Pt online problemer
Virkeligt dårlig karrieredel
Lunken kunstig intelligens
Mangler variation
Køb Driveclub hos vore partnere:

Socialt racerspil
Evolutions Driveclub har været ventet med længsel. Det er et spil som langsomt er blevet talt op, som årene er gået og diverse præsentationer ved shows har vist et voldsomt spændende stykke bilorienteret underholdning. Som tiden er gået, og vi har nærmet os release virkede det dog til at gassen var gået lidt af ballonen, og det endte i sidste ende også med at Driveclub blev forsinket. Nu er ventetiden endelig overstået, og vi sidder tilbage med blandede følelser.

Efter en kort installation sender Driveclub dig direkte ind i sædet på din første vogn. Du starter helt fra bunden med biler, som de fleste har råd til, og accelererer herefter relativt hurtigt op i racerhierarkiet. Dit første møde er direkte fra førersædet, hvor du kun får et øjeblik til at nyde det detaljerede interiør inden starten er gået. Speederen i bund, accelerationen får undervognen til at brumme og du er af sted sammen med 11 andre vogne styret af den kunstige intelligens.

Et af de områder, som Driveclub er slået op på, er integrationen mellem single og mulitiplayer. Lidt som tilfældet var i eksempelvis Destiny, har man også her relativt trinløst forsøgt at lægge en fælles sfære, som giver lidt uforudsigelighed og konkurrence til din færd. Som spillets navn antyder, kan du melde dig ind i en klub eller alternativt starte din egen. Op til seks kørere kan være tilknyttet, og det sker komplet med fælles emblem og klubnavn.

Ideen er ganske fin: Når du eller andre på dit hold kører løb, så indtjener I point til en fælles pulje. Dette tjener to formål. Først og fremmest stiger jeres klub på den store rangliste, hvor I sammenlignes med andre klubber – altså prestige. For det andet så stiger klubben også i erfaringsmæssigt niveau, hvilket igen er med til at give alle klubbens deltagere adgang til nye mere lækre køretøjer. Med andre ord, så kan du sagtens komme ud for, at når du tænder spillet, har andre sørget for at der ligger nyt lækkert habengut og venter på dig.

Selv med dette fokus på social gaming, så kommer du alligevel til at spille meget alene. Desværre er denne del af spillet virkeligt overfladisk og skrabet skruet sammen. I stedet for at have en decideret kampagne, får du i stedet bare et lineært kludetæppe af kørebegivenheder, som du kan deltage i. Disse adskiller sig ikke på meget andet end geografisk beliggenhed og køretøj, som du smides ind i. Nogle gange er det i konkurrence med den kunstige intelligens og andre gange er det dig mod uret.

Hver begivenhed har en række forskellige krav, som du kan opfylde for at få point. Et af disse er altid placering, mens andre kan være at gennemføre en runde på given tid eller klare en særlig udfordring på banen. Sidstnævnte er ganske opfindsomt, da disse strikkes sammen alt efter hvordan andre spillere har klaret givne udfordringer. Det kan eksempelvis være at følge en blå kørelinje på en fastsat distance eller måske drifte rundt i et hjørne. Din indsats bliver så sammenholdt med en anden spiller. Disse udfordringer er rigtigt gode til at give lidt variation og uforudsigelighed til løbene.

Desværre er det så også det eneste der ikke er konformt. Selve løbene bliver hurtigt ensformige, og der mangler et større incitament til at bære oplevelsen. Her er ikke nogen historie, ikke nogen præmier eller større hæder. Det eneste du opnår, er, at du fra tid til anden får sparket en allerede defineret ny vogn i hovedet uden den store fanfare. Evolution kunne godt lære lidt af hvordan Forza Horizon eksempelvis formår at skabe glæde for nye køretøjer.

Styringen er samtidig ikke helt optimal. Bilerne er stramt understyret, og du har absolut ingen mulighed for at påvirke opsætningen. Til at kompensere har man ladet løbene være arcadeagtige racerløb, hvor straffen for bare at drøne ind i modstanderne er meget begrænsede. Kombineret med at den kunstige intelligens er utroligt aggressiv og ensidig, så får man nogle gange nogle løb der lidt minder om stockcar racing. De dyre superbiler ligger og smadrer ind i hinanden – uden at du i øvrigt rigtigt kan se det på dem.

Oven i dette bliver du konstant straffet, hvis du forsøger at bevæge dig udenfor spillets snævert definerede baner. Ser du et hjørne du lige kan skære og optimere tiden, så skynder spillet at kvittere med en tidsstraf. Bevæger du dig lidt væk fra asfalten, så får du tre sekunder til at komme ind på sikker grund igen. Det virker sært i et spil som ellers opfordrer til arcaderæs, og fjerner lidt af den ellers ganske fine underholdning, der kan være hvis du ellers accepterer præmissen.

Driveclub er nemlig når alt kommer til alt et ganske medrivende spil. Det lever ingenlunde op til den massive hype, men det er rigtig fin underholdning i korte perioder. Det bakkes flot op af en virkelig imponerende grafisk front, hvor områder som Norge og Skotland står utroligt smukt. Især lyssætningen er fabelagtig, og er med til at skabe en helt unik stemning – når du altså ikke lige sidder og bander over at blive blændet. I øjeblikket er der lidt problemer med onlineforbindelsen – hvilket fjerner lidt af den samlede oplevelse. Når dette er helt på plads, så står du tilbage med et helt fint racerspil, som klart opfylder et behov for noget fart og kubik på PlayStation 4.