Mange lækre remixes
God intuitiv styring.
På den lette side
Kunne godt være leveret med væsentligt flere numre
Køb Fantasia: Music Evolved hos vore partnere:

Fra Rock Band til klassisk
Fantasia fra 1940 er i vores optik et af Disneys absolutte mesterværker. Den fremragende integration mellem animation og klassisk musik står stadig i dag som et opfindsomt og ikke mindst modigt udspil. Nu har Harmonix – Rock Bands forældre - grebet stafetten, og forsøger at kombinere det fine ophav med Microsofts Kinect, som indtil videre ikke har fået megen tid i rampelyset. Det bliver nok ikke det endelige gennembrud for det avancerede kamera, men ikke desto mindre er det en ganske medrivende oplevelse, som flot fører denne genre af spil videre.

Fra starten bliver vi knyttet sammen med spillets licens. En biograf er første skridt, og Mickey Mouse laver sine kunstner kendt fra the Sorcerer’s Apprentice. Det viser sig, at du selv skal stå lærling til troldmanden Yen Sid. Det åbner op for et ganske nydeligt visuelt eventyr, hvor du rejser rundt til en række kulørte omgivelser. Her lærer du faget og efterfølgende bekæmper en mørk ”støj”, som truer harmonien.

Du får lov til at stå som en anden dirigent, og svinge armene, imens du indsvøbes i toner af klassisk musik samt nyere og ældre rock og pop musik. Forskellige tegn dukker op på skærmen, og i takt med musikken skal du lave diverse bevægelser. Det kan være at bevæge en eller begge hænder i en given retning, at slå en hånd frem mod skærmen eller at slå hånden frem og følge et på skærmen defineret mønster. Der varieres løbende mellem de forskellige former, og i de sværere numre sker der flere ting samtidigt. Niveauet er dog ikke alt for højt, og min 5-årige datter kunne eksempelvis godt være med især på de lettere numre.

Historien er ikke banebrydende, men præsentationen er dog så interessant, at det er en fin måde at gennemleve de musiknumre spillet har at tilbyde. Det er meget heldigt, for desværre har udviklerne valgt at lade en stor del af musikken være låst så de ikke kan bruges i social gaming, før du har åbnet for dem i kampagnen.

Du kommer til at rejse rundt til forskellige områder, som tematisk danner baggrund for de musikalske toner. Disse steder gemmer, ud over musiknumre, også på diverse hemmeligheder, som du kan åbne på specifikke tidspunkter. Det giver spillet et til tider lettere psykedelisk udtryk, hvor du eksempelvis fremmaner søheste og skaber sonater ved at trykke på fisk og muslinger.

Styringen fungerer rigtigt godt. Det er et klogt valg kun at involvere armene – hvilket i øvrigt betyder, at du fint kan spille siddende (din dovne køter!). Når du først lader dig rive med, er det dog svært ikke at stå og rokke til rytmerne imens du kaster om dig med håndtegn. Generelt er genkendelsen af bevægelserne lige i øjet, og det føles både intuitivt og dermed også medrivende.

Musikken byder på 35 rimeligt forskellige numre, hvor vi har de store klassiske mestre som Mozart og Bach, der deler spotlight med Depeche Mode, the Police, Imagine Dragons og Lady Gaga. Den animerede Fantasia var jo en fremragende indgang til det klassiske musik, og for nogle vil knæfaldet for især den moderne popmusik måske skure lidt i ørene. Vi synes dog at variationen klæder spillet, og det er utvivlsomt noget som også er med til at hive flere mennesker ind foran skærmen.

Selve udvalget af sange er måske lige i den lave side, men så er det positivt at alle numrene er repræsenterede med to remixes ud over originalen. Alle sange er opdelt i fire instrumentale spor, og når du først har låst de enkelte remixes op, så kan du i løbet af numrene løbende mikse mellem de forskellige spor. Det giver et individuelt særpræg, og giver dig mulighed for at strikke noget helt unikt sammen. Samtidig er absolut størstedelen af de leverede remixes utroligt flot strikket sammen – i nogle tilfælde nærmest bedre end originalerne i vores optik. Du får mulighed for blandt andet dub-step, bigband og house versioner af nogle i forvejen glimrende numre.

Har du en Kinect stående og bare en lille lidenskab for musik, så er Fantasia nærmest et must have. Det byder på et grafisk særpræg, god styring, fungerer glimrende som social spil – også for de yngste og det har et solidt (om end lidt snævert) soundtrack. Vi kunne godt have brugt endnu flere numre og ikke bare det som er lovet som DLC. Samtidig er spillet også lige på den lette side, og vil være hurtigt gennemført for de fleste gamere. Alligevel er den overordnede vurdering klart på den positive side.