Uhyre omfangsrigt
Varieret gameplay
Virkeligt god styring og fartfornemmelse
Fantastisk grafik
Igen en tynd historie
Køb Forza Horizon 2 hos vore partnere:

Microsoft fortsætter succesen fra 2012 og udgiver nu næste kapitel i Forza Horizon-serien. Tre gange så stort et areal, fantastisk grafik, nye features og et lækkert gameplay gør Forza Horizon 2 til årets bedste bilspil - for både simulatorfans og arcaderæsere!

Man kunne i princippet skrive næsten samme historie som vores anmeldelse af Forza Horizon fra 2012, når man skal beskrive Forza Horizon 2. Du skal som ny kører igen deltage i den såkaldte Horizon Festival, hvor du skal gennemføre forskellige løb for at klatre op ad rangstigen for at kunne afprøve dine færdigheder i den store Horizon-finale. Der er igen tale om et stort, open-World landskab, og denne gang faktisk hele tre gange så stort, som denne gang dog ikke er afgrænset af vejspærringer, men hvor alle veje er tilgængelige lige fra starten af. Vi har at gøre med en hel masse (200+) forskellige biler. Både helt almindelige, men især også de lækreste af slagsen så som Bugatti Veyron, Ferrari F50, Koenigsegg og alt muligt andet lækkert. Og så har vi atter at gøre med en historie så tynd, at man kan se direkte igennem.

Men blæse være med det, for Forza Horizon 2 handler om at køre bil. Man skelner normalt mellem arcaderacere og simulatorer, når man taler bilspil. Forza Horizon 2 er i princippet begge dele, da den møde, du spiller på, i høj grad afhænger af den sværhedsgrad, du sætter spillet til. Vil du have hjælp til udskridning, styring, optimalkurve, gearskift osv, eller vil du styre det hele selv, som var det en rigtig bil, du kørte. Du vælger selv, og begge dele fungerer lige fremragende.

Scenariet er denne gang henlagt til det sydlige Frankrig og det nordlige Italien nede ved Middelhavet, hvor vi sidste gang befandt os i Colorado i USA. Det gør virkelig en forskel, at vi nu kører rundt i sol og sommer, og især er turene langs kysten på den franske riviera en fantastisk lækker oplevelse. I spillets "historiedel" skal du gennemføre en række mesterskaber, hvor du i hvert mesterskab skal køre forskellige løb, hvor du kan få op til 20 points, afhængigt af hvor godt du klarer dig. Den samlede vinder af et mesterskab er således den, der efter alle løb står tilbage med flest points, og herefter kører du videre til det næste område, hvor der igen er nye løb at give sig i kast med.

Det er simpelt, og det fungerer rigtigt godt. Hver gang, et løb er overstået, ja, nærmest hver gang du laver noget spektulært så som at drifte eller smadre noget, bliver du belønnet med erfaringspoints, og når du opnår et vist antal, stiger du i level. Hver gang, du stiger, får du et "spin" på en spilleautomat, hvor du enten kan vinde nye biler eller penge, som du kan bruge til at købe nye biler for - eller tune dine eksisterende bilpark. Det giver lige lidt ekstra blod på tanden, at der er den gulerod, og samtidigt låser du gennem spillet også op for såkaldte Perk-points, hvormed du kan låse op for Perks, dvs. forskellige små fordele i spillet. Det kan eks. være bonuspoints, når du drifter, eller at spillet fortæller dig, hvilke biler, du mangler at fotografere i en bestemt fotokonkurrence.

Gameplaymæssigt ligner spillets "historiedel" grundlæggende sig selv, og dertil har man krydret det med forskellige lækre ingredienser. Eks. skal du køre om kap med bl.a. en jetjager eller et tog, og det er rigtigt fedt og nervepirrende, når man lige præcist formår at vinde med ganske få hundrededele. Der er også skjulte biler gemt rundt omkring, der er bonus for at køre på alle spillets veje, og der er bonus for hver gang, du fotograferer en ny bil. Der er endnu flere features end de ovenfor beskrevne, og således er Forza Horizon 2 krydret med masser af lækre, små features, der bare gør det endnu sjovere at spille. Du kan eksempelvis også bare mødes med andre til et såkaldt Car Meet, hvor I kan sammenligne jeres biler, du kan male din egen bil eller købe designs fra andre, som du så kan påføre dine biler. Alt dette er set før, og det fungerer rigtigt godt.

Online-delen er naturligvis igen integreret i Forza Horizon 2, hvor du kan oprette eller blive medlem af en bilklub, hvor I både kan sammenligne jer med andre klubber og samtidigt konkurrerer indbyrdes om at nå den højeste "Tier". Og for dette opnår du bonus, jo mere aktiv og jo bedre du klarer dig. Du kan naturligvis deltage i forskellige online-løb, hvor de helt almindelige - lige som i det første Forza Horizon - helt klart er de sjoveste.

Styring og fartfornemmelse er igen helt i top. Det er virkeligt lækkert at drøne rundt i en Bugatti Veyron på de lange vejstrækninger og bare mærke dens hestekræfter, og samtidigt er det også uhyre underholdende at køre cross-country-løb tværs over kornmarker i en offroader. To forskellige verdener, men begge dele fungerer lige godt.

Grafisk er der stor forskel på Xbox One-versionen anno 2014 og Xbox 360-versionen anno 2012. Det er muligvis det første spil, hvor vi grafisk virkeligt kan tale om next-gen. Playground Studios har virkeligt formået at bygge videre på grafikmotoren fra Forza Motorsport 5, og grafikken står knivskarpt med fantastisk lysvirkning, våde veje, der vitterligt ligner våde veje, og natkørsel med lys på, der også ser fantastisk ud. Byerne langs kysten er noget af det mest imponerende, hvor der er kælet for hver enkelt detalje, og på samme måde er hver enkelt bil ligeledes uhyre flot gengivet. Lydmæssigt er det naturligvis især motorlyden, man hæfter sig ved, og også her imponerer Forza Horizon 2. Derudover kan du igen skifte mellem forskellige radiostationer, hvis du er til musik, mens du kører. Musikken klæ'r spillet rigtigt godt, og der er for det meste fart og tempo på numrene.

Forza Horizon 2 er ikke en revolution i forhold til 1'eren. Men det er i sig selv et fremragende bilspil med en eminent bilfysik, hvor hver bil føles unik, et kæmpemæssigt område at boltre sig på, masser af velfungerende gameplay-features - både nye og gamle - og en fantastisk grafik og lyd. Betydningen af den tamme historie blegner lidt i forhold til alle de fede ting, man kan sige om Forza Horizon 2. Så har du en Xbox One (spillet er også ude til Xbox 360), så bør dette være spillet, du investerer i som det næste. Og har du ikke en, så er Forza Horizon 2 bestemt en god grund til at skaffe dig en!