Visuelt unikt
Stemningsfuldt
Kan gennemføres på et par timer
Frustrerende styring
Køb Murasaki Baby hos vore partnere:

Hyggeligt og uhyggeligt lille adventure
Det mest iøjefaldende ved Murasaki Baby er spillets visuelle stil. Det ser todimensionelt og håndtegnet ud, selvom det er tredimensionelt. Det ser også nærmest surrealistisk ud. Der er mange nuttede og søde elementer, men ligeledes er der også mange uhyggelige og dystre elementer.

Babyen, der hentydes til i titlen, bliver bare kaldt Baby. Hun mangler sin mor, og hende skal du så hjælpe med at finde. Baby har en mund midt i panden, og så har hun en ballon, som hun er svært begejstret for. Baby bliver også let bange, og så har hun en tendens til at miste grebet om ballonen. Som spiller skal du holde Baby i hånden og slæbe hende igennem spillets baner. Det gøres ved at placere en finger på Vitaens touchscreen. På samme måde skal du også bruge din finger, hvis Baby bliver forskrækket, og du skal være forsigtig, for spillet er slut, hvis ballonen går i stykker.

Faktisk bliver spillet næsten udelukkende styret ved brug af fingre på Vitaens berøringsflader. Ret hurtigt får du evnen til at skifte baggrundene ud, ved at køre en finger over maskinens bagside. Hver baggrund har sin egen stemning, og der er forskellige ting, der kan lade sig gøre i netop den baggrund. Du kan skabe blæst med den orange baggrund, og kulde med den lyseblå. En baggrund lader dig skræmme både Baby og andre karakterer, mens en anden forvandler din ballon til sten. Alle de forskellige evner, du får fra de forskellige baggrunde, skal bruges til at komme videre i spillet.

Spillets visuelle side og specielle design giver spillet en helt særlig atmosfære. Det er tydeligt, at spillets designere og grafikere har gjort et hæderligt stykke arbejde. Til gengæld fungerer den tekniske del mindre godt. Den specielle måde at styre på betyder, at du hele tiden skal være klar til at ændre sit greb om maskinen. Det kunne være rart, hvis du kunne lægge maskinen på et bord, eller måske bare holde maskinen med den ene hånd, så du kunne fokusere på at hive Baby igennem banerne. Til tider skal du også både holde Baby i hånden imens du med en anden finger holder fast i hendes ballon, for at holde den væk fra enten nogle fjender eller nogle skarpe kanter i baggrunden. Det er ikke umuligt, men det er meget upraktisk at have to fingre på forsiden, og hvis du ikke har meget små hænder, så kommer du let til at blokere for en stor del af skærmen med hænderne. Nogle gange virker det ikke helt som om, at Baby fatter, at du hiver i hendes hånd. Alt i alt er kontrollen altså bare mindre vellykket end den burde have været.

Spillets levetid er også på den korte side, men det passer til prisen, og på den anden side, så når du aldrig at blive træt af spillets univers. På den måde har spillet faktisk en passende længde, men du skal alligevel være klar over, at det nok ikke er noget, du kan spille flere måneder eller endda uger i træk.