Masser af variation
Nye wonders og ny teknologi
Virker en smule rodet med dilemmaer
Måske for meget lig Civ. V prisen taget i betragtning
Køb Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth hos vore partnere:

Alpha Centauri II
Så er den gal igen. Jorden er overbefolket, forurenet, har for meget Ebola og reality Tv eller noget helt femte, der betyder at vi ikke rigtig gider blive boende på den. Vi var da også ved at være trætte af denne planet anyway – vi trænger til lidt forandring.. Derfor sendes koloniseringsfartøjer ud i rummet og de finder heldigvis en ny beboelig planet lige om hjørnet – hvilket sådan cirka er her du overtager rollen som leder for en af de fraktioner, der har forladt Jorden.

Beyond Earth er langt hen af vejen som snydt ud af næsen på Civilization V. Selvom spillet foregår på en fremmed planet, med noget funky og psykedelisk terræn, så er gameplayet det samme: byg byer, udvid dem ved at bygge forbedringer, skab vidundere i byerne og byg forbedringer på felterne rundt om dine byer for at øge mængden af tilgængelige ressourcer og få befolkningen til at vokse. Det er præcis som i Civilization V, selvom nogle af ressourcerne har skiftet navn og kortet ser meget anderledes ud.

At spillet foregår på en fjern planet ses tydeligvis i den lokale flora og fauna. Som sagt er der nye ressourcer at finde og bytte med de andre fraktioner, men der er også farligt dyreliv, som du enten kan vælge at forsøge fredelig sameksistens med eller blot tromle hen over med dine militære enheder (i det omfang det kan lade sig gøre, for nogle af de mærkelige aliens er godt nok sejlivede). Hvilken løsning du vælger vil helt sikkert påvirke hvordan de andre fraktioner ser på dig og som altid, så er militære konflikter med andre fraktioner uundgåeligt.

”War never changes” som man siger i Fallout og det er i hvert fald tilfældet i Beyond Earth. Krigsførelse her er nemlig identisk med Civilization V. Du kan bygge forskellige typer af enheder, der kan levele op og få nye færdigheder. Selvom enhederne naturligvis ser futuristiske ud, så er det de gamle klassikere som infanteri, hurtige køretøjer og senere hen artilleri, fly og et lille spektrum af skibe. Det mest originale er rumstationer og satellitter, der kan påvirke kampene på planetens overflade. Så lidt nyt er det da blevet til.

De små og store forskelle
Beyond Earth afviger naturligvis fra Civilization V formlen her og der. Allerede fra første museklik vil du f.eks. opleve en noget anderledes opstart på spillet. I stedet for ”blot” at vælge hvilken nation du spiller vælger du i stedet hvilken fraktion, der står bag det rumskib du skal forestille at ankomme til planeten i. Herefter kan du vælge opsætningen og lasten på skibet, hvilket giver nogle fordele tidligt i spillet.

Der hvor de store forskelle mellem Beyond Earth og Civilization optræder, er i virkeligheden begrænset til ”motorrummet”. Beyond Earth anvender en form for ”teknologisk edderkoppespind” i stedet for det klassiske Technology Tree. I spindet kan du udvikle overordnede teknologier, der giver adgang til op til to underliggende teknologier. Det er desværre en smule rodet og det kan være svært at bevare et overblik og en fornemmelse af en teknologisk retning.

Dertil kommer det nye ”affinity” system. Spillet smider konstant dilemmaer i nakken på dig, som du skal tage stilling til. Nogle af dem er ret banale, mens andre er store etiske spørgsmål, såsom om du vil bevare sin menneskelighed intakt eller forsøge dig med modificerede mennesker og cyborgs. Sammen med de ting du forsker i, giver det dig point i en af tre ”affinities”, der i sidste ende kan give dig ekstra ressourcer og adgang til unikke enheder. Det er i realiteten et simpelt system, men det giver bestemt lidt ekstra kolorit.

Rodet beslutningsproces
De mange beslutninger, du konstant skal tage om alt mellem himmel og jord, giver desværre spillet et lidt rodet indtryk. Problemet er at du har en fornemmelse af at disse beslutninger bør betyde noget underliggende for din civilizations udvikling. Men i virkeligheden er det langt fra alle beslutningerne, der overhovedet kan mærkes efter de er truffet. Ofte giver det dig blot en ekstra ressource eller en sjat affinity-point, men det føles rodet og ufuldstændigt – som noget påklistret, hvis egentlige anvendelse er lidt svær at stedfæste.

Men det skal ikke trække noget fra Beyond Earth, for det er stadig en fantastisk god oplevelse, selvom spillet naturligvis ligner Civilization V rigtig meget. Så meget, at man måske godt kan være lidt kritisk over at prisen, for Beyond Earth sælges til fuld pris, som et helt nyt spil – og ”helt nyt” kan man altså ikke kalde Beyond Earth. I hvert fald ikke hvis du har spillet Civilization V før.

Så et nyt kort, med nye ressourcer, aliens og ny research og affinities. Er det virkelig en investering værd? Ja det er det, for der er masser af små finesser og genialiteter at opleve i Beyond Earth, helt som der var i Civilization V. Det er befriende at komme lidt væk fra den klassiske Civilization formel, dog uden at vi kommer helt væk fra det trygge og velkendte. Alt i alt en solid spiloplevelse, der står solidt plantet på Civilization V’s brede skuldre.