Simple, men velfugerende, rollespilselementer
Stadig tro mod brætspillet og universet
Laaaaaangsomt
Klodset interface
Køb Space Hulk Ascension hos vore partnere:

Større, vildere og meget bedre - heldigvis!
I Full Controls-PC spil Space Hulk fra 2013 var det originale brætspil fra 1989 blevet genskabt i digital form. Det originale brætspil, der skamløst tyvstjæler med både arme og ben fra James Camerons film Aliens, følger en flok fanatiske Terminator Marines, der forsøger at rydde et såkaldt Space Hulk (læs: Et kæmpe stykke rumskrot) for rumvæsener. Det hele foregår i Games Workshops populære Warhammer 40.000-univers, der efterhånden har dannet rammen om en række computerspil.

Med Space Hulk Ascension udvider Full Control konceptet og giver dig et spil, der denne gang føles som et rigtigt computerspil i stedet for ”blot” at være en næsten direkte konvertering af et brætspil. Er du Space Hulk-nybegynder, guides du hurtigt gennem en række tutorials, der nænsomt lærer dig at styre dine Terminator Marines ombord på de gigantiske Space Hulks. Du lærer også, at livet som Terminator er hårdt og brutalt. Og ofte kort. Meget kort endda, hvis du ikke tænker dig om. Så er det jo heldigt, at det åbenbart er enhver Terminator Marines vådeste drøm at dø for kejseren i blind fanatisme, for det kommer de til – i rå mængder. Hurra for fanatikere.

Efter du har taget de spæde første barneskridt i spillets tutorials, er du klar til at kaste dig ud i selve spillet - og her kan du vælge mellem tre Space Marine chapters, hhv. Space Wolves, Ultra Marines og Blood Angels. Hvert chapter har en lille bonus, så det er ikke længere kun et valg mellem grå, blå eller røde Terminators. Når valget er truffet, er spillet som et regulært Kinder-æg – det byder nemlig på hele tre ting på en gang. Der er således tre forskellige kampagner at vælge mellem. Hver kampagne handler om et specifikt Space Hulk, der naturligvis er overrendt af rumvæsener. Samlet set er der et regulært overflødighedshorn af missioner at vælge imellem – totalt set over 100, hvilket er noget mere end de 12, der var i spillet fra 2013.

Historie og plot er for svæklinge
Nu skrev jeg godt nok, at der var tre kampagner – men du skal ikke forvente dig nogen stor cinematisk oplevelse med en solid baggrundshistorie, personlige historier og et samlet plot, der skrider frem mission for mission. Der er godt nok lidt tekst, der præsenterer missionen, men bortset fra det, så handler Space Hulk Ascension udelukkende om af pløkke rumvæsener og jo flere desto bedre.

Den helt store nyhed siden sidste års udgivelse er din mulighed for at modificere dine Termninators før en mission. Du kan pille lidt ved deres udseende, og brugte du, som undertegnede, en betydelig del af dine lommepenge tilbage i 1990 på Warhammer 40.000-figurer, så vil du med sikkerhed få et nostalgisk kick ud af at sidde og pille ved figurerne. Mere interessant er det, at dine Terminators tjener XP og kan bruge disse til at købe nye færdigheder og nyt udstyr – f.eks. opgradere deres våben til en Assault Cannon eller få bonus i nærkamp (JA TAK!!). Det er et basalt system, men det giver alligevel en vis tilfredsstillelse at kunne opgradere sine Terminators og et argument for at holde dem alle i live mission efter mission.

Missionerne fungerer ”som de plejer”. Du deploy'er dine Terminators, som du ser oppefra. Ved at bruge deres Action Points kan du bevæge dem rundt på banen, der stort set altid består af en fandens masse korridorer og forskellige små rum. Ved at placere dine Terminators korrekt kan du overvåge korridorerne og dermed sikre, at dine tropper giver hinanden gensidig støtte. Det er en taktisk og langsommelig proces, men det er præcist den øvelse, som fans af Space Hulk ønsker at opleve.

Dine fjender rykker hurtigt ind på dine Terminators fra alle sider og så bliver spillet en brutal affære, hvor et enkelt forkert træk eller en uheldig Terminator, der rammer ved siden af en fjende, kan betyde, at du mister hele dit hold. Space Hulk Ascension er svært, men er samtidigt også et ganske fair spil, der belønner omtanke, taktisk anvendelse af dine specielle våben (såsom flammekastere) og korrekt placering af dine Terminators. Men der er ingen fejlmargin – fejl bliver straffet hårdt.

Fjenderne er i starten blot simple Genestealers (*host* Aliens *host*), men for at peppe tingene lidt op er der kommet andre typer af fjender med senere i spillet. Det giver flere og nye taktiske udfordringer, der helt klart giver spillet en ekstra dimension.

Stadig ikke den hurtigste knallert på havnen
Missionerne er ofte ret lange, også selvom de i virkeligheden har et relativt simpelt objektiv. Nogle missioner har mere end ét objektiv, hvilket bestemt ikke gør situationen bedre. Spillets missioner tager lang tid, fordi dine Terminators er så langsommelige at bevæge. De tøffer langsomt af sted gennem korridorerne, og er du konstant udsat for angreb (og det er du!), så kan det tage en krig (no pun intended) at komme gennem en bane. Det er naturligvis spillets præmis, men det kan være svært at holde gejsten oppe mission efter mission af langsommeligt vralten gennem ens korridorer.

En anden ting, der er værd at dvæle lidt ved, er spillets interface. Det var langt fra perfekt i udgaven fra 2013, og selvom der er pillet lidt ved det, så er det stadig en kilde til frustration. Problemet er, at du meget let kommer til at begå fejl, når du skal give en ordre til en Terminator. Terminatorens mulige handlinger er repræsenteret ved ikoner rundt om ham, men klikker du forkert kan du risikere, at han pludselig går eller drejer, så han står og glor ind i væggen. Denne form for fejl bliver typisk straffet hård ved, at du mister en eller flere Terminators, så du stort set skal begynde forfra. Løsningen er desværre, at du bliver tvunget til at gemme spillet efter hvert træk for at imødekomme dumme fejl.

Men når det så er sagt, så leverer Space Hulk Ascension en meget bedre og mere dynamisk spiloplevelse end sin forgænger. Væk er de grimme animationer af skydende Terminators, og spilmekanikken er blevet bedre. Den er nu baseret på procentchance i stedet for en simpel sekssidet terning, og det gør spillet gennemskueligt og lettere at forholde sig til. De simple rollespilselementer giver dig overraskende nok et helt andet forhold til dine Terminators, og det gør spillets action og missioner, selvom de er lange, mere interessante og nærværende.

Alt i alt er Space Hulk Ascension det remake af brætspillet, vi havde håbet på, men ikke fik, da Full Control udgav Space Hulk i 2013. Fans af universet og originalen kan således ikke gå galt i byen her!