Livsfælderne og den talende portal er sjove nyheder
Flot grafik
Meget børnevenligt gameplay
Dyrt at få det hele med
Stadig ingen online-muligheder
Køb Skylanders Trap Team hos vore partnere:

Så er Activision igen klar med den årlige Skylanders-udgivelse, og på sædvanlig vis har de hittet på nye ting. Skylanders Trap Team er det bedste spil i serien, så er du i forvejen fan, et spilleglad barn eller blot en barnlig sjæl, så læs endelig med her!

Skylanders Trap Team adskiller sig grundlæggende ikke fra de foregående spil i serien. Vi har at gøre med et forholdsvist simpelt, børnevenligt og ret underholdende 3D-platformspil, som minder meget om de tre forrige spil i serien, men også lidt om bl.a. LEGO- eller Spyro-spillene, en fysisk portal, som du kobler til din spillekonsol og så en bunke fysiske figurer, som du placerer på portalen, hvorved figuren kommer til live på skærmen, og du kan nu spille med den. Denne kombination af digitale og fysiske elementer har vi været rigtigt glade for i alle de tidligere udgivelser i serien, Skylanders: Spyro's Adventure fra 2011, Skylanders Giants fra 2012 samt sidste års Skylanders: Swap Force.

Historien er ikke voldsomt ophidsende. Skylandernes ærkefjende Kaos har befriet alle fangerne i Cloudcracker-fængslet, og det er nu din opgave at fange alle de forskellige skurke gennem spillets mange forskellige missioner. Og når vi nu skriver, at Activision atter har fundet på noget nyt, så skyldes det, at din portal i år har ændret sig og er blevet udstyret med en holder, hvori du kan placere de såkaldte Livsfælder, hvori du kan opbevare de skurke, som du fanger gennem spillet. Dette bevirker, at du med et enkelt tastetryk skifter mellem din Skylander-figur og mellem den fange, som du nu i stedet kan bruge. Fangerne er generelt lidt stærkere end dine Skylandere, men de bruger energi, og når energien er brugt, skal de lade op, før de er klar igen. Dette nye tiltag fungerer aldeles glimrende og giver en fin variation til spillet. Derudover er der i år placeret en højttalerenhed i din portal, så nu taler dine fanger i Livsfælder direkte til dig, når de eksempelvis gerne til deltage i kampens hede. Det er sjovt - især for børnene, og Skylanders Trap Team ER et børnespil.

Udfordringerne for erfarne spillere er svære at få øje på, man kan ganske vist spille det på tre niveauer, men det bliver aldrig vanvittigt svært. Det har nu heller aldrig været formålet med Skylanders. Det er tiltænkt børn i alle aldre, og som forældre vil man nok især glædes ved at kunne spille det sammen med sine børn. Der er meget platformspil, en hel del skyderi af de mange fjender, der bliver kastet mod dig, og så er der de sædvanlige puzzles, hvor du eksempelvis skal flytte kasser rundt for at kunne komme videre, finde nøgler til at åbne døre med eller agern, som skal lokke fugle væk fra de skatte, de bevogter. Krydret med diverse undermissioner byder spillet alt i alt på en god variation, ganske som vi kender det.

Foruden hovedhistorien har vi de såkaldte Kaos' Dommedagsudfordringer, som er i alt 100 bølger af fjender fordelt på 9 forskellige missioner. Og endelig er der de såkaldte Arenaer, hvor du skal overleve fjender, angreb osv. i 6 forskellige områder. Der er ikke den store forskel på disse to ekstra typer af spil, men de kan give et fint afbræk til hovedhistorien, som dog må siges at være der, hvor Skylanders Trap Team gør sig allerbedst.

På sædvanlig vis kan man igen i år kalde Skylanders for en pengemaskine, for det er naturligvis meningen, at du skal tilkøbe dig de forskellige figurer, så du kan få adgang til ALT indholdet i spillet. Startpakken kommer med 2 figurer samt 2 livsfælder, men vil du have det hele med, skal der stå lidt mere på din ønskeseddel til jul. Heldigvis kan du, hvis du er så heldig at have nogle af de tidligere spil i serien, stadig bruge dine gamle figurer, hvilket jo er superfedt. Og igen kan du også bruge dine figurer på kryds af platforme. Dvs. du kan eksempelvis bruge dine figurer fra din egen Xbox One-version på din fætters Playstation 4-version af spillet!

En anden ting, der gør Skylanders rigtigt børnevenligt, er, at spillet igen er oversat til dansk. Både tekst men også talen gennem hele spillet, og det bevirker, at selv børn, der endnu ikke er så skrappe til at læse, kan få fuldt udbytte af spillet. Der er også undertekster på i spillet, men desværre ikke i alle mellemsekvenser, hvilket virker lidt underligt.

Rent grafisk er Trap Team det flotteste spil i serien, hvor især de flotte miljøer og de meget klare og børnevenlige farver skinner igennem. Det er meget gennemført af et børnespil at være.

Så som jeg skrev øverst; leder efter et spil til dine børn, er du en barnlig sjæl eller er du i forvejen stor fan af serien, så vil du på ingen måder gå galt i byen med Skylanders Trap Team. Det er storslået underholdning for 1-2 spillere på samme skærm, og spillet får således vores varmeste anbefaling som et langtidsholdbart og underholdende børnespil her frem mod den store julehandel!