har igen begået lidt af et grafisk mesterværk med Majora’s Mask 3D. Omgivelserne er fantastisk detaljerede, 3D’en fungerer rigtigt godt, og der er kommet ekstra stemning og liv i den i forvejen meget forskruede og mørke verden som Majora’s Mask foregår i.

For os har Majora’s Mask altid været det mørkeste og mest ”farlige” af Zelda-spillene. Det konstante tidspres, frygten for at begå fejl, så man skal starte forfra og ikke mindst den uhyggelige monsteragtige måne (hvad sker der lige med den!?). Det var med til at skille Majora’s Mask ud fra resten af Zelda-spillene, og det er det faktisk stadig. Majora’s Mask 3D er lige som originalen et spil, der er forfriskende originalt og kombinerer det bedste fra Zelda-universet med en velfungerende (og dyster) historie om tidsrejser. Remaket, der er mindst lige så underholdende og imponerende som originalen, er et tydeligt bevis på, hvor langt forud for sin tid Majora’s Mask var, da det udkom første gang. Et absolut must-have!