Nyt og anderledes
Ikke meget spil
Begrænset afveksling
Irriterende kameravinkler
Køb Spintires hos vore partnere:

Et nostalgisk gensyn med østblok skrammel
Vi har set rigtigt mange spil siden Pong så dagens lys tilbage i 1972, men Spintires må alligevel være en oplagt aspirant til titlen som det smalleste niche spil nogensinde. Spintires er en off-road lastbils simulator udelukkende med gamle sovjetiske jeeps og lastbiler, der bærer eksotiske navne som Kraz, Uaz, Zil og Maz.

Du styrer din lastbil i 3. persons perspektiv (eller hedder det måske 3. rustbunkes perspektiv her?) og har kun et minimalistisk interface, der fortæller dig de vigtigste ting som hvilket gear du kører i, om dine hjuldifferentialer er låst og hvor meget skade din bil kan holde til endnu før den permanent er sat ud af spillet. Der er ikke noget speedometer og hastighed er et ligegyldigt begreb. Her handler det kun om hvorvidt du overhovedet bevæger dig eller om du sidder fast.

Der er ikke noget egentligt formål med spillet. Du maser og pløjer dig vej rundt i et mudret russisk skovterræn og leder efter nye lastbiler du kan køre rundt i, mens du forsøger at undgå at køre uhjælpeligt fast i det mudder, der er alle vegne. Hvis du sidder urokkeligt fast kan du hoppe over til en af de andre biler du har fundet i terrænet og forsøge at trække dit strandede køretøj fri. Når du på den måde skifter mellem dine biler føler du tydeligt at der er gigantisk forskel mellem at manøvrere en lille jeep og en stor skrotbunke af en lastbil rundt mellem træerne.

Mudder
Næsten uanset hvad du vælger at køre rundt i, ender du ofte med at køre fast eller skvatte ned fra en bro fordi spillets 3. persons- / lastbilsperspektiv forhindrer dig i at vurdere præcis hvor og hvordan din bil befinder sig i forhold til terrænet og det virker en anelse bizart, at der slet ikke findes mulighed for at vælge et chauffør perspektiv i et spil, der prøver at fremstå som en realistisk simulation. Allerede efter ca. 20 sekunder kørte vi for første gang fast i en mudderpøl på grund af manglende udsyn og brugte herefter en halv time på at rokke vores ottehjulede Maz lastbil fri igen.

Som simulator er Spintires teknisk set super godt lavet. Dine biler føles tilpas tunge, uhåndterbare og gamle og terrænet opfører sig fantastisk realistisk. Grene og træer knækker, sten ruller ned af skråninger og skovbunden forvandles til dybe mudrede hjulspor efterhånden som du får pløjet dem op. Grafikken er grågrøn og trøstesløs og leder generelt tanken hen på en våd efterårsdag, men det fungerer fint og virker troværdig selvom grafikken bestemt ikke er allerlængst fremme i skoene rent teknisk.

Man skal ikke kaste med mudder når man selv bor i lastbil
Hvis du skulle føle dig ensom i din Zil, er der mulighed for at spille sammen med op til tre andre mudderpiloter og hjælpes ad med at komme gennem strabadserne. Spørgsmålet er dog hvor mange du kan få lokket med på galejen eller hvor mange ude på nettet du kan støve op, for der er ærligt talt ikke meget at komme efter rent spilmæssigt i Spintires, bortset fra imponerende dynamiske landskaber (læs: mudderhuller) og udfordringen ved at holde tunge forældede sovjetiske maskiner i bevægelse.

Det kan godt være der er nogle off-road aficionados derude som synes Spintires er helt fantastisk og som kan bruge time efter time på at slås med mudder. Men uden formål og uden idé til at holde sammen på stumperne, så bliver spillet lynhurtigt gabende kedsommeligt for alle os andre. For et stykke tid kan der godt være en hvis tilfredsstillelse ved at få sin lastbil kæmpet gennem terrænet, men uden nogen form for gulerod i den anden ende ender det hurtigt med en følelse af ’hvorfor i alverden gider jeg overhovedet det her?’