Vild dynamik i kampene
Grafikmotoren halter
Mange tutorials i kampagnen
Mest interessant for fans
Køb Naruto Shippuden: Ultimate Ninja STORM Revolution hos vore partnere:

I ninja-stormens øje
Der er en særlig je ne sais quoi over æstetikken i Naruto. Den cel shadede grafik har anime-filmens charmerende identitet og gør miljøet instinktivt overskueligt, hvilket er nødvendigt i de speedede kampsekvenser Naruto er berømt for. Andre skeptikere mærker muligvis ikke charmen og ser et højopløseligt makeover af et PS2 spil. Der er heller ingen teknisk valide undskyldning for de sprites som popper frem fra ingenting, fordi motoren ikke kan skalere dem bedre. Det er diskret sjusk i horisonten. Alligevel betages jeg af helheden i dette kulørte, tidløse og glidende miljø og den sømløse oplevelse mellem 2D tegnefilm og 3D spil.

Men kurven er stejl i Naruto-spil, hvor nybegyndere sættes til vægs med indforståede referencer til tegneseriens komplekse univers og ninja-mytologi. Forrige spils store hang til cinematiske historier påkaldte én slags personer: Fans polstret og boltret med hele Naruto-encyklopædien i storhjernen. Alligevel åbner Ultimate Ninja STORM Revolution (ja, storm med versaler) sluserne på klem for amatører ved en højere dosering af Narutos sande styrke: Brawling.

Årets Naruto-spil, Ultimate Ninja Storm Revolution, ankommer med to motiver: At pleje sine fans med et ekstravagant orgie af valgbare karakterer samt optimere sit fokus på kampe, kampe og atter kampe. En-spiller karrieren handler om en ø hvor der afholdes ninja ninjitsu tournament, så hele historien drejer sig om livet omkring, før, efter og under kampene. Tekstmængden slår hårdt i starten hvor spilleren overlæsses med tutorials, dialoger og instruktioner om dit og dat - mens næste kamp lader sig vente, men seriens veteraner vil meget vel slet ikke lege med kampagnen. I stedet vil de tiltrækkes af to-spiller- eller online-kampe - dér hvor konceptet skinner mest igennem.

Genren kiler sig ind mellem klassiske 2D fighters og 3D brawlers, hvor arenaen er større og mere mangfoldig med rivaliserende teams. Det er ikke den kvalitative Tekken’iske kampsport hvor knapperne repræsenterer spark, slag og greb, men en mindre detaljefikseret brawler-stil hvor taktikken er bevægelser, magi og vanvittigt vilde combos. Den utraditionelle genre, høje hastighed og risikoen for at blive fastlåst i modstanderens uendelige combo-regn gør træningen obligatorisk, men Narutos manglende mådehold og energiske ånd gør det nemt at udføre imponerende angreb med simple knaptryk. Gemt et sted i den interaktive anime-film, findes en ufravigelig tilfredshedsfaktor.

For the fans
Taktikken for sejlivede spil-serier, hvad enten det er FIFA, Assassin’s Creed eller Naruto, er at fastholde sine fans i et jerngreb foret med fløjl. Kompakt, kontrolleret og kærligt på samme tid. Det er fansene, der køber de årlige udgivelser på førstedagen, igen og igen, så der skal kræses for holdet. Og det gøres der storstilet i Ultimate Ninja STORM Revolution hvor galleriet af over 100 valgbare og oplåselige karakterer, er som at sende en 10årig til slikbutikken med hele børneopsparingen. Så meget at prøve, at du knap nok ved hvor du skal starte. Ved at skrue op for frekvensen af kampe, og ned for indforståede fortællinger, er Ninja STORM Revolution bedre kalibreret med sit marked, og kan måske lukke flere nybegyndere ind i truppen. Men det er først og fremmest kræs og knas for Naruto-fans.

Om Torben Andersen