Lækre lydeffekter
Humoristisk og veludført dialog
Langtidsholdbart
Ikke voldsomt udfordrende kampagne
Lidt for kluntet opgraderingssystem
Køb Sunset Overdrive hos vore partnere:

Vi blev nærmest blæst omkuld, da Microsoft allerførste gang præsenterede os for et lille glimt af Insomniac Games hæsblæsende Sunset Overdrive. Det så helt vanvittigt ud, så vi har siden da naturligvis krydset fingre for, at den endelige version ikke skulle gå ned i kadence. Heldigvis er Sunset Overdrive blevet til en endnu mere eksplosiv oplevelse, end vi havde turdet håbe på!

Sunset Overdrive begynder i byen Sunset City i 2027, hvor firmaet FizzCo introducerer sin nye energidrik, den såkaldte OverCharge Delirium XT. Energidrikken har dog den lille sideeffekt, at alle, der indtager den, forvandles til mutanter, så snart er hele byen fyldt med disse monstre. Du smager heldigvis ikke på varerne og er pludselig, uden de store historiefortællemæssige dikkedarer, nu blevet den helt, der skal befri byen for mutanterne og hjælpe forskellige fraktioner med at flygte.

Efter denne introduktion skal du skabe din karakter. Du kan vælge alt fra køn, kropsstørrelse, øjenfarve, hårtype og påklædning, og gennem hele spillet får du mulighed for at købe nye kostumer - det ene mere skørt end det andet. Prøv eksempelvis at forestille dig en 2 meter høj, hærdebred gut med lyserød bh, bastskørt, batman-kappe og hjerteformede solbriller. Og det er endda en af de mere almindelige kombinationer! Så er man ligesom "advaret", for spillet er fyldt med denne crazy-faktor, og overalt møder du skøre og skæve skabninger, både venner og fjender. Historiemæssigt er Sunset Overdrive måske ikke det mest opfindsomme, vi er stødt på, men til gengæld fortælles historien hele tiden med et glimt i øjet. Med en meget uhøjtidelig tilgang til genren og med en til tider plat men som oftest gennemtænkt humor med mange popkulturelle referencer formår Insomniac Games at skabe noget, der minder lidt om humor, som de er kendt for fra bl.a. Ratchet & Clank-serien. Måske til tider endnu skævere - og det virker i dette tilfælde rigtigt, rigtigt godt!

Genremæssigt er vi ovre i en third-person-shooter. Din helt er fra starten udstyret med et begrænset arsenal af våben. Både forholdsvist almindelige og et par af de mere skøre. Gennem spillet låser du op for nye våben, bl.a. skal nævnes et af de mest effektive, den såkaldte TNTeddy, som du får efter en mission, hvor du skal redde en legetøjsbamse. TNTeddy skyder med højeksplosive bamser og kan ofte udradere en hel gruppe af fjender, hvis du rammer rigtigt. En anden, Captain Ahab (fra Moby Dick naturligvis) skyder med en hvalharpun, og sådan er det hele vejen igennem.

Til dine våben - og til din karakter - hører et opgraderingssystem, hvor våbnene i sig selv opgraderes med mere skudstyrke osv., jo mere effektivt, de bliver brugt, men du kan samtidigt tilknytte de såkaldte Amps og Overdrives til både dem og dig selv. Systemet virker sådan set ret automatisk, men for at låse op for mange Amps og Overdrives, skal du lave såkaldte Style Moves - dvs. du skal eks. skyde, mens du hopper eller grinder osv. Dette giver dig Badges, så du kan opgradere eller låse op for nye opgraderinger, men desværre er hele systemet en smule kluntet og ikke specielt intuitivt lavet. Det kan eksempelvis være svært og omstændigt at se, hvilke opgraderinger, der er bedre end andre, og udviklerne burde have brugt lidt mere tid på dette interface, når nu resten af spillet er så sublimt.

Din helt kan ikke kun skyde, og gameplaymæssigt udgør denne del vel kun halvdelen af den action, spillet indbefatter. Bevægelsen af din karakter er nemlig lige så overdrevet som historien, våbnene og miljøerne. Hopper du på en bil, en parasol eller andre "hopgenstande" springer du 20 meter op i luften, og med et veltimet tryk på A-knappen lige inden du lander, kan du sågar hoppe med dobbelt styrke i dit næste hop. Dertil kan din helt også booste fremad og grinde på både elledninger, kanter af tage, gelændere osv, så man nærmest føler sig som en parkour-mester, når man bevæger sig rundt i byen. Og denne evne er det vigtigt, at du lærer at mestre hurtigt, for nede på jorden går tingene alt for langsomt, når det myldrer med mutanter, robotter og andre fjendetyper, der konstant forsøger at gøre livet surt for dig. I starten kan styringen godt volde lidt problemer - især med at få kameraet til at pege i den rigtige retning, men efter et stykke tid sidder styringen lige i skabet, og du vil nu bemærke, at det simpelthen er en helt fantastisk fornemmelse at hoppe fra hustag til hustag, løbe på væggene, grinde lidt og hoppe videre fra en parasol til et træ eller springvand, som du (naturligvis) også kan hoppe højt på, for at komme frem til dit mål. Målene er for din næste mission er altid angivet med en pil på skærmen, der både viser retning og afstand til målet. Bliver du træt af at skulle rejse rundt på hustagene i den store by, er der naturligvis indbygget et fast travel-system, men da det altid er hamrende sjovt bare at bevæge sig rundt, brugte jeg det sjældent.

Selve historien tager vel et sted mellem 8 og 16 timer at gennemføre, og der er fart på hele tiden. Missionerne byder på rig variation, og du føler aldrig rigtigt, at du skal lave det samme om og om igen. Eksempelvis skal du dræbe duer på tid - enten vha. af ildfælder, som du skal hoppe på, eller vha. dit gode gamle haglgevær. Du skal jage en drage gennem byen og hakke den ned med dit sværd, du skal skyde balloner, flyve, samle ting på tid og alt muligt andet. Sunset Overdrive er en kæmpemæssig legeplads, hvor du aldrig kommer til at kede dig. Og selv når historien er afsluttet, er der mindst 4-5 gange så meget spil tilbage alene på forskellige missioner eller de såkaldte Challenges, som der findes over 50 af fordelt rundt omkring i Sunset City. Challenges kan eksempelvis være, at du skal afmontere et antal bomber på tid, skyde så mange fjender som muligt på tid med et specifikt våben eller samle points på tid inden for et begrænset område. Det er stressende og herligt underholdende, og klarer du dig godt (du kan opnå enten bronze, sølv eller guld) bliver du belønnet med penge og andet gøjl, så du kan købe nye våben, kostumer eller kort over de mange collectibles, der findes rundt omkring i byen. Og her taler vi ikke bare om et par stykker. Du skal eksempelvis samle 150 balloner, 150 stykker toiletpapir, sko og meget meget mere. Disse collectibles er naturligvis knyttet sammen med nogle af spillets mange achievements, og qua at gameplayet er så fedt, som det er, så er det en udsøgt fornøjelse at gå på jagt efter disse achievements.

Sunset Overdrive indeholder også en online-del, men ikke i traditionel forstand. Det "eneste", man tilbydes på denne front, er den såkaldte Chaos Squad, hvor du og op til 7 andre sammen skal udføre forskellige missioner i løbet af en session. Foruden at I skal klare de overordnede fælles mål, har I samtidigt individuelle mål, som giver ekstra belønning, når hele sessionen er færdig, hvilket i den grad giver denne co-op mode en ekstra dimension. Hver gang en delmission er udført, skal I alle skynde jer frem til næste mission, og den, der kommer først og får startet missionen, får såmænd en ekstra præmie, så her kommer dine "parkour"-evner igen på prøve. Chaos Squad er velsagtens noget af det mest underholdende co-op online, jeg nogensinde har prøvet. Ikke blot fordi, man kæmper om at klare et fælles mål, men også fordi, det er så varieret med masser af forskellige typer af missioner, og fordi de individuelle mål gør, at der også er noget at kæmpe om indbyrdes, når vi nu ikke har online-spil i mere traditionel forstand.

Visuelt er Sunset Overdrive noget af det mest vanvittige, vi har set i længere tid. En helt igennem farvestrålende palette gennemsyrer byen, karaktererne og de visuelle effekter hele vejen gennem spillet, og selv om man umiddelbart skulle tro, at det kunne skabe alt for meget forvirring, så passer farverne bare perfekt ind i hinanden og supplerer spillets i forvejen vanvittige stil helt eminent. Lydmæssigt er både musik, lydeffekter og dialog også på et aldeles højt niveau med masser af varierede stemmeføringer til eksempelvis de mange fraktioner, du skal hjælpe gennem spillets historie.

Skulle man pege på et lille minus ved spillet, så er det velsagtens, at det at gennemføre selve historien ikke er vanvittigt svært, så snart du mestrer teknikkerne til at bevæge dig og skyde. Jovist, de fleste vil helt sikkert skulle spille en del af missionerne om igen et par gange, men som helhed må sværhedsgraden siges at ligge på middel, hvilket ærgrer en lille smule. Til gengæld byder de mange ekstra missioner, især Challenges, ofte på store udfordringer, hvis du går efter at score guldmedalje, og dette er således med til at give spillet ekstra meget levetid.

Samlet set er Sunset Overdrive et omfattende spil med et fantastisk gameplay, en skøn og skæv humor, en superlækker grafik og lyd, en superunderholdende online-del i form af Chaos Squad og hvor kun den til tider lidt for lave sværhedsgrad og et lidt kluntet opgraderingssystem kan trække en smule ned. Ja, selve gameplayet i sig selv er nok til, at Sunset Overdrive drøner ind på lister over årets bedste udgivelser, og har du ikke en Xbox One i forvejen, er Sunset Overdrive så absolut den allerbedste grund til at investere i en.