Score: 1
Steam

PEGI 18+PEGI Violence
God ide, selvom den ikke er ny
ALT!
Køb Ghostship Aftermath hos vore partnere:

Du er Jake Abbots, den ene halvdel af et Advance Scientific Evaluation Team (ASET), der skal finde ud af hvad der er gået galt ombord på rumskibet CDF Goliath. Scenen er sat og det hele lugter lidt af System Shock 2 anno 2014. Men herfra går det stærkt ned af bakke.

Hvis bare det ikke virkede
OK lad os få det overstået med det samme, Ghostship Aftermath aspirerer kraftigt til titlen som det mest gennemført dårlige spil der nogensinde er blevet forsøgt at tjene penge på. Ikke fordi det ikke virker, for spillet kører stabilt og crasher ikke hele tiden. Måske havde det været bedre hvis det gjorde, for der er absolut intet positivt at sige om spillet og der er ikke foretaget en eneste rigtig designbeslutning undervejs. En eller anden kegle (han hedder Shaun Willams) har kodet det hele selv og han synes selv det er helt fantastisk. Det er det ikke, det er på alle måder en tragedie.

For at holde budgettet nede er hele skidtet lavet med Unreal grafikmotoren og ligger teknisk på niveau med det første Unreal spil fra 1998. På alle andre punkter er spillet en hån mod Unreal, som stadig er klasser bedre.

Allerede inden du går i gang med spillet er du klar over at det ender galt. Du kan kun vælge mellem to forskellige skærmopløsninger. Den højeste er 1020x720. Du kan ikke ændre keyboardindstillinger, så er du venstrehåndet er du tvunget til at bruge højrehåndslayout. Når du først er gået i gang med spillet (det er ment helt teoretisk, for du skal naturligvis lade være), kan du ikke få adgang til at gå tilbage og se keyboardkommandoerne. Du er nødt til afslutte spillet for at gå til hovedmenuen.

Rummet – endeløst kedeligt
Hvis du er dum nok til at fortsætte herfra (lad være) og starte spillet, bliver du præsenteret for en brugergrænseflade hvor displayet i din rumhjelm fylder den nederste tredjedel af skærmen og dit våben, en laserpistol anno 1974 tyvstjålet fra Månebase Alpha, hænger på magisk vis og svæver foran din dragt.

Du bliver så sendt på en ca. fem minutter lang tur fra dit rumskib over til CDF Goliath gennem både luftsluse og noget, der minder om en slowmotion udgave af trækfærgen til Orø ved Hammer Bakker. Under hele denne tragiske seance, hvor du for længst har fortrudt at du tændte din PC i dag, bliver du akkompagneret af nonstop tåbeligt pladder i radioen fra din kompagnon tilbage på skibet. Smagfuldt leveret med det mest monotone, gebrokne og talentløse stemmeskuespil siden Zero Wing. Hvis ikke det allerede er sket på dette tidspunkt, er det her du erkender at ’Survival Horror’ i denne forbindelse kun kan dække over din evne til at undgå at begå selvmord i frustration over hvor horribelt dårligt hver eneste lille detalje i spillet er.

Her kunne jeg fortsætte med at pine dig ved at fortælle om, hvordan jeg blev overfaldet og myrdet af et monster syv sekunder efter at være kommet ombord på CDF Goliath og tvunget til endnu en tur med trækfærgen. Jeg kunne fortælle hvordan du ikke kan gemme spillet undervejs, men er tvunget til at starte helt forfra hvis (når) du dør. Jeg kunne også vælge at fortælle om spillets kollisionsbokse, der får cigaretpakker, der flyder på gulvet til at være uoverstigelige forhindringer og som gør at du kan spille 36 timer for at blive slået permanent ihjel fordi du bliver stoppet af en to cm. høj papkasse under flugt fra et monster. Endelig kunne jeg også belemre dig med historier om hvordan to 4GB patches den første uge blev afløst af en enkelt på 8GB den næste. Uden at det på nogen måde adresserede nogen af de katastrofale ting, der er galt med spillet. Men jeg gider ikke, jeg gider ikke bruge hverken tid eller ord på noget der aldrig skulle være lukket ud fra udviklerens egen PC.

Jeg vil have lønforhøjelse for det her
Jeg må blankt erkende at jeg ikke nåede voldsomt langt i Ghostship Aftermath, men ikke en gang en stripscene med Jennifer Lawrence halvvejs gennem spillet ville kunne gøre det værd at fortsætte endsige kunne redde noget som helst af helhedsindtrykket. Der findes ikke anmeldere der er højt nok lønnede til man vil kunne forlange at de skulle bruge mere tid på det her bras – Og slet ikke undertegnede (fik du hentydningen chef?).

Der findes ikke ord til at fraråde Ghostship Aftermath kraftigt nok. Hvis du får det foræret, så smid det væk. Hvis du får løn for at spille det, så sig op. Spillet er komplet og fuldstændigt uegnet for både børn og voksne. Udvikleren af denne bunke klamphug er utvivlsomt dygtig til et eller andet. Vores råd til ham er at få et job et eller andet sted hvor de kan give ham nogle fast definerede opgaver, hvor han ikke skal tænke selv. Hvis du kunne få evigt liv og Ghostship Aftermath var det sidste spil i verden, så begynd at strikke i stedet for. Kom ikke og sig, du ikke er blevet advaret.

Gamesector Frarder