Mere af det samme
Flot grafik
Lang levetid
Lidt kort
Ikke helt så godt bane- og fjendedesign som hos forgængeren
Køb Lara Croft & the Temple of Osiris hos vore partnere:

Vi er denne gang draget til den egyptiske mytologi, og man bemærker straks, at en af de store forskelle fra forgængeren er, at man denne gang ikke skal nøjes med at spille co-op sammen med en enkelt makker. Denne gang kan hele 4 spillere samtidigt drage på eventyr i katakomberne - både lokalt og online, og det fungerer rigtigt godt.

Spillets sværhedsgrad indstiller sig selv ifht., hvor mange spillere, der deltager. Spiller man alene, skal de mange forskellige puzzles løses på én måde, men er man flere, kræver udfordringerne en høj grad af samarbejde ifht. at flytte objekter rundt, træde på platforme osv. Det er lige så sjovt at spille alene som at spille flere sammen - og det er i og for sig 2 helt forskellige spil - ganske som det var tilfældet med forgængeren. Dette er naturligvis noget, der bidrager til holdbarheden. Spillet i sig selv er en kende kortere end Guardian of Light, men banedesignet er generelt af høj kvalitet. Jeg synes overordnet set, at banedesignet og designet af de forskellige boss'er, man skulle klare i 1'eren, er et lille niveau over årets udgivelse, men alt i alt er det stadig af høj, høj kvalitet. Der er mange sjove puzzles og mange sjove boss-kampe.

Intet spil med Lara Croft i hovedrollen uden en masse collectibles, og det fornægter sig heller ikke denne gang. Du kan samle alle mulige skatte rundt omkring, og på hver bane får du en score. Har du en høj nok score, kan du eksempelvis få en opgradering til dit våben eller sågar et helt nyt våben, og har du klaret forskellige delmål på banen, får du også præmie. Det kan eksempelvis være at samle alle af en bestemt type collectibles eller at klare banen under en bestemt tid. Igen er dette medvirkende til, at man ikke slipper spillet lige med det samme, selv om man har gennemført det. Der er masser af udfordringer i at finde alle skattene og at klare alle banerne på tid. Foruden mange forskellige våben kan du også opgradere din karakter med forskellige genstande så som amuletter og ringe, hvilket giver dig bedre egenskaber, når du skal kæmpe mod de mange forskellige fjender rundt omkring.

Selve gameplayet fungerer fortrinligt med en controller. Lara kan hoppe, kravle, skyde, sprænge bomber osv., og de forskellige funktioner sidder hurtigt fast i hukommelsen. Styringen af Lara er ret god. Hun får en smule automatisk hjælp til at lande, kravle osv., men det er ikke altid barnemad at skulle igennem nogle af de sværeste passager, så på den vis er spillet også velfungerende, da det aldrig bliver alt for nemt.

Spillets grafik er rigtigt god. Der er kælet for mange detaljer, og der er gjort god brug af lys og skygge gennem det meste af spillet. Historien, som ikke er vanvittigt ophidsende, kædes fint sammen af forskellige mellemsekvenser, der ofte leder frem til nogle nervepirrende missioner, hvor man eksempelvis skal løbe, hoppe og samtidigt undgå fælder og fjender, eller bare til en boss-kamp. Det hele fungerer rigtigt fint og krydres med nogle rigtigt gode lydeffekter, en middelgod dialog og en glimrende stemningsmusik.

Kunne du lide forgængeren fra 2010, skal du straks anskaffe dig Lara Croft & the Temple of Osiris, som - selv om det ikke byder på så meget nyt - bestemt er en værdig efterfølger til 2010-hittet Guardian of Light. Og er du ellers bare glad for et godt platform-action-eventyr, så tøv heller ikke med at købe spillet, der er ude nu til både Xbox One, PS4 og PC.