Skæv og morsom stil
Sjov historie og god dialog
Flot grafik
Visse gode puzzles
En del trivielle puzzles
Spillet er ikke vanvittigt svært

Tænk at vågne ved, at en stor, lyserød arm vokser ud af din hjerne, og du med den kan læse folks tanker og alt muligt andet. Det er præmisserne i puzzle-eventyren Stick It To The Man!, hvor det skæve, det skøre og det gakkede har fået frit spil!

I Stick It To The Man! er du Ray, der til daglig arbejder som noget så ekstraordinært som hattetester. Efter en ulykke på arbejdet vågner du Ray imidlertid på hospitalet med den føromtalte lyserøde arm voksende ud af hovedet. Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, for din arm kan læse andres tanker, og du kan også bruge den til at hive dig rundt omkring med. Endelig kan din arm også bruges til at flytte genstande fra A til B, og armen er således omdrejningspunktet for de mange puzzles, som Stick It To The Man! indeholder.

Grundlæggende har vi at gøre med et platformspil fyldt med puzzles. Platformdelen er ikke kernen i spillet og fylder ikke lige så meget som både historien og de mange puzzles, man skal løse. Puzzles er i bund og grund point-and-click-agtige, hvor du eks. skal flytte den lyserøde arm over på en vagt, der sover, for at få et Zzz-klistermærke, som du så kan placere på en anden vagt, så også han falder i søvn. Man kan sammenligne lidt med klassikere som Day Of The Tentacle, uden at spillet dog på noget tidspunkt når disse højder. Mere nærliggende er det måske at sammenligne niveauet med The Cave fra sidste år, som også er fyldt med gakkede puzzles.

Uden at afsløre for meget af historien, så sker der på et tidspunkt det, at Ray bliver beskyldt for et mord, som han (naturligvis) ikke har begået, og han jages gennem spillet af en uhyggelig karakter, som går under navnet "The Man". Historien generelt er fyldt med skæve, humoristiske - også sort humor - vinkler, og man bliver nemt draget ind i den. Den er meget veloplagt og velskrevet og er en af de store grunde til, at spillet i det store og hele lykkes hele vejen.

En anden faktor, som man lægger mærke til i Stick It To The Man! er den grafiske stil. Det er virkeligt skørt og dejligt skævt, og grafikerne og designerne må have haft det uhyggeligt morsomt under skabelsen af dette spil. Det er meget farverige baggrunde og figurerne ligner nærmest papdukker, der er klistret på spillet. Animationer er også tilpas skøre og uvirkelige, og er man til den stil, vil man elske Stick It To The Man! Lyden består af en dialog, som er virkeligt vellykket, og dertil har udviklerne såmænd formået at få Kenny Rogers klassiker "Just Dropped In" med, hvilket da må siges at være noget af et scoop.

Der er også lidt malurt i bægeret, for spillets puzzles hører desværre ikke til i den allersværeste ende. Der er et par stykker, der muligvis kan volde problemer, men for det meste virker løsningen ligetil, hvis du har blot en smule erfaring med puzzle-adventures, og genspilningsværdien er ikke voldsomt høj. Visse gameplay-elementer kan måske også virke lidt for trivielle uden den store variation, men alt i alt er der dog tale om temmelig gode puzzles, hvis du er til den slags.

Stick It To The Man! er fyldt med gode ideer, stilen er skæv, grafikken og dialogen fungerer og er samtidigt befriende morsom, så Ripstone Games, der har udviklet spillet, lykkes næsten hele vejen at skabe et velfungerende og særpræget eventyr.