Playstation NetworkXbox Live Arcade

PEGI 3+PEGI Online
Lækkert og udfordrende gameplay
Supersprød grafik og lyd
3D-delen gør ikke så meget ekstra for serien

Det er snart 7 år siden, vi fik fornøjelsen af det fremragende Geometry Wars: Retro Evolved 2, som fik et velfortjent 9-tal her hos os. Denne gang har serien fået en ny udvikler, britiske Lucid Games, og enhver frygt for, at de ville ødelægge serien med noget 3D-bras er heldigvis gjort til skamme. Geometry Wars 3: Dimensions er nemlig stort set lige så underholdende som de to første udspil i serien, som foruden ovennævnte også tæller Geometry Wars: Retro Evolved til Xbox 360 fra 2003.

Geometry Wars 3: Dimensions er, præcist som sine forgængere, en såkaldt twin-stick shooter, hvor du med venstre styrepind styrer dit rumskib eller drone rundt på et fladt, 2-dimensionelt felt, og med højre styrepind styrer retningen af de skud, du konstant er nødt til at fyre afsted for at overleve de myriader af fjender, der hele tiden forsøger at gøre livet surt for dig. Det store spring denne gang er, at den overflade, som du spiller på, nu ikke længere ses i 2 dimensioner, men har fået tilføjet en ekstra, således, at du i princippet bevæger dig på overfladen af forskellige 3D-verdener. Dette bevirker, at din reaktionsevne udsættes for yderligere prøvelser, som om det ikke i forvejen var svært nok at manøvrere rundt mellem de mange forskellige fjender.

I bund og grund er gameplayet dog præcist som vi kender det, og den 3. dimension er ikke noget, der rykker gevaldigt ved opfattelsen af, at Geometry Wars-serien er blandt de allerbedste twin-stick shooters, der er lavet til dato.

Spillets nerve er den såkaldte Adventure Mode, hvor du skal gennem en lang række baner af stigende sværhedsgrad, hvor du i bedste Angry Birds-stil skal kæmpe om enten 1, 2 eller 3 stjerner afhængigt af resultatet. Spillet er i høj grad en iterativ oplevelse, idet mange af banerne i starten kan virke overvældende svære - blandt andet de forskellige boss-kampe, du også kommer ud for, og for at skabe "balance" er det således muligt hele tiden at opgradere dine rumskibe med blandt andet fornyet skudkraft eller andre hjælpemidler. Opgraderingerne sker for de penge, du tjener på hver bane, og der er således en vis grad af "grinding" involveret. Dette gør egentlig ikke så meget, da gameplay-oplevelsen er fremragende, så du skal sådan set bare spille og spille for at få råd til at blive god til at opgradere rumskibet, så du kan klare dig videre i Adventure Mode.

Af fjender bydes der på mange, velkendte af slagsen tilsat en række helt nye skabninger, som har hver sit udseende og hver sin måde at opføre sig på. Dette bidrager med en lækker genkendelsesfaktor, men også med noget fornyelse. En del af charmen ved at blive god til Geometry Wars har nemlig altid været at lære de forskellige fjenders flyvemønstre.

Foruden singleplayer-delen kan du både lokalt og online spille co-op og versus, og det fungerer ganske fornuftigt, men det er nu immervæk singleplayer-delen, hvor man sidder helt koncentreret for at sætte ny rekord, der er kernen i Geometry Wars 3: Dimensions.

Grafisk ser spillet præcist lige så lækkert ud som forgængerne med et flot og farverigt vektorbaseret univers, som er tilsat lækre lydeffekter og et tempofyldt soundtrack, der, præcist som hos forgængerne, understøtter spillets høje tempo og intense action fortrinligt.

Alt i alt har Geometry Wars 3: Dimension været en aldeles positiv oplevelse. Der er ikke rykket gevaldigt ved det velkendte gameplay, så det er bare med at komme online og få investeret i dette lækre spil, der er aldeles velegnet til en ledig halv time eller to.