Solide puzzles
Flot og charmerende
Masser af baner
Køb Captain Toad: Treasure Tracker hos vore partnere:

Fra minispil til hovedperson
I virkeligheden er Captain Toad: Treasure Tracker en udvidet version af minispillet ”The Adventures of Captain Toad”, fra Super Mario 3D World. Konceptet i Treasure Tracker og hele spillets præmis er som sådan direkte løftet ud af minispillet og er nu pumpet op til at være en selvstændig udgivelse. Det kan naturligvis let gå galt, at forvandle et minispil til et selvstændigt produkt, men heldigvis har Nintendo formået at skabe et funktionelt og underholdende spil.

Treasure Tracker er opbygget på samme måde som minispillet – Captain Toad (eller hans følgesvend Toadette) skal gennemføre nogle relativt små 3D baner og samle banens skatte op undervejs. Toad er temmelig handicappet, idet han ikke kan hoppe og løb er bestemt heller ikke en af hans favorit discipliner. Derfor er planlægning og korrekt anvendelse af de få ressourcer (i form af kasteskyts og diverse gadgets) på hver bane strengt nødvendigt. Det betyder, at hver enkelt bane er opbygget som et puzzle – selvom de ved første øjekast mere ligner små platformsbaner.

I starten er det ret åbenlyst hvad du skal gøre for at nå frem til skatten, men på de senere baner, bliver der flere og flere udfordringer og forhindringer og banerne kræver en nøje planlægning at gennemføre. Heldigvis er kameraet let at styre og kameravinklen gør det let at overskue banen og planlægge hvilken rute du vil tage. Toad dør relativt let – efter blot to træffere, men han kan heldigvis bide fra sig ved at smide med ting eller finde en hakke, som han kan slå fjenderne med.

Svampe-gymnastik for de små grå
Vil du have en rigtig skarp puzzle-udfordring, kan du forsøge at samle de tre diamanter, der gemmer sig på hver bane. De ”gemmer” sig i virkeligheden ikke – de er blot placeret på steder, der kan være svære at nå, hvilket kræver rigtig meget af din evne til at løse puzzles og din evne til laterale tænkning. Hver bane har desuden et lille ”bonus” objektiv – f.eks. at finde en ekstra skat eller at undgå at få skade. Men selv med alle disse ekstra elementer, så kan Captain Toad ikke løbe fra at have en meget stringent opbygning, der sikkert vil virke kedsommelig og ensformig på nogle gamere.

Variationen i spillet kommer naturligvis i form af de forskellige puzzles og ikke mindst i de fantastisk flotte og varierede baner. Grafikken er varm og Nintendo-nuttet, som altid, men den er også knivskarp og faktisk ganske imponerende. Hver af de over 50 baner er nydeligt designet og indeholder en varieret blanding af fjender og gadgets, som du kan anvende. Det kan godt være at de mere ”seriøse gamere” vil mene at Captain Toad er et børnespil, men selvom spillet er nemt at gå til, er der masser af udfordringer for de små grå – også selvom du måske tilhører segmentet af ”seriøse gamere”.

Captain Toad beviser, at der ikke er nogen grund til at gøre noget sværere end det er. Spillet er et charmerende lille puzzlespil med masser af personlighed, der byder på hovedbrud for gamere i alle aldre. Nintendo beviser endnu engang at det er den gode ide, der tæller – og når man først har den, så er der ikke behov for en masse dikkedarer. Alt i alt er Captain Toad et fornøjeligt puzzlespil, som du bestemt bør eje, hvis du har en WiiU.