Vanvittigt godt banedesign
Sjovt og underholdende gameplay
Lækker grafisk stil 2 player co-op
Dejligt udfordrende!
Nogle baner kan virke frustrerende svære
Der måtte gerne have været endnu flere baner

Det danske spilfirma Press Play har indtil videre været mest kendt for sine glimrende eventyrspil om Max og hans magiske tusch, men med Kalimba går de nye veje. Kalimba er nemlig et rendyrket puzzlespil, hvor det mest af alt gælder om at holde tungen lige i munden, for Kalimba er svært - rigtigt svært!

Du styrer i singleplayer-delen 2 figurer, i starten en rød og en blå, som kan skifte farve med et tryk på din controller. Den blå figur kan ikke bevæge sig i røde områder, og omvendt med den røde figur. Derfor gælder det om hele tiden at have styr på, hvor de to figurer befinder sig. I nogle passager er figurerne adskilt i eksempelvis en bane foroven til den ene figur og en bane forneden til den anden. Her gælder det om at holde øje med begge baneforløb, da de ikke altid er ens, og når figurerne så mødes, kan man af og til placere dem oven på hinanden. Her gælder det naturligvis om at time sine skift, så den blå eksempelvis er nederst, når man skal gå gennem et lavt, blåt område - og omvendt. Hver bane tilhører en af tre verdener, den nedre verden, mellemverdenen og den øvre verden. I hver bane gælder et om at nå frem til målet, hvilket udløser en stykke til en totempæl. Afhængigt af, hvor mange gange, du er død på banen og hvor mange hvide prikker, du har samlet, bliver totemstykket flottere og flottere, og lykkes det dig at samle alle prikker og komme helskindet igennem banen, udløser det et totempælstykke af guld, hvilket en ægte puzzleplatformer-entusiast naturligvis sætter sig som mål på hver bane.

Hver af de tre verdener byder på nye karakterer, hver med sine helt unikke egenskaber. Nogle kan hoppe ekstra højt, andre kan svæve, samtidigt med, at du skal fryse tiden eller sågar vende tyngdekraften. Du skal også betræde platforme samtidigt for at åbne for nye døre eller styre begge gennem disse farvede lavaagtige områder, hvor du kun kan passere, hvis de er i din egen farve. Der er således masser af forskellige gameplay-elementer, der tilsammen udgør det måske bedst designede puzzlespil siden Fez fra 2012. Hver af de tre verdener afsluttet i øvrigt med en fremragende boss-kamp, hvor det i endnu højere grad gælder om at spille præcist.

Sværhedsgraden har vi været lidt inde på, og Kalimba kan af og til føles ulideligt svært - på den fede måde. Banerne er intelligent designet, og mange af dem kræver en del trial-and-error, før løsningen sidder i skabet. Heldigvis er der masser af checkpoints, så det er nemt at øve sig og blive bedre. Præcision og timing er nøgleelementer til at komme uskadet igennem banen for at få den gyldne totempælstykke - men det er en aldeles stor tilfredsstillelse, hver gang det lykkes. Også selv om det ofte kræver mange forsøg, for når du først har gennemført spillet, vil du med al sandsynligvis begynde at få efter guldstykkerne. Spillet drager dig simpelthen hen mod denne nærmest masochistiske disciplin!

Når singleplayer-delen er gennemført, bliver der låst op for en 2-player mode, hvor to spillere lokalt med hver sin controller skal forsøge at gennemføre en række baner, der er designet til 2-player. Også her bydes der på en høj sværhedsgrad - dog ikke helt så høj som i singleplayer-delen, men høj nok til at sætte ethvert venskab på prøve. Når 2-player-delen er gennemført, låses der op for en ganske fornøjelig, men meget svær mode, hvor du skal styre begge karakterer med samme controller. Det er sjovt og anderledes, men meget, meget svært.

Endvidere indeholder spillet en såkaldt oldskool-mode, hvor du starter med 3 liv og for hver bane får et ekstra antal liv ifht. hvor godt, du har klaret banen. Her gælder det om at klare hele spillet uden at løbe tør for liv - en nærmest umuligt opgave, som undertegnede endnu ikke har klaret.
lokalt 2-player co-op

Undervejs i spillet bydes der også på en række forskellige bonusbaner, hvor du skal forsøge at samle så mange prikker som muligt og slippe uskadt fra rummet, før du bliver ramt af den fjende. Det er igen lækre sager, der giver endnu mere spilletid for pengene.

Rent stilistisk er Kalimba også en rigtig positiv oplevelse. Den lettere pixelerede - og så alligevel ikke - grafik er rigtigt lækker at se på. Den er helt unik i sit udtryk, og det gælder både karakter-, fjende- og banedesign. Samtidigt er en æggende musik og lækre lydeffekter prikken over i'et i denne lille perle af et spil.

Har du mod på et puzzle-platformspil med masser af udfordringer, så går du ikke galt i byen med Kalimba, der med sit formidable spildesign og sit lækre udtryk lægger sig på øverste hylde blandt de bedste puzzleplatformere på markedet. Bravo, Press Play!