Ultimate Team er fængslende
Grafisk ganske nydeligt
Ingen nytænkning
Mangler seriøst noget mere indhold
Køb NHL 15 hos vore partnere:

Vi havde forventet mere...
EA Sports valgte at skyde udgivelsen af NHL til den nye generation konsoller, så vi starter med prædikatet 15 i stedet for 14 (NHL 14 udkom sidste år kun til Xbox 360 og PlayStation 3). Man kunne jo tolke det som om, at de dermed har haft tid til at pudse spillet af og sørge for at fylde godt med indhold i – i modsætning til eksempelvis FIFA 14 og Madden 14, som begge var lidt skrabede til den nye generation. Desværre er virkeligheden en anden, og NHL 15 er nærmest endnu mere afpillet. Man sidder med en meget overfladisk oplevelse, der bærer præg af, at udviklerne har valgt at bruge ressourcerne på noget andet.

Spillet kaster dig direkte ud i et opgør mellem New York Rangers og Los Angeles Kings. Det er selvfølgelig meget rart med lidt action fra første sekund, men lidt underligt har man ikke brugt dette som en mulighed til at agere trinbræt til spillets features. I stedet står opgøret helt alene, og vil kun være til glæde for folk der allerede fra starten er rimeligt godt hjemme i styringen. Andre vil få et frustrerende første bekendtskab, hvor de bare vil trykke på diverse knapper i håb om at noget fungerer.

For kendere af serien vil det være et mindre chok at træde ind i menusystemet og se udvalget – eller rettere mangel på samme. Det der er til stede er en meget ringe ”practise” del – blot dig mod en målmand, en skrabet ”Be a Pro” del, en tilsvarende karrieredel og en nogenlunde uændret Ultimate Team del. Fraværende er altså vigtige ting som Season Mode, Playoff Mode og ikke mindst den karakteristiske EA Sports Hockey League. Disse tre har alle været steder hvor vi ellers har spenderet en masse tid.

Fælles for de tilbageværende ting er, at de tydeligvis mangler noget indhold og finpudsning. Her er ingen mulighed for at starte i de lavere ligaer og blive draftet i Be a Pro, man mangler ligeledes muligheden for at benytte de lavere ligaer i den forsimplede karrieredel. Online er udelukkende to hold mod hinanden – ikke noget med kun at styre enkelte spillere her. Man føler lidt man sidder med skelettet af en titel, hvor nogle har glemt at fylde kødet på inden det blev sendt på markedet.

Selve spillet på isen er selvfølgelig det vigtigste, og heldigvis har EA Sports ikke helt fejlet her. Har du prøvet NHL 14 på den forrige generation, så vil du straks føle dig hjemme. Det faktisk i en sådan grad, at man føler det er løftet direkte over. Her er en god fornemmelse af fysisk tyngde på spillerne, og deres bevægelser på isen er generelt fin. Du bruger igen primært det højre analoge joystick, som styrer de fleste af din hockeystavs bevægelser. Det fungerer rimeligt intuitivt, og med lidt øvelse kan du få strikket en serie af gode, flydende pasninger sammen. Ishockey er jo et hurtigt, fysisk spil, og det får man en ganske god fornemmelse af imens spillet glider forbi på isen.

Den grafiske indpakning er ligeledes blevet forbedret, og man kan godt se forskellen i forhold til sidste version. Trøjerne bevæger sig endnu mere realistisk, publikum er væsentligt mere medlevende og genskinnet på isen ser godt ud. Der er lidt fnidder med animationen, hvor overgangen fra liggende til stående eksempelvis ser sjov ud og en tabt ishockeystav tilsyneladende pludselig bliver en blok urørlig beton. Overordnet set er det dog nydeligt udført. Lyden er derimod lidt mere blandet med fine effekter kombineret med en rimeligt dårlig gang kommentatorspeak, som ikke rigtigt er vedkommende og varieret nok.

De få kosmetiske forbedringer skjuler dog ikke, at NHL 15 fremstår som en ufuldstændig titel. Udvalget af muligheder er simpelthen for ringe, og det bliver endnu mere tydeligt når nu spillet på banen er identisk med sidste generations versioner – der samtidig tilbød så meget mere relevant ekstra indhold. Vores vurdering er, at man gør ret i at afvente næste års udgivelse alternativt bare holde sig til NHL 14, hvis du allerede har det liggende til sin PS3 eller Xbox 360.