Meget gennemført opdatering
Tro mod originalerne og dog stadig opdateret
Et stykke spilhistorie
Man har spillet det meste før
Køb Halo: The Master Chief Collection hos vore partnere:

Note fra anmelderen – ændring af karakter
Kort efter udgivelsen af Master Chief Collection, da serverne begyndte at fyldes med multiplayer-hungrende spillere, viste det sig desværre, at opsamlingen slet, slet ikke var kodet til at kunne håndtere den matchmaking, der gjorde Halo 2 så banebrydende, og som i dag er branchestandard. Det var ganske enkelt umuligt at spil finde for de fleste, og for de ganske få heldige var det en blandet fornøjelse, når det endelig lykkedes: Parties, der blev splittet op, spillere, der faldt ud, dårlig forbindelse etc. Custom games kørte dog, og kører stadig, fint.

Nu er det jo efterhånden ved at være standard, at spil i dag udgives uden at fungere særlig godt inden en patch eller to. Vi kommer til at vænne os til det i denne konsolgeneration, og Assassin’s Creed Unity er bare ét andet eksempel blandt flere. Derfor var jeg heller ikke nervøs for Halo, for jeg var sikker på, at 343i nok ganske hurtigt skulle få patchet, hvad der er en af Microsofts mest prominente titler i form af dens platformeksklusivitet.

Og patchet er det blevet. Og patchet igen. Flere gange, og endda temmelig omfangsrige opdateringer på over en gigabyte. Man kan heller ikke sige, at det slet ikke har hjulpet, for det har det. Nu kan man rent faktisk finde spil, hvis man er tålmodig (og især hvis man joiner alene), men der er stadig problemer, og ikke mindst er det flotte antal af spændende playlists blevet skåret til et kedeligt minimum. ”For at samle community’et”.

Samtidig viser det sig, at der også er problemer i co-opdelen med massive frame-drops fra tid til anden og det, der er værre. Man kan eksempelvis ikke gennemføre bane 10, Quarantine, i Halo 2 i co-op på grund af bugs, der splitter spillet op i to usynkroniserede spejle efter et stykke tid. At kunne spille Halo 2 igennem i co-op for første gang uden at skulle spille i splitscreen var et af opsamlingens største scoops. At en helt fatal bug ikke er rettet efter 3-4 store patches er vanvittigt – men det viser også, hvor massive matchmaking-problemerne er.

Med andre ord kan vi på Gamesector ikke have det tital stående, som spillet i fungerende version så klart fortjener. Derfor er karakteren nedsat til syv. Og du skal ikke købe det for matchmaking, før det er meldt klart ud, at det fungerer helt og holdent.

Oprindelig anmeldelse
Det begyndte egentlig med, at Halo 2 skulle have samme jubilæumsopdatering, som Combat Evolved fik i 2011. Men så greb det om sig. Det greb endda meget om sig. Sandsynligvis motiveret af, at Microsoft står med en ny konsol, der ikke ville kunne nå at have en Halo-titel klar til den lukrative julehandel i år, blev jubilæumsudgaven pludselig til en meget omfattende opsamling af alle fire spil, Master Chief har haft hovedrollen i: Halo: Combat Evolved samt Halo 2, 3 og 4. Prequel’en Reach og ODST er altså ikke inkluderet. Det er heller ikke nødvendigt, for det er en næsten uoverskueligt stor pakke, Microsoft og 343i sælger os her.

Start hvor du vil
Fra begyndelsen er alle baner i alle fire spil låst op. Der kræves altså ingen ’grind’ for at komme lige præcist derhen, hvor man ønsker. For undertegnedes vedkommende var det ’Delta Halo’ i Halo 2. Det er en gammel favoritbane fra det Halo-spil, hvis kampagne er blevet mest kritiseret. Banen viste sig at være både udfordrende, flot og varieret med noget af det bedste musik i hele serien – og det siger en del. Samtidigt er det første gang, man kan spille Halo 2 i online co-op i stedet for den originale splitscreen.

Hvis man har spillet Anniversary-udgaven af Combat Evolved, vil man nikke genkendende til spillets visuelle stil, selvom Halo 2 Anniversary ganske som originalen er noget pænere end CE. Der er (naturligvis) langt op til den tekniske standard, som vi oplever på Xbox One og PS4 i dag, men opdateringen af Halo 2 er stadig flot. Animationerne er lidt stive i det, og der var heller ikke så meget fyld på banerne, dengang konsollerne havde sværere ved at håndtere mange objekter. Man kan fjerne den nye grafik, der reelt set er et skin, så man spiller originalversionen. Det er et nostalgisk tilbageblik, men den nye version er i dag at foretrække.

60 frames
Næste stop var de to første baner i Combat Evolved. Med Anniversary-udgaven gennemført flere gange var udseendet genkendeligt, men her sprang det for alvor i øjnene: Master Chief Collection kører 60 frames per sekund. Selv hvis man ikke går op i framerate, vil man hurtigt lægge mærke til, at Halo pludselig kører lige så glat som Call of Duty-spillene. Sådan har det aldrig været før, og det vil gøre en masse fans glade, for det er en ny oplevelse at spille spillene sådan. For mange vil dette alene gøre pakken til et obligatorisk køb.

Konsol-shooterens historie
Det var Halo: Combat Evolved, der som det første spil for alvor gjorde first person shooters til topspil på konsol. Inden da var det primært en keyboard/mus-genre, men i løbet af Halo-seriens levetid er vi nået dertil, hvor konsol-shooters også tages seriøst, sælger godt og kan bruges til konkurrencepræget e-sport. Selvom Call of Duty-seriens multiplayer også har gjort meget for genren, så var Halo toneangivende først.

I dag kan man sagtens mærke, at der er sket noget, siden de glade dage på den første Xbox. Man savner især at kunne sprinte. I Combat Evolved får man ikke den prik i sigtekornet, man er blevet så vant til, dukker op, hver gang man bevæget kornet over et hoved. I det hele taget går det lidt langsomt. Men man vænner sig til det, for det grundlæggende gameplay holder alligevel, AI’en er stadig sjov at spille mod, og banerne er gode. Stemningen og settingen er så fin som nogensinde.

Efterhånden som man bevæger sig over Halo 2 – hvor seks multiplayer-maps i øvrigt er opdateret bl.a. visuelt – og til Halo 3, nærmer vi os den moderne shooter, og med Halo 4 er vi der. Pakken byder på den måde på en fantastisk tidsrejse, og rigtigt mange af os har spillet alle spillene flere gange før og vil derfor mindes mange ting.

Så skal der farmes gamerscore
For at give oplevelsen et nyt pift, er der mange skulls, der kan variere spillets regler, score-hunting og en hidtil uhørt mængde achievements at jagte. 4000 gamerscore ligger der og venter i spillet – eller spillene skulle man vel hellere sige. Man kan som sædvanlig lave nye maps i Forge, og en ny tilføjelse er Halo-serien Nightfall. En beta for Halo 5 dukker også op på et tidspunkt. The Master Chief Collection er med andre ord meget, meget omfattende.

Perfekt timing
Timingen i udgivelsen er perfekt, fordi Microsoft ikke udgiver en nostalgisk pakke, der skal konkurrere med en ny Halo-ugivelse, hvilket potentielt kunne splitte deres community. I stedet udfylder opsamlingen ventetiden frem mod Halo 5 – og gudskelov for at de ikke rusher udviklingen af dét.

Hvis man skal nævne noget negativt, så er det jo, at man – eller i hvert fald rigtigt mange – har spillet det hele/meste før. På den måde føles det naturligvis ikke så frisk som Bungies nye Halo-serie Destiny. Omvendt føles det heller ikke så grindy… Under alle omstændigheder vil det næsten altid være sådan med genudgivelser – det er præmissen, og der kommer givetvis mange genudgivelse i denne generation.

Det er svært at se, hvordan Master Chief Collection kunne have været lavet bedre. Den er omfattende, indeholder de fire klart bedste spil i serien, og så er præsentationen meget fin. Man kan spille alle fire kampagner igennem som én lang, episk historie, der næsten kommer til at få længde som et rollespil. De varmeste anbefalinger fra en stor fan af serien.