Solid udfordring
Det er stadig UFO: Enemy Unknown
Sjovt med et lidt mere realisme
Grafikken er grim og gnidret
Køb Xenonauts hos vore partnere:

Forsvar Jorden og alt det der
Det originale UFO: Enemy Unknown står stadig klart i min hukommelse, som et af de bedste spil fra min ungdom – jeg finder fra tid til anden spillet frem og kan til stadighed blive imponeret over hvor velfungerende og veldesignet det i virkeligheden er, selv målt efter en gnaven gammel spilanmelders standard. Mange har naturligvis forsøgt at gøre Julian Gollop kunsten efter – f.eks. tjekkiske ALTAR Interactive med spillene UFO: Afterlight, UFO: Aftershock og UFO: Aftermath, men de fandt aldrig rigtig den samme rytme og magi som originalen. Selvom Firaxis forsøg med XCOM: Enemy Unknown og XCOM: Enemy Within endte som glimrende spil, så mangler de stadig et eller andet.

Men hvis man nu ikke kan efterligne det originale spil, så kan man jo bare kopiere det. Det er i grove træk præcis hvad Goldhawk Interactive har gjort takket være en stor Kickstarter kampagne. De kalder godt nok ikke Xenonauts for en kopi eller en klon, men derimod en ”genopfindelse” af UFO: Enemy Unknown. Ja ja kært barn har mange navne, men vi kan kende en spade når vi ser den og vi kalder den altså stadig en spade.

Xenonauts foregår under den kolde krig og giver dig kommandoen over en multinational styrke, der skal forsvare Jorden fra en invasion fra rummet. Præcis som i originalen skal du bygge baser, udvikle nye våben og forske i rumvæsnerne, sende jagerfly ud for at skyde UFO'er ned og sende hold af soldater afsted for at rydde op når en UFO er styrtet ned. Blandingen mellem storstrategiske beslutningen og taktiske trækbaserede kampe er som altid ganske fornøjelig, men helt så sjove som i UFO: Enemy Unknown er de nu alligevel ikke.

Xenonauts forsøger at give spillet et mere realistisk twist – dine soldater bærer f.eks. M-16 rifler og kommer fra forskellige virkelige militære enheder (det danske Frømandskorps består tilsyneladende udelukkende af kvinder i 1979). Du har mulighed for at udstyre soldaterne med våben før hver mission og som noget nyt kan du give dem et skjold og en pistol, så de kan fungere som mobil dækning for deres holdkammerater og ikke mindst for dem selv. En sjov ide, der fungerer rigtig godt, når du skal storme nogle af de større rumskibe.

Spillet er benhårdt. Der er hverken nåde eller kære mor og har du mod på det kan det spilles i en Ironman-mode, der blot gør dine chancer for at overleve endnu mindre. Du er konstant presset for penge, dine soldater dør som fluer og hver eneste fejltrin kan (og vil) få fatal følger. Det er bestemt et spil for de mest hærdede UFO / XCOM veteraner, der kan lide en solid udfordring. Er du en af den slags mænd, der går med mavetaske og bruger blødt toiletpapir, er der da også en tøsedrengs-løsning til dig, så du kan spille på en lav sværhedsgrad og gemme spillet konstant.

Men er der så slet ikke ændret noget grundlægende ved gameplayet? Nej ikke rigtig. Der er lavet et nyt luftkampsystem, der giver dig lidt mere frihed i kampene med UFO'erne og du kan lave eskadriller af jagerfly, der gør det lettere at skyde de store UFO'er ned. Der er naurligvis også nye teknologier at forske i og af ukendte årsager lader spillet dig ikke anvende rumvæsnernes våben – du skal udvikle og bygge dine egne. Slutteligt så er der nogle småjusteringer i de taktiske kampe, primært hvordan dækning fungerer. Som en sjov lille bonus, kan du i nogle taktiske kampe få hjælp fra bevæbnede civile eller lokalt politi, men det er i virkeligheden alt sammen småting.

Så den største forskel mellem originalen og Xenonauts er umiddelbart grafikken. Det originale UFO: Enemy Unknown havde en farverig og næsten tegneserieagtig grafik, der var imponerende for sin tid. Xenonauts forsøger sig med en mere realistisk grafik, der desværre har gjort de taktiske kamp gnidrede at se på. Den nye grafik vil med sikkerhed ikke tiltale alle – men heldigvis handler Xenonauts, præcis som Enemy Unknown, meget mere om funktion og knapt så meget om formen – eller med andre ord så er gameplayet meget vigtigere end grafikken.

Så hvem er målgruppen for Xenonauts? Det kan være lidt svært at gennemskue, for aner du ikke hvad det originale UFO: Enemy Unknown er for en størrelse, vil jeg da hellere anbefale at du finder og købet det på Steam. Så Xenonauts må være for de hardcore UFO fans, der trænger til nye oplevelser og udfordringer og for de gamere, der mente at Firaxis med deres XCOM: Enemy Unknown var kommet lidt for langt væk fra den originale formel. De får til gengæld et spil, der er både udfordrende og underholdende – men UFO: Enemy Unknown forbliver på tronen.