Intelligent brug af grafik og lyd
Forfriskende nyt og anderledes
Ikke ret meget spil
Når monstrene er gennemskuet er der ikke mere at komme efter
Køb Five Nights at Freddy’s hos vore partnere:

Nattevagten 2?
Et job som nattevagt på en familierestaurant fuld af nuttede dukker i menneskestørrelse lyder ikke som noget, der kan få nakkehårene til at rejse sig på selv den mest frygtsomme. Men det er det. Five Nights at Freddy’s er mere en gimmick end et spil. Du kan ikke bevæge dig, der er næsten intet du kan foretage dig og hele spillet består i store træk af stillbilleder. Alligevel formår Five Nights at være et af de mest nervepirrende uhyggelige spil vi nogensinde har testet.

Hvis du troede det var sjovt inde i en mekanisk dukke.
Både spillet og historien er simpel. Du har fået jobbet som nattevagt og er stoppet ind i et sikkerhedsrum i Freddy Fazbear’s pizzarestaurant. Ude i restauranten er der fire mekaniske dukker, som har for vane at aktivere sig selv midt om natten. Om dagen er dukkerne søde og rare, men de ved at om natten er der kun dukker i restauranten og hvis de ser dig, tror de du er en dukke der har glemt sit kostume og vil proppe dig ned i et, fyldt med ståltråd og tandhjul med den sikre død til følge.

Så du bliver i dit kosteskab. Foran der er der kun en ventilator og et lysstofrør. Du kan ikke bevæge dig, men kun dreje hovedet til højre og venstre hvor der i hver side er en kontakt til at tænde lyset i gangen udenfor og en kontakt til at lukke en sikkerhedsdør af metal ned. På skødet har du en bærbar PC. Når du slår den op har du adgang til restaurantens 11 sikkerhedskameraer, men billedet på din bærbare fylder hele skærmen og du kan derfor ikke holde øje med dørene mens du kigger på sikkerhedskameraerne.

Med øjnene stift rettet på uret
Her sidder du så. Dit eneste formål er at holde dig i live fra midnat til klokken seks, fem nætter i træk. Det ville ikke være det store problem, hvis du bare kunne lukke sikkerhedsdørene og holde dem lukket. Men sikkerhedsdørene, ligesom lyset og din bærbare bruger strøm – og strøm er der ikke meget til rådighed af hos Freddy Fazbear. Så du må økonomisere og vente til det rigtige øjeblik med at smække sikkerhedsdøren i lige inden et legetøjsmonster hopper ind og dræber dig. Så du venter - kigger desperat på overvågningskameraerne, men ikke for længe, for måske er der en dukke så tæt på, at den angriber mens du har hovedet i din laptop. Du tænder lyset i gangen lidt for længe. Lukker sikkerhedsdørene i panik ved at høre dit eget åndedræt. Din strømmåler begynder at blinke, lyset går ud og sikkerhedsdørene går op. Panikken griber dig og koldsveden pibler frem. Klokken er kun fire og alt du kan gøre nu, er at vente på at en dukke springer frem fra mørket og dræber dig.

Five Nights at Freddy's spiller benhårdt på din frygt for at blive forskrækket. Spillet handler groft sagt ikke om andet, end at forhindre en plysbamse i at springe frem og sige bøh. Men det er bare så djævelsk godt og udspekuleret lavet, at du må tage dig selv i ikke at turde klappe den bærbare PC sammen når du er kommet til at zappe rundt mellem sikkerhedskameraerne lidt for længe. Fordi du bare er sikker på at de har taget rø*** på dig og at der står en bamse og skriger dig ind i hovedet så snart du klapper låget ned.

Så for at klare dig gennem fem nætter som nattevagt og gennemføre spillet uden at få hjertestop, må du lære dig alle fire plysmonstres mønstre og finde ud af hvilke kameraer det kan betale sig at overvåge hvornår. Når du først har knækket den kode, har Five Nights at Freddy’s til gengæld ikke meget mere at byde på, ikke flere forskrækkelser og ingen grund til at spille det igennem en gang mere.

Maksimal udnyttelse af få midler
Five Nights at Freddy’s gør effektiv brug af lyd og lyseffekter. Grafikken er stort set stationær og kan vel nærmest siges at være primitiv eller minimalistisk og lyden består kun af simple lydeffekter, der skal gøre dig urolig eller forskrækket. Alligevel er det skruet så intelligent sammen at det virker og undertegnede må blankt erkende at jeg flere gange lukkede spillet ned i panik over hvilket chok jeg ville få hvis jeg lukkede låget på den bærbare eller drejede hovedet.

Som spil har Five Nights at Freddy’s reelt ikke ret meget at byde på. Men det er så rystende effektivt til at vende din egen frygt mod dig selv og med helt simple midler skræmme dig fra vid og sans uden egentligt at være særligt uhyggeligt ud fra et rationelt synspunkt. Det er ikke et spil, der er værd at anbefale som spil, men alligevel et spil du bare skal opleve hvis du hører til dem der synes det er fedt at få nogle chok, der får hjertet til at hoppe op i halsen og giver risiko for at skvatte ned af stolen.