Let at gå til
God intuitiv banedesigner
Underholdende hack’n’slash
Mangler formål
Svingende kvalitet i brugerskabt indhold

Gør-det-selv-rollespil
Fight the Dragon praler af at være et brugerskabt ”hack’n’slash” rollespil. Brugerskabt er nok lige at tage munden en anelse for fuld, for det er faktisk den australske udvikler 3 Sprockets der har skabt spillet. Men bortset fra en håndfuld baner udviklerne selv har lagt ind, så er al spillets indhold rigtigt nok skabt af brugerne ved hjælp af den indbyggede og uhyggeligt effektive og brugervenlige editor.

Hvad vi har med at gøre her er et godt gammeldags ”hack’n’slash” rollespil i samme stil som Diablo 3 og Torchligt 2. Men det hele er lavet i en farvestrålende enkel og kantet stil som simpelthen må få Lego til at ønske at det var dem der havde lavet spillet. Spillet er egentligt ikke pixeleret grimt, det er bare helt bevidst gjort firkantet at se på.

Bortset fra en gennemgående kamp mod en fæl drage, som vi vil vende tilbage til, så er der ikke nogen egentlig handling i spillet der udelukkende er bygget op omkring de mange brugerskabte baner eller eventyr. Hver gang du logger ind, starter du i dit eget private hjemmeområde. Herfra kan du vælge at kaste dig ud i nye eventyr, skabe nye karakterer, eller ofre overskydende ’loot’ til guderne i håbet om at få en fantastisk præmie retur. Der er nemlig ingen købmænd i spillet hvor du kan købe og sælge udstyr, så I det omfang du ikke skal bruge hvad du samler op, så ryger det hele ned i hullet og går til at spare sammen til forskellige niveauer af gaver fra de højere magter.

Fire forskellige måder at uddele håndmadder på
Selve spillet foregår i det velkende isometriske 3D perspektiv, hvor du ser din person skråt ovenfra. Målet er altid at nå frem til banens udgang, uanset hvilken historie banens arkitekt end har valgt at pakke den ind i. Du har valget mellem fire ret traditionelle karakterklasser bestående af en fighter, en rogue og to troldmænd der fokuserer på henholdsvis ild og is. Hver klasse har sine egne typer af våben og specielle evner de kan gør brug af, men i praksis føles Fight the Dragon stort set ens uanset hvilken klasse du har valgt og de fleste fjender skal nedkæmpes i nærkamp med økser, sværd eller pinde under alle omstændigheder. De mere irriterende modstandere spillet byder på, kræver til gengæld en kombination af tørre tæsk og en af de fire magiske evner hver klasse råder over.

Du kan vælge at tackle spillets eventyr alene, eller du kan slå dig sammen med ligesindede eventyrere online og spille sammen i grupper af maksimalt fire personer. Når du vælger at starte et nyt eventyr kan du frit vælge mellem de mange tusind der allerede ligger online. Der er masser af søgemuligheder og alle eventyr er klassificeret i fire sværhedsgrader rangerende fra nem til ekstrem. Spillets monstre og kvaliteten af loot skalerer hele tiden med dit niveau og det enkelte eventyrs sværhedsgrad er derfor kun et udtryk for banens generelle udfordring, som i princippet lige så godt vil kunne gennemføres af en karakter der er level 1 som en der er level 100.

Den editor der bruges til at bygge banerne med har en øvre grænse på hvor mange ”building points” der må anvendes. Det sikrer samtidig at ingen eventyr bliver længere end at de kan gennemføres på maksimalt 15-20 minutter. Der findes også kampagner, som er sammenhængende eventyr hvor nye eventyr i handlingen låses op efterhånden som de forgående gennemføres. Mellem hvert eventyr bliver du dog stadig sendt tilbage til din hjemmebase og kampagnernes formål er sådan set kun at give mulighed for banebyggere at fortælle en længere sammenhængende historie.

Ikke alle har samme talent
Det giver sig selv at kvaliteten af de tilgængelige banerne er utroligt svingende og de rangerer fra det nærmest geniale til det komplet håbløse. Enkelte gange oplevede vi at der var komplet ubalance i forhold til antallet af checkpoints og kister med helbred sammenlignet med modstandernes antal og sværhedsgrad. Men generelt set har udviklerne formået at skabe en oplevelse der er relativt homogen på trods af de mange kokke der er med til at lave menuen. Hver gang du har prøvet et eventyr bliver du bedt om at bedømme det som positivt, negativt eller neutralt og disse bedømmelser er synlige hver gang du starter et nyt op. På den måde kan andre brugeres vurderinger hjælpe dig til at styre udenom de mest håbløse oplevelser.

Hver gang du gennemfører et af spillets eventyr for første gang, modtager du en billet der gælder til tre omgange med spillets store ildspyende drage. Dragen starter på en million helbredspoint og kan slå dig ihjel på et par sekunder, så det kræver en ordentlig stak biletter at få den nedlagt. Heldigvis kan den ikke regenerere tabt helbred igen og spillet husker hvor langt du er nået i din kamp for at få den nedlagt mellem dine sessioner.

Fight the Dragon har valgt en helt enkel og let forståelig rollespils model. Der hvor Torchlight 2 startede på vejen med at gøre rollespillet simplere og lettere at gå til, har Fight the Dragon nu gået skridtet fuldt ud. Nogen vil sikkert løbe skrigende væk på grund af spillets utroligt Lego-agtige grafik, men det simplistiske design bidrager til at gøre spillet utroligt nemt at gå til. Hvis du elskede Torchlight 2 fordi det var så nemt at gå til, hvis du vil have et spil der ikke kræver din opmærksomhed i mere end 20 minutter af gangen, eller hvis du har en lille banedesigner gemt i maven, så kan vi kun varmt anbefale dig at du giver Fight the Dragon en chance.