Flot grafik og lækker lyd
Velskrevet dialog
Omfattende karaktergenerator
Man bliver aldrig helt grebet af historien
Måske lidt høj indlæringskurve på det taktiske kampsystem
Køb Dragon Age: Inquisition hos vore partnere:

Bioware har på 16 gode år siden 1998 fået en del rollespil på samvittigheden. Ja, hvem husker ikke fantastiske spilserier som Baldur's Gate, Neverwinter Nights, Star Wars Knights Of The Old Republic og Mass Effect, som alle på hver sin måde har formået at imponere gamere og anmeldere verden over.

Dragon Age er den nyeste serie i samlingen, og vi er nu nået til 3. kapitel. 1'eren var længe ventet, der var nemlig bl.a. en del genkendelighed i forhold til både Baldur's Gate og Neverwinter Nights, og den blev vel modtaget af både pressen og spillere verden over. Derimod blev 2'eren af flere hardcore-fans betragtet som lidt for meget action og for lidt rollespil og historiefortælling. Trods kritikken af 2'eren er det nok ingen hemmelighed, at vi mener, at både action-delen og spillet i al almindelighed faktisk var ganske velfungerende, og Bioware forener nu med 3'eren, Dragon Age: Inquisition, det bedste fra de to første spil i serien og tilsætter en del nye, spændende elementer.

Dragon Age: Inquisition foregår næsten umiddelbart efter begivenhederne i Dragon Age 2 - nærmere bestemt 1 år efter - dvs. år 9:41 Dragon, som du jo nok ved. Der er ufred mellem Templars og Mages, og under en samling, hvor lederen af the Chantry, den såkaldte Divine er tilstede, bryder der pludselig huller frem i luften, de såkaldte Rifts, hvorfra alverdens monstre strømmer ud. The Divine bliver selv dræbt, og så er fanden løs i Laksegade, Du vågner med et grønt, lysende mærke på din arm, som minder meget om disse såkaldte Rifts, og dermed bliver du således den hovedmistænkte i affæren. Uden at afsløre for meget finder man hurtigt ud af, at dit grønne mærke gemmer på evnen til at lukke alle de mange Rifts, og du bliver dermed det eneste håb for at redde verden fra alle de eddikesure monstre. Historien er egentlig grundlæggende ret banal og lyder som noget, man har hørt før. Og det er da heller i historien, men snarere i selve dialogen, at spillet imponerer fortællemæssigt. Dialogen består af de sædvanlige valg af svarmuligheder, og spillet påvirkes således af dine valg. Eks. hvor populær du er blandt Mages eller Templars osv. Det virker lige som det altid har gjort - og det fungerer stadig rigtigt fint. Dialogen er generelt velfortalt med masser af læsestof, hvis du er typen, der ikke vil gå glip af noget.

Noget af det første, du skal gøre, efter den voldsomme indledning på spillet, er at skabe din karakter. Du kan vælge blandt 4 forskellige racer; human, dwarf, elf og Qunari, og du skal herefter vælge, om du vil bruge sværd eller tryllestav eller alt det derimellem. Karaktergeneratoren er uhyre detaljeret, og du kan justere på hele 64 parametre alene når du skal forme dit ansigt. Har du tålmodighed og et vellignende foto foran dig er der således gode muligheder at lave et vellignende billede af dig selv, hvilket kan være rigtigt sjovt at se inde i spillet.

Herefter tager historien fat, og det varer ikke længe, før du befinder dig i din første kamp. Spillets forskellige mekanismer introduceres ganske fint, efterhånden som du får brug for dem, og noget, man straks bemærker, er, at det taktiske element med turbaserede kampe er tilbage. I 2'eren var det bare hack'n slash, men her kan du selv vælge. Du pauser spillet, vælger en i dit selskab på op til 4 personer, og giver den pågældende person en ordre - eksempelvis at gå efter en bestemt fjende. Herefter kan du stille og roligt selv skubbe tiden frem og justere, hvis det viser sig ikke at være de bedste valg, du har foretaget dig, eller hvis fjenden pludselig laver noget uforudset. Så er vi tilbage til de gode gamle taktiske rokkespil, og det føles rigtigt godt. Det tager dog lidt tilvænning og kan godt være overrumplende i starten, for interfacet er måske ikke verdens bedste og føles ikke altid lige intuitivt - men når det kommer ind under huden på dig, tænker du dog ikke så meget over det mere - men forvent en vis indlæringstid. Karakterudviklingen foregår på kendt vis ved, at du optjener erfaringspoints, som du kan bruge til at udvikle dine karakterer med i et såkaldt udviklingstræ, hvor du kan vælge at lade en kriger specialisere sig i eksempelvis kamp med sværd og skjold eller lade en magiker fokusere på en bestemt type magi. Det hele foregår i en meget intuitiv menu og er en aldeles fremragende måde at styre din karakterudvikling på. Herudover påvirkes dine valg gennem spillet i allerhøjeste grad den måde, bl.a. dine fæller opfatter dig på, så man skal hele tiden være på vagt ifht. at gøre det rigtige. Ellers kan der hurtigt opstå snak i krogene, og måske vil en af dine venner sågar falde dig i ryggen. Dette gør, at Dragon Age: Inquisition mere end tidligere føles som et rigtigt rollespil, hvor der netop er lagt vægt på selve karakterudviklingen og på betydningen af de valg, du foretager dig. Foruden selve gameplayet med kampe og karakterudvikling byder Dragon Age: Inquisition på en nyskabelse, som foregår på "generalniveau". Fra dit fort kan du således sende spioner afsted til at undersøge forskellige rygter, du kan foretage handel og politiske beslutninger eller du kan sende dine tropper afsted for at løse konflikter. Dette overordnede spil hænger rigtigt godt sammen med det "rigtige" spil og giver en rigtig fin variation hertil.

Selve verdenen, hvori du spiller, er kolossal, og endnu større end de forrige spil i serien. Verdenen er inddelt i en række kolossale områder, og der er ofte langt fra A til B. Heldigvis kan du både ride på hest eller bruge de såkaldte Fast Travel-punkter, når du skal rejse langt og ikke gider løbe hele vejen. Hvert område gemmer på en hel masse side quests foruden dele af hovedhistorien, og hvert område har endvidere en hel masse collectibles i form af bl.a. såkaldte Shards, som giver dig erfaring, når du har fundet dem. Et ganske udmærket kort over dit nærområde fortæller som regel, hvor der er noget specielt, du kan finde, så navigationen generelt fungerer rigtigt fint.

Dragon Age: Inquisition er et enormt spil, og afhængigt af, hvilken sværhedsgrad, du spiller på, skal du nok lægge mellem 50 og 100 timer mindst til hovedhistorien og dertil velsagtens mindst det samme til de mange sidemissioner. Sværhedsgraden må siges at være i den lidt høje ende, og der var da i starten flere kampe, jeg opgivende måtte forlade på laveste sværhedsgrad og først vende tilbage til, efter jeg var blevet stærkere andetsteds. Generelt føles sværhedsgraden dog meget fair og velbalanceret. Fjenderne er mangfoldige, og naturligvis er der også mange seje drager, du skal forsøge at nedlægge. Det, mine damer og herrer, er ikke altid lige nemt, men en dejlig udfordring til gengæld.

Omgivelserne i Dragon Age: Inquisition er rigtigt smukke. Der er rig variation i landskaber, beplantning osv. Åer, floder, bjerge, skove, sne og sol og alt indimellem giver en dejlig variation, og der er virkeligt kælet for detaljerne. Kvaliteten er grafikken er for så stort et spil aldeles imponerende. Ganske vist er nogle af animationerne lidt sjove, og når din karakter hopper, er vi næsten på niveau med den måde, din person hoppede på i Oblivion, men også kun næsten, og generelt befinder vi os på et meget højt niveau.

Lyden i spillet er virkelig vellykket. De indledende toner leder straks tankerne hen på tv-serien Game of Thrones - især i instrumenteringen - hvilket giver en rigtig dyster men også eventyragtig stemning. Lydeffekterne er for det meste rigtigt gode med især nogle lækre monsterlyde. Dialogen, som vi nævnte er velskrevet, er samtidigt også rigtigt godt spillet med mange og varierede stemmer. Det er rigtigt lækkert og bidrager positivt til stemningen i spillet.

Dragon Age: Inquisition er et rigtigt flot rollespil. Du får en stor, velfungerende og - især via dialogen - velfortalt historie og en masse, gennemtænkte sidemissioner, hvilket tilsammen giver spillet en levetid på op mod 200 timer. Du får en flot grafik og en lækker lyd tilsat et rigtigt godt gameplay, hvor du selv kan vælge, om du vil mase frem eller spille taktisk. Og så får du samtidigt muligheden for at styre et politisk spil, hvilket igen kan give dig fordele i spillet. Dragon Age: Inquisition er et rollespil for alle RPG-fans, og når man efter nogle timers spil først er kommet rigtigt i gang, er det meget svært at slippe igen.