FIFA 15

PEGI 3+PEGI Online
Masser af indhold
Superflot præsentation
Ikke de store nyheder
Køb FIFA 15 hos vore partnere:

EAs fodboldcirkus er "back in town", og med FIFA 15 tager de for alvor springet til den nye generation af konsoller. Mange løfter om nye og banebrydende grafiske og gameplay-mæssige features præger markedsføringen, som dog ikke helt holder, hvad den lover. Men alt i alt er FIFA 15 stadig supergod underholdning!

FIFA 14 var lidt en tam fornemmelse på PS4 og Xbox One, og det mindede mest af alt om en direkte konvertering fra den gamle konsolgeneration, hvor der ikke havde været meget tanke på at udnytte de nye konsollers styrker.

I år lover EA forbedret AI, forbedret grafik og nye features, der igen skulle retfærdiggøre købet af endnu en version af FIFA. Ser man på FIFA 15 som en casual-spiller, der ikke sidder i timevis hver dag og hvor alle spillets finesser sidder på rygraden, er der muligvis ikke de store ændringer at spore. Men er man blot en smule mere end almindeligt aktiv med sit FIFA-spil, så vil man bemærke en anderledes AI, hvor eksempelvis forsvarsspillerne, driblinger og målmandens opførsel føles en smule anderledes. Nogle steder er FIFA blevet nemmere at spille, mens det på andre områder føles sværere at få succes. Disse ændringer virker dog umiddelbart ikke på noget tidspunkt som banebrydende, men mere som en justering af sidste års udgave, og om det vil tiltage brugerne, er for så vidt et spørgsmål om individuelle præferencer. På visse områder virker FIFA 15 en smule forbedret, mens det på andre virker som et lille skridt tilbage, men igen - det er ofte et spørgsmål om temperament, hvordan den enkelte spiller oplever det at spille FIFA.

FIFA 15 er eller feature-mæssigt på stort set alle områder ganske lig sin forgænger med alt hvad det indebærer af varierede game modes så som træning, Ultimate Team, hvor du køber kortpakker, bytter spillere og deltager i turneringer, online-kampe i turneringer, både mod tilfældige modstandere eller mod vennerne i en privat turnering, øvelser, der lærer dig flere af spillets finesser og alt det, vi normalt elsker FIFA-serien for. Disse mange game-modes er på nogle fronter udvidet en smule med nye features, hvor du nu bl.a. kan spille Seasons mod dine venner i Ultimate Team. En anden feature her er, at du af og til får mulighed for at låne topspillere, som de normalt ikke vil kunne få råd til, og så bruge dem i et begrænset antal kampe på dit hold. Om det er godt og skidt og måske ødelægger lidt af det sjove ved at købe pakker og håbe på det bedste, skal være usagt på dette tidlige stadie af FIFA 15, men der vil helt sikkert ske justeringen af denne feature til næste år.

Dommerne er en anden side af FIFA 15, og det hele fungerer i det store og hele optimalt, men af og til kan man godt undre sig over dommerkendelser, hvor jeg i testperioden især bemærkede nogle meget underlige offside-kendelser, som jeg aldrig oplever, når jeg ser bold på stadion eller på TV.

Visuelt har FIFA 15 fået en mindre overhaling, som betyder, at eksempelvis publikum virker meget mere livligt. Spiller man som eksempelvis AaB (for nu at tage et tilfældigt hold), så er de fleste af fansene også iklædt de bolsjestribede rød-hvide trøjer. Og spiller man for en af de store, internationale klubber er præsentation endnu mere livagtig, hvor man mødes med fansenes rigtige sange, råb og fan-dragter. FIFA 15 formår virkeligt at skabe stemning før, under og efter kampene. Selve animationerne ser ikke meget vanvittigt anderledes ud end sidste års udgive. Små forbedringer er ikke helt nok til, at nogle ting bare stadig virker lidt klodsede og unaturlige, men i det store og hele ser FIFA brandgodt. EA udnytter til dels de nye konsollers regnekraft, så selve spillerne har fået en mindre overhaling, som gør dem mere troværdige at se på, om end vi stadig ikke helt slipper for de hjernedøde udtryk i ansigtet, man ofte oplever.

Stadions, hele UI-systemet og hvad der ellers er foruden karakteranimationerne, ser fantastisk ud, og her viser EA virkelig sin styrke, så stemning bliver der virkeligt skabt. Lydbilledet er også fremragende med et medlevende publikum, musik, sange, skrål, jublen og buh-råb. Det er FIFA, når det er allerbedst. Kommentatorerne virker på de fleste områder ganske udmærket, om end de af og til godt kan få en hjerneblødning, hvilket ikke er noget nyt. Eksempelvis når en bold triller stille og roligt ind til målmanden, og han for at samle bolden op i et vanvittigt stunt kaster sig vildt frem for at fange den, og kommentaren så siger "Fantastic save", så kan man ikke lade være med at grine. Alt det hører efterhånden med til FIFA, om end vi godt kunne være foruden disse unaturlige kommentarer - og ditto opførsel fra målmanden.

Sammenlagt er FIFA 15 naturligvis stadig et aldeles underholdende spil. Slet ikke så banebrydende, som man kunne have håbet på, men med masser af lækre features, en flot præsentation og især en Ultimate Team-del, der vil kunne holde dig i skak et helt år frem, så kan vi snildt anbefale EAs fodboldflagskib endnu en gang!