PEGI 3+PEGI Online
Monopoly Deal er et okay tiltagMonopoly Plus er direkte dårligt
Ingen udvikling af Monopoly fra 2008 til Monopoly Plus anno 2014
Svag grafik og lyd
Køb MONOPOLY: Family Fun Pack hos vore partnere:

MONOPOLY: Family Fun Pack består af to spil; Monopoly Plus og Monopoly Deal. Ubisoft skriver ganske vist, at der også indgår My Monopoly, men det er nu bare en feature snarere end et spil.

Monopoly Plus fungerer stort set som EAs Monopoly-spil fra 2008, som i bund og grund nærmest var en 1-1-konvertering af det gamle brætspil, som vi herhjemme kender under navnet Matador, som dog ikke har noget at gøre med DR's Matador-spil baseret på den kendte tv-serie.

Man spiller op til 4 spillere, og det gælder om via terningeslag at bevæge sig rundt på brættet. Lander man på en ledig grund, kan man vælge at købe den eller sætte den på auktion, så alle spillere kan byde på den. Har man alle grunde i den samme farve, kan man bygge huse og hoteller, og lander en af modspillerne på din grund, skal der betales leje. Spillet slutter, når der kun er 1 spiller tilbage, dvs. når alle de andre er gået fallit - præcist som vi kender det fra det gode, gamle brætspil.

EAs 6 år gamle forsøg faldt ikke heldigt ud, og det ligner mest af alt, at Ubisoft har overtaget både franchise, kode og grafik, for der er ikke væsentlig forskel på det gamle spil og Monopoly Plus.

Monopoly Deal er til gengæld et helt nyt spin-off på Monopoly-spillet. Monopoly Deal er et kortspil for 2 spillere, hvor det igen gælder om at ruinere sin modstander. Man kan igen samle på grunde, og vinderen er den, der først får samlet 3 hele sæt grunde, dvs. grunde i samme farve. Man skiftes til at spille kort, og der findes et hav af bonuskort, som eksempelvis kan give dig en ekstra tur, stjæle kort fra din modstander eller bare få penge udbetalt til at betale bøder med. I bedste Magic: The Gathering-stil finder der naturligvis også "counterspells", så du kan svare igen med et rungende NEJ, hvis din modstander bliver lidt for fræk og eks. prøver at stjæle en grund fra dig.

Monopoly Deal er meget simpelt og nemt at gå til, og det fungerer faktisk helt okay, om end det naturligvis er et meget simpelt spil, der heller ikke kræver særligt meget taktik, men mest af alt er heldbaseret - lidt ligesom det originale Monopoly.

Den tredje og sidste del af Family Fun Pack er den såkaldte My Monopoly. My Monopoly giver dig muligheden for at lave din helt egen spilleplade ved bl.a. at omdøbe de eksisterende grunde til, hvad du nu har lyst til. Det er ikke vanvittigt meget, der kan stilles på, men det er faktisk meget sjovt at spille med sin helt egen udgave af Monopoly - desværre følger kvaliteten af selve spillet desværre ikke helt med.

På det visuelle område ligner spillet desværre den kvalitet, der heller ikke var prangende i 2008, og det samme kan siges om lyde og den tale, der nu engang er. Terningeslag fandt jeg aldrig ud af at skippe, så der er igen en del irriterende ventetid, hvilket også frustrerer en del.

MONOPOLY: Family Fun Pack er sammenlagt en noget blød metervare, der næppe vil finde den store fanskare. Kortspillet Monopoly Deal er velsagtens eneste mindre lyspunkt, men resten er desværre af lige så ringe kvalitet som det gamle Monopoly-spil fra 2008. Alt i alt en temmelig svag pakke, der endnu engang beviser, at Monopoly/Matador bør spilles med et rigtigt brætspil og med rigtige mennesker som modstandere!