Hylder kreativitet, fantasi og fællesskab
Løs kontrol
Ujævn sværhedsgrad
Ikke sket det store på 6 år
Køb LittleBigPlanet 3 hos vore partnere:

[Gallery not found]

Selv om der er et 3-tal i titlen, så er LittleBigPlanet 3 det femte platformspil i serien, der altid har fulgt Sonys ”play, create, share”-idé. Selvom du godt kan nøjes med bare at spille LittleBigPlanet som et ordinært platformspil, så får du nemlig først det fulde udbytte, når du begynder at udvikle dine egne baner, og deler dem med andre spillere verden over.

Serien har været i mange hænder undervejs. Den startede hos Media Molecule, men denne gang er det folkene hos Sumo Digital, der har fået udviklertjansen. Spillet ligner og føles også meget som de to forrige, så det har ikke umiddelbart været noget dårligt valg.

Spillet er som altid et platformspil med meget stærke programmerede fysikregler. Taber du en genstand, kan du godt forvente, at den genstand falder meget ligesom i virkeligheden. Denne fokus gør spillet mere intuitivt og giver det lidt mere tyngde end ellers. Dertil kommer, at du kan samle rigtig mange ting op, som du kan bruge til at skræddersy din oplevelse, som du vil have den. Din Sackboy (der underligt nok altid bliver omtalt som en kønsløs Sackting i dette spil) starter som en ensformet lille bamse, men du får lynhurtigt forskellige påklædninger, genstande og farver, som du kan kombinere til en forholdsvis unikt udseende karakter, så du kan genkende din figur, når du spiller med og imod andre spillere online.

Spillets historie finder denne gang sted på en ny planet, Bunkum. Der er en ny skurk, der hedder Newton, og der er tre titaner, der skal stoppes. Du står dog ikke alene med ansvaret, da din første opgave bliver at frigive tre legendariske krigere. Disse krigere hedder Oddsock, Toggle og Swoop. Oddsock minder meget om en hund, og kan løbe meget hurtigt. Også på murene. Toggle kan skifte størrelse, og enten være meget stor eller meget lille. Den store Toggle kan slå igennem glas, mens den lille kan løbe på vand. Og sidst, men ikke mindst, er Swoop en fugl, der kan flyve og dykke. Alle tre figurers særlige evner får du brug for, hvis du skal finde alt, hvad der er gemt i Bunkum. Sackboy selv er også blevet opgraderet, og har denne gang fem særlige genstande, der giver særlige evner. Der er en pumpe, der både kan puste og suge luft, en lommelygte, et par jetsko, en hat med krog på og en pistol, der kan bruges til at teleportere med. Spillet er flink til at gøre opmærksom på, hvornår du skal bruge hvad, og nogle gange skal du kombinere flere genstande.

Hvis din Playstation er indstillet til at være dansksproget, så har LittleBigPlanet 3 dansk tale. Den danske tale er fuldt ud tilfredsstillende, og oversættelsen er mesterligt udført. Mange af de faldgruber, denne slags oversættelser tit falder i, er her undgået, og hvor der for eksempel er nogle små humoristiske referencer, der ikke lader sig oversætte, så er de i dette spil gerne oversat til lignende danske referencer. Der er med andre ord ikke en finger at sætte på den danske version af spillet, MEN hvis du spiller med originalsproget, så er der bestemt også gode ting i vente, for den engelske komiker Stephen Fry er tilbage som fortælleren, og denne gang har han sin tidligere samarbejdspartner Hugh Laurie med (nok bedst kendt for os danskere som Dr. Gregory House). Der er også nogle meget kendte og meget dygtige stemmeskuespillere med, men Fry og Laurie er de klareste stjerner i denne forsamling, og de har sjældent været mere oplagte, end de er her. Det fungerer ganske enkelt helt fantastisk.

Banerne er også meget varierede, måske netop fordi der skal være plads til alle de forskellige nye evner. Der er dog ikke ret mange af dem, så hvis du kun er interesseret i LittleBigPlanet 3 på grund af selve spildelen, så vil du muligvis føle dig lidt snydt. Der er tre verdener med sammenlagt 28 baner at udforske, og hvis du ikke går efter at finde det hele i hver eneste bane, så vil du meget hurtigt være igennem spillet. Der er masser af muligheder for at finde flere baner online, og mange er endda gratis, men de er af svingende og uvis kvalitet.

Spillets skaberdel er blevet udvidet på mange måder. Du kan nu bruge det berøringsfølsomme område på controlleren til at dreje genstande og ændre deres størrelse. Det fungerer lige så godt som altid, men der er mere af det. Denne gang er der også et Popit-akademi, der fungerer som en blanding af ekstra baner og en slags introduktion til de værktøjer, du kan bruge i skaberdelen. Det forlænger den ellers lidt tynde singleplayerdel, men du skal være forberedt på at bruge tid på at lære nogle ting, du sikkert godt vidste i forvejen, hvis dette ikke er dit første eventyr med Sackboy.

Grafikken ligner til forveksling det spil, der slog tonen an for over seks år siden. Spiller man det til PS4, så kan man nyde det i 1080p, men der er ikke noget i det, der virkelig viser, hvad maskinen kan præstere. Det er aldrig grimt, kun teknisk uimponerende.

LittleBigPlanet3 har en vanvittig god præsentation. Alle de bløde ting er der ligesom styr på, mens de mere tekniske ting lidt trækker ned. Spillets kontrol er lidt slap, og det skyldes måske spillets fokus på troværdig fysik. Spillets historiedel har en ujævn sværhedsgrad, og specielt sidst i spillet kan det være frustrerende at blive sendt helt tilbage til starten af en bane, fordi du dør i slutningen af banen imod en boss, der kræver meget udenadslæren. Hvis ikke spillet havde så charmerende figurer, så fedt et soundtrack, så talentfulde stemmeskuespillere og generelt ikke var så velpoleret, så ville det være meget lettere at få øje på, at det egentlig bare er et ret gennemsnitligt spil, med mange gode muligheder for at bygge selv. Det er også bidende nødvendigt, at man hurtigst muligt får opgraderet spillet online, for alt under version 1.03 af spillet kører meget ustabilt.