God humor
Mangler noget nytænkning
Den grafiske motor viser svaghedstegn
Styringen er lidt for kluntet
Køb LEGO Batman 3: Beyond Gotham hos vore partnere:

Batman i baggrunden i sit eget spil
Det nyeste kapitel i den ganske populære Batman serie starter, som vi efterhånden er blevet vant til. Vores kappeklædte hævner er i gang med at bekæmpe forbrydelser i Gotham City på helt normal vis. Det varer dog ikke længe inden rammerne sprænges, og oplevelsen løftes op i nye – på overfladen – mere åbne vidder. Selv om Batman stadig er en vigtig figur, så bliver kampen nu mere defineret af Justice League samt et par superskurke, der pludselig er blevet allierede mod en større fjende, som truer dem alle.

Selv om der reelt nok bliver smidt for mange personer ind i begivenhederne, og de derved alle kommer til at kæmpe hårdt om spotlightet, så er historien stadig et af spillets stærke kort. Brainiac fungerer fint som den samlende superskurk, der forsøger at skrumpe såvel byer som verdener. Det hele serveres med et befriende glimt i øjet, hvor humoren og LEGO-figurerne er med til at skabe en helt naturlig distance til de ellers voldelige begivenheder. Her er masser af slap-stick humor og interaktionen mellem tidligere venner og fjender fungerer ret godt.

Grundspillet er som vi kender det, med de forcer og ulemper som Travellers Tales motor nu engang har. Det er en vægtet mikstur bestående af udforskning, puzzleløsning, kamp og platformshop. Undervejs får du adgang til et hav af forskellige figurer, og alle disse har deres særegne evner. Samtidig er der en masse forskellige dragter til rådighed, som igen er med til kunne give de enkelte figurer endnu flere muligheder.

Klassisk humor for alle
I praksis er der altså et hav af forskellige kombinationer, som kunne lægge grobund for et utroligt kompleks puzzlespil. Nu er serien dog primært rettet mod børn og ungdommelige sind (som vores), og førstnævnte bliver fint holdt i hånden undervejs. For det meste præsenteres du løbende for de dragter eller helte du skal bruge, så det dybest set blot er et spørgsmål om at trykke på den rigtige knap på rette tidspunkt, så vil valgte helt bruge den i konteksten korrekte evne. Der kan være tider, hvor du lige skal bruge et øjeblik på at gætte næste skridt, men generelt bliver du holdt i hånden på et niveau, hvor alle kan være med.

Det betyder, at du kan komme igennem spillet uden de store sværdslag, men det begrænser ikke nødvendigvis levetiden. På normal facon har udviklerne nemlig stoppet spillet med ting, som du kun kan åbne ved at spille banerne igen og igen. Det er her figurernes mange egenskaber kommer i spil, når du prøver at åbne for et hemmeligt sted, som kun kan åbnes ved at vælge en helt specifik figur. Folk med mani til at samle, vil kunne finde timevis af underholdning her imens de forsøger at finde alle spillets tilgængelige figurer.

Denne gang har udviklerne valgt at lade være med at lade spillet være en åben sandkasse, og har i stedet skåret det op i mindre bidder tilgængelige gennem spillets hubs. Selv om man har forsøgt at give variation ved at smide diverse minispil og andet habengut ind, så gør det stadig at spillet reelt føles mere snærende og lineært. Samtidig har man ikke opdateret spillets motor, så styringen er stadig en kende upræcis og kejtet.

Gensynets glæde gør sig også gældende på den grafiske front, hvor du – til trods for skiftet til en ny generation – får serveret noget du har set før. Der er ikke de vilde tekniske gimmicks, og lydsiden er samtidig ikke vildt inspireret. Især skærer enkelte af stemmeskuespillerne lidt i ørene. Dog er der plus for at man har integreret lydbidder fra eksempelvis den klassiske Batman serie. Disse er med til at give spillet noget historisk pondus.

Beyond Gotham er som sådan et ganske underholdende spil, som har arvet de ting som gør LEGO serien gode. Det er enkel underholdning med kendte figurer, som leveres med fin humor. Desværre er den grafiske motor begyndt at vise sine begrænsninger, og vi kunne godt bruge noget nytænkning. Som det er nu føles det som gammel, men velsmagende, vin på nye flasker.