Afslappende
Enkelt
Ingen klare mål
Meget subjektivt
Køb Hohokum hos vore partnere:

Stille og roligt, men sjovt
Hohokum er et spil, der er svært at beskrive, ikke mindst fordi en stor del af oplevelsen går ud på at finde ud af, hvad oplevelsen egentlig er. Du styrer et lille væsen, der bedst kan beskrives som et øje med en virkelig lang hale. Det øje kan du styre rundt, og bruge det til at støde ind i ting, der findes i spillet. Det er ikke indlysende, hvad du kan manipulere med, før du prøver.

Når du støder ind i ting skifter de måske farve, eller begynder at bevæge sig, eller laver lyde eller noget helt fjerde. Nye mål dukker op som du spiller, og i spillets forskellige områder er det forskelligt, hvad du kan manipulere, og hvad du får ud af det. Eksempelvis skal du et sted bevæge dit væsen forbi forskellige folk, der står på hver deres lille ø. Folkene hopper på din hale, når du bevæger dig tæt på, og derefter kan du så fragte folkene hen på en langt større ø, hvor folkene giver sig til at sætte drager op. Et andet sted skal du sørge for at hente vin til gæster til en fest.

Spillet bliver set fra siden, og det grafiske indtryk er lige så simpelt som kontrollen. Nøgleordene i Hohokum er udforskning og afslapning. Alle spillets trophies er hemmelige, for du skal selv finde ud af, hvad du skal. Musikken understøtter den afslappende stemning, og nogle gange ændrer den sig, for at lade dig at vide, at du er på rette vej. Der er aldrig fare på færde og der er aldrig et tikkende ur, der får pulsen op. Det er forbavsende velfungerende, og spillet er perfekt til kortere omgange spil på under en times tid.

Ligesom så mange andre nye Sony-titler, så understøtter Hohokum Cross-Buy. Uanset hvilken af de tre udgaver du køber, så har du også adgang til de to andre versioner. Køb til PS4, og få Vita-versionen med i prisen. Når du er færdig med at spille på den ene konsol kan du uploade dit spil til Sonys servere, og derefter downloade det på en anden konsol, og spille videre der. Enkelt og smertefrit.

En bedømmelse af et spil som Hohokum vil altid være mere objektivt end med andre spil som det seneste Call of Duty, hvor der altid er nogle meget målbare faktorer, der spiller ind. Er grafikken mere detaljeret end sidste års udgave? Er der alle de våben, der skal være? Er banerne velegnede til at spille på forskellige måder? Med Hohokum er det helt anderledes, fordi der ikke er en ”sidste års udgave”, og om spillet fungerer eller ej, er helt op til den enkelte spiller. Nogle vil juble over spillets ikke-voldelige gameplay. Andre vil brokke sig over spillets mangel på klare objektiver. Hvis det lyder som noget for dig, så er det sikkert også. Du får en anderledes oplevelse, der koster betydeligt mindre end de store titler, og det må i sig selv siges at være en kvalitet, men undgå det, hvis du egentlig helst vil have eksplosioner, special moves eller frispark.