Grimt
Kedeligt
Ensformigt
Ærgerligt
Køb Transformers: Rise of the Dark Spark hos vore partnere:

Så hellere filmen!
Biograferne lægger stadig lærred til den fjerde Michael Bay-fortolkning af Transformers-universet. ”Age of Extinction” er endnu et skridt ned i mudderet. En tordnende, glimtende ligegyldig intethed, som selv standhaftige elskere af konceptet har svært ved at vende tommelfingeren op for. I læ af denne falmende gigant bliver der også smidt et spil på gaden. Rise of the Dark Spark har så ikke noget direkte med filmen at gøre – heldigvis for det. I stedet er det en form for prequel. Det redder dog alligevel ikke spillet fra at være en rædderlig omgang middelmådighed.

De sidste Transformers-spil har faktisk været nogenlunde. Dengang lå ansvaret for udviklingen i hænderne på High Moon Studios. Denne gang er stafetten stukket i hænderne på Edge of Reality. Desværre er det ikke en opgave, som de har været i stand til at løfte tilfredsstillende.

The Dark Spark er på stort set alle områder en ærgerlig oplevelse. Første fejltagelse er, at udviklerne vælger at kaste sig ind i skydegenren, som vel sagtens er der, de fleste store udviklingskroner og spilbudgetter skal findes for tiden. Det er altså titler som Titanfall og Call of Duty, der står på hylderne ved siden af, og produktionsværdien af the Dark Spark når på ingen måde op på siden af konkurrenterne. Faktisk sad vi flere gange og frygtede, at vi havde puttet skiven i en ældre Playstation-maskine.

Historien er det første svage led. På papiret ser det okay ud, med muligheden for at følge historien fra såvel Autobots samt Decepticons side. Historien spænder over to begivenheder på hhv. Jorden og Cybertron, hvor der søges efter ”the Dark Spark”. Desværre er der ingen rigtig sammenhæng mellem de to historier, som flagrer i ligegyldige objektiver og vrøvlede forklaringer. Værst er de nutidige baner, som føles ekstremt generiske og påklistrede på Cybertron-kampagnen, der i forvejen er svag.

Du får lov til at styre en lang række af de forskellige figurer fra universet, og umiddelbart har udviklerne forsøgt at give lidt variation ved at lade de enkelte figurer have en eller anden form for særegen egenskab. Ret beset er det dog ikke noget, som giver noget som helst gameplaymæssigt. Enten buldrer du frem og skyder som robot, alternativt gør du det transformeret til køretøj eller fly. Det sker i kedelige, monotone korridorer hvor endeløse rækker af ensformige fjender venter. Begivenhederne snegler sig af sted, og suppleres af dårlige set-pieces, som føles påklistrede. Kombineret med den flagrende historie, så er største force nærmest, at tingene er relativt hurtigt overståede.

Positivt så er styringen ikke fuldstændigt umulig. Selve skydedelen fungerer nogenlunde og ville i bedre omgivelser have været helt godkendt. En enkelt sekvens, hvor du styrer gigantiske Grimlock rundt, mens han stamper sine modstandere til møtrikker, er sågar ganske fornøjelig. Sidstnævnte kan ikke redde kampagnen, men førstnævnte er med til at gøre online-delen nogenlunde tålelig. Escalation er navnet på spillets Horde-mode, og det er helt fint at kæmpe ryg til ryg mod tre andre, mens du opgraderer forsvarsværker og nedkæmper bølger af fjender.

Teknisk er det dog helt i mølposen. Spillet er utilgiveligt grimt og retfærdiggør på ingen måde, at man propper det i en spritny konsol. Teksturerne er mudrede og udetaljerede, bevægelserne er stive og mekaniske – også selv om du tager med i betragtningen, at det er store robotter. Det er et klinisk uinspireret miljø uden momenter, som vi kan fremhæve positivt.

The Dark Spark er et uinspireret spil, som tydeligvis er smidt sammen uden nogen kærlighed til projektet. Det eneste nogenlunde tålelige er styringen kombineret med multiplayer, og den ære tilkommer de tidligere udviklere High Moon, da det er deres skabelon, der er blevet brugt her. Det er ikke lykkedes at puste liv i denne skabelon ellers, og du står tilbage med et uønsket produkt, som slet ikke kan konkurrere med alternativerne.

Gamesector Frarder

Om Peter Rosenholdt