Godt soundtrack
Amiibo fungerer rigtig godt
Masser af karakterer
Vi kommer til at købe os fattige i amiibos
Køb Super Smash Bros. for Wii U hos vore partnere:

3DS versionens stærke storebror
Vi var rigtig glade for 3DS versionen af Super Smash Bros, men med de ekstra kræfter som Wii U konsollen bringer ind i ligningen er Super Smash Bros. for Wii U bestemt bedre end sin lillebror. Med fantastisk flot grafik, en enorm vifte af spilmodes og ikke mindst med et fyldigt persongalleri, er dette et af de Wii U spil, som du bare ikke må misse – hvad enten du er fan af Smash Bros. serien eller ej. Efter dette spil så kan vi godt love at der vil være mange nye fans.

Kender du slet ikke til konceptet kan vi kort beskrive det som et totalt kaotisk kampspil, der udover klassiske slagsmål også byder på en lang række sjove arenaer at slås i og en række minispilsagtige challenges. I realiteten er det ret simpelt, men det er samtidig utroligt underholdende og i multiplayer får det en masse ekstra og sjove dimensioner – som kampspil jo altid gør i multiplayer.

Listen over spilbare karakterer nærmer sig de 50 og den spænder bredere end nogensinde før. Der er naturligvis de klassiske Nintendo koryfæer som Mario, Donkey Kong, Pikachu, Bowser og Luigi samt stjerner fra andre store Nintendo spil såsom Link, Samus og Star Fox. Det mere interessante ved de nye udgivelser er nogle af de skæve karakterer såsom Duck Hunt hunden, en Villager fra Animal Crossing, forskellige Miis, Shulk fra Xeno og sågar Wii Fit træneren.

Karaktergalleriet er naturlgivis en stor del af spillets charme, men der er masser af andre (typiske) Nintendo godter at komme efter. Spillet byder på cirka de samme spilmodes som 3DS versionen, men med en række små forbedringer, ændringer og ikke mindst modifikationer til nogle af arenaerne. Det er især værd at bide mærke i at Smash Mode nu findes i en udgave for hele otte spillere. Dét er komplet kaotisk, men super morsomt med så mange spillere i gang på samme tid.

Smash Tour er opdateret til en form for brætspil for fire spillere. Der er flere spilleplader at vælge imellem og selve spillet burde være velkendt for enhver fan af Mario Party serien. Du ruller en terning og bevæger din karakter rundt på spillepladen for at samle power-ups og få bedre stats. Render du ind i en anden spillet starter en kamp mod spilleren. I den afsluttende kamp skal du bruge de power-ups og stats du har samlet op, mens du bevægede din karakter på spillepladen. En sjov og varierende spilmode, der samtidig er det sted, hvor du kan låse op for en masse ting til resten af spillet.

Udover disse modes, er der en række andre modes, der bør være velkendte for de fleste fans af serien. Der er et regulært overflødighedshorn af ting at tage sig til og modes at spille i multiplayer eller alene for at låse op for ekstra funktioner. Der er sågar helt nye spilmodes, herunder Special Orders, hvor du skal ”betale” for at deltage med enten guldmønter eller tickets, som du kan samle i de andre modes. Deltagelse kan dog godt betale sig, for du kan vinde nye moves, forskelligt udstyr til din karakter og andre småting, som du kan låse op for. Nintendo ved jo at deres fans er vilde med at samle ting (*host* Pokémons *host*) og det får du så sandelig chancen for i Super Smash Bros. for Wii U.

Nu med legetøj
Nu er det næppe nogen nyhed, at UbiSoft har haft stor kommerciel succes med deres Skylanders og Disney hurtigt fulgte trop med Disney Infinity. Det er i hvert fald ikke gået Nintendos næse forbi, at der er penge i at lave legetøj, der kan bruges sammen med spil. Hos Nintendo hedder figurene ”amiibo”. Det er figurer af de mest kendte Nintendokarakterer – vi fik en Mario med vores spil og han var super let at scanne ind i spillet – han skal blot placeres på Gamepadden. Derefter kan du træne din figur, få den til at stige i level og stats ved at vinde kampe og finde udstyr. Det er et enkelt koncept, men det vil med sikkerhed være noget vi kommer til at se meget mere af på Wii U (håber vi da!).

Visuelt er spillet helt i top. Det er farverigt og veldesignet på den friske og glade måde, som vi så ofte ser i spil, som Nintendo udgiver eller selv udvikler. Karakterene er alle let genkendelige og glimrende animerede. Selv med otte spillere på skærmen i Smash Mode kører spillet uden problemer med stabil høj hastighed og masser af effekter. Musikken er ligeledes i topklasse. Den er faktisk intet mindre end fantastisk og den bidrager en masse til spillets hektiske kampe.

Det er svært ikke at være meget imponeret af Super Smash Bros. for Wii U. Der kommer godt nok ikke mange spil til Wii U for tiden, men hvis de få, der kommer, er af samme kvalitet som dette, så er der vist ikke noget problem med at der er så langt mellem udgivelserne. For Super Smash Bros. for Wii U er en fantastisk omfangsrig pakke, der på en gang er en kærlig genfortælling af mange af seriens velkendte koncepter, men som samtidig formår at introducere nye og underholdende ideer, herunder nye spilmodes, mange nye karakterer og ikke mindst understøttelse af amiibo'er (som vi nu skal til at købe os fattige i – typisk!).

Så skal du kun ønske dig et Wii U spil til jul i år, så er der ingen tvivl om hvilket det skal være. Skriv straks Super Smash Bros. for Wii U på ønskesedlen og gør plads på hylden til din nye amiibo samling!