Stemningsfuld grafik og lyd
Gigantisk åbent univers
Fuld frihed til at gøre som du vil
Manglende afveksling
Træg styring
Køb Starpoint Gemini 2 hos vore partnere:

SG2 følger genrens konventioner og sætter dig i rollen som en rumkaptajn med kun en håndfuld penge på lommen og et ikke så slagkraftigt rumskib, men til gengæld med ambitioner om både at blive stinkende rig og berømt eller berygtet. Det kan du enten vælge at gøre ved at følge spillets historie, eller ved bare at kaste dig ud i rummet på lykke og fromme.

Historien ingen vil høre
Historien i spillet er usædvanligt uinteressant og tyndbenet og bliver kun endnu værre af det elendige stemmeskuespil, spillets karakterer bliver præsenteret med. Det føles nærmest som om, historien blot er tænkt som træningsbaner i pæn indpakning, og du bliver for alvor klar over, at udviklerne heller ikke selv har været helt stolte af den, når du allerede efter den første rigtige mission bliver spurgt, om du ikke hellere vil skifte over til ’freeroam’ i stedet for at blive ved med at følge historien. Heldigvis er ’freeroam’ væsentligt bedre. Her bliver du blot udstyret med et rumskib og placeret i spillets verden. Herefter er det fuldstændigt op til dig selv at skaffe dig en karriere i rummet på den måde, der nu passer dig bedst.

Starpoint Gemini 2 handler meget om dueller mellem rumskibe, som oftest foregår med flere deltagere på hver side. Desværre er styringen tilpas kluntet til, at det aldrig rigtigt føles superfedt, men til gengæld ikke værre, end at du hurtigt vil være i stand til at tage kampen op med dine fjender i rummet. Især er det svært at vænne sig til, at det er langt nemmere at bekæmpe din modstander ved meget lav hastighed, end hvis du træder sømmet i bund på dit rumskib. Der er en hulens bunke forskellige funktioner og kontekstafhængige menuer i spillet, som potentielt ville kunne tage pippet fra de fleste, men heldigvis har spillet en fabelagtigt god og intuitiv tutorial/hjælpefunktion, hvor du altid kan få hjælp til præcist det problem, du sidder med.

Efter et veloverstået slag kan du samle fragt op, som dine modstandere har tabt eller lænse deres vrag for nyttige materialer. Du kan også vælge at borde et fjendtligt rumskib og forsøge at overtage kommandoen, hvorefter du kan trække det tilbage til en nærliggende rumstation for enten at sælge det eller indlemme det i din flåde.

Rumpilot skråt fra oven
Du ser konsekvent dit rumskib i tredjepersons perspektiv uden nogen mulighed for at skifte til et mere nærliggende cockpit-perspektiv, og bortset fra at det giver dig mulighed for at se, hvordan dine forskellige rumskibe ser ud, så giver det ikke rigtigt nogen mening. Spillets perspektiv får til tider også spillet til at virke unødigt urealistisk og plastikagtigt, når dit rumskib opfører sig som en radiobil ved sammenstød med rumstationer, andre rumskibe eller ting, der ligger og flyder rundt i verdensrummet.

På planeter og rumstationer har du mulighed for at hyre folk, købe udstyr til dit rumskib, købe og sælge last og sågar ligefrem investere i nye forbedrede rumskibe. Alle de steder du lander, bliver du blot præsenteret for et statisk billede af rumstationen eller planeten og en række ikoner for de ting, du kan foretage dig, så bortset fra udvalget af varer og priserne er der ingen synlig forskel, uanset hvor du vælger at flyve hen.

Du har frihed til at spille spillet nøjagtigt, som det passer dig. Du kan prøve at forfølge en karriere som rumkøbmand og købe og sælge varer. Du kan forsøge dig som smugler af ulovlige varer, du kan vælge at være dusørjæger og jage rumpirater, eller du kan vælge selv at slå dig ned som pirat og overfalde store fede fragtrumskibe. Selv en karriere som borebisse eller gasopsamler, hvor du prøver at høste rummets ressourcer, er mulig. Eller du kan vælge at gøre en kombination af det hele. Der er fuld fokus på rollespilselementer og på frihed til at gøre hvad som helst. Men desværre halter simulationsdelen et godt stykke efter, og det føles mere som at styre et bevæbnet godstog end at manøvrere et rumskib i kamp.

De blå er gode, de røde er onde
Der er en hulens bunke forskellige interessegrupper og fraktioner i spillet, og dine handlinger over for hver enkelt af dem vil påvirke, om de anser dig for værende venligtsindet eller fjendtligtsindet. Desværre er der ikke nogen dybere forklaring på, hvordan samspillet mellem grupperne er, og i princippet behøver du ikke bekymre dig om andet, end om de er repræsenteret med røde eller blå ikoner på skærmen.

Grafikken er præcist så flot, urealistisk og farvestrålende, som man kan forvente det af et spil, der foregår i verdensrummet og akkompagneret af stemningsfuld symfonisk musik, der gør rejsetiden mellem rumstationer til en behagelig og afslappende beskæftigelse.

Starpoint Gemini 2 er et kompetent og underholdende spil, som lader dig nyde oplevelsen helt i dit eget tempo og på dine egne præmisser. Bortset fra en væsentligt bedre grafik byder spillet reelt set ikke på noget som helst nyt i forhold til det 30 år gamle Elite, og kampen for hele tiden at få bedre rumskibe og bedre udstyr kan hurtigt gå hen at blive en ensformig affære med mindre end en håndfuld forskellige typer missioner at gennemføre. Men for rumpiloter, der sidder med abstinenser for at kaste sig ud i rummets kolde mørke, er Starpoint Gemini 2 en glimrende medicin indtil Elite: Dangerous og Star Citizen forhåbentligt snart ser dagens lys.