En del gode puzzles
Man kan lave fejl
Mange forskellige slutninger
Ikke voldsomt ophidsende grafik
Lidt for meget autopilot på puzzles
Køb Sherlock Holmes: Crimes & Punishments hos vore partnere:

Den ukrainske spiludvikler Frogwares er nu klar med sit 7. Sherlock Holmes-spil. En imponerende bedrift, når man tænker på, at vi anmeldere ikke har været specielt venligstemte over for dem tidligere. Men de tror på deres spilserie, og nyeste skud på stammen er da også det bedste i serien til dato.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments er opdelt i hele seks forskellige historier, hvor hver historie naturligvis omhandler en eller anden forbrydelse. Settingen er i og omkring London i 1800-tallet, hvor Sherlock Holmes med følgeskab af sin tro væbner Dr. Watson og sin bror Mycroft (ganske som i den populære TV-serie) skal forsøge at løse disse seks gåder. På mange måder minder spillet meget om sin forgænger, The Testament of Sherlock Holmes, men der er bestemt også nyt at finde.

Sherlock Holmes kan bevæge sig i både første og tredje person, og du kan skifte mellem disse to vinkler når som helst i spillet, med mindre du altså lige er ved at løse et puzzle eller finde spor på eksempelvis et mordoffer. Det meste af spillet går netop ud på at finde spor og tale med de mange forskellige personer, der er involveret i mysterierne. Sherlock Holmes kan som noget nyt aktivere sin 6. sans og endnu nemmere finde spor i det område, han befinder sig i. Spor, som ellers ville være rigtigt svære at opdage. Når man finder noget interessant, skal man ofte zoome ind på personen eller genstanden, dreje objektet og klikke på nye områder, som så giver Sherlock Holmes endnu flere spor at arbejde med. Denne del af spillet er ofte ret triviel og er ikke spillets styrke.

En af styrkerne er til gengæld der, hvor Sherlock Holmes skal kæde de mange forskellige spor sammen og drage konklusioner. Det er en spændende opgave, og man skal ofte tænke logisk for at komme frem til den rigtige konklusion. Og som noget befriende tillader spillet, at man rent faktisk kan drage forkerte konklusioner og dermed eksempelvis få dømt den forkerte for en forbrydelse, han eller hun slet ikke har begået. Samtidigt kan man også, når man er kommet frem til den rigtige forbryder, vælge at tilgive og undlade at dømme forbryderen. Dette moralske dilemma udsættes Sherlock Holmes for i samtlige af de seks mysterier, han skal løse, og det hænger naturligvis ubønhørligt sammen med spillets undertitel, Crimes & Punishments, hvor der åbenlyst refereres til de moralske dilemmaer, som hovedpersonen i Fjodor Dostojevskijs Forbrydelse & Straf, Raskolnikov, udsættes for. Ganske snedigt tænkt og et velkomment tiltag til gameplayet, som desværre ofte må siges at køre lidt på autopilot ifht. at finde spor. Det er ofte alt for nemt!

Spillet byder naturligvis også på en række puzzles, og selv om mange af dem er meget simple og hurtigt overstået, er der også flere af dem, som er rigtigt snedigt udtænkt og ganske udfordrende og underholdende, og synes du, de er for svære, kan man sågar vælge at springe dem over, hvilket dog ødelægger noget af oplevelsen. Underholdende må historierne også siges at være. De er velskrevet, spændende og ret så gennemtænkte, og dertil er dialogen også klassisk victoriansk engelsk. Til gengæld er stemmeskuespillet måske lidt til den triste side med ikke altid specielt overbevisende stemmer, men alt i alt dog rimeligt godt udført.

Grafikken har på mange områder fået et større løft i forhold til sin forgænger. Unreal Engine 3 anvendes ganske fint, om end det dog ikke er her, udviklerne har haft deres fokus. Karaktererne og disses animationer er nemlig stadig ikke specielt godt udførte. Lidt kantede karakterer og stive bevægelser giver ikke spillet mange points på pluskontoen. Til gengæld er omgivelser flotte og ret detaljerede.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments er bedre end sin forgænger. For det første virker hele puzzle-delen bedre udtænkt, og historierne er også langt mere underholdende. At der er monotone og lidt for simple gameplay-elementer i spillet, kan man ikke komme uden om, men der er til gengæld mange timers ret god underholdning, selv om man ikke bliver blæst væk af begejstring. Kunne du lide forgængeren eller delelementer af den, så tøv ikke med at give Sherlock Holmes: Crimes & Punishments en chance. Et hyggeligt spil, hvor du flere gange får sat dine små grå på overarbejde.