Masser af muligheder
God co-op
Nemt og let at gå til
Ensformig action
Køb One Piece: Unlimited World Red hos vore partnere:

Gummipiraten Monkey
Når en serie er så gammel og så anvendt i spilbranchen, som One Piece tilsyneladende er, så er der åbenbart ikke behov for forklaringer på noget som helst. Der er åbenbart heller ikke behov for en introduktion af karakterer og begivenheder. One Piece: Unlimited World Red er tydeligvis lavet med en generel forståelse af, at figurerne i spillet er nogle, som spilleren skal kende på forhånd, for deres indbyrdes forhold bliver på ingen måde forklaret eller uddybet. Heldigvis gør det ikke alverden, hvis du ikke kender karaktererne, for plot og sammenhængende historie er ikke noget, Unlimited World Red bruger mange sekunder på.

Du spiller gummipiraten Monkey D. Luffy, hvis besætning holdes fanget på en ø, og derfor skal du naturligvis redde dem. Så er vi færdige med at snakke om plottet, for det er sådan set, hvad det kan blive til i denne omgang, og det er stort set bare en undskyldning for at slå på tæven. Heldigvis er der mere gang i spillets hektiske action, end der er i selve historien.

Spillet starter i en by, der fungerer som central HUB. Igennem spillet kan du bruge de skatte, du finder til at udbygge faciliteterne i byen. Du kan bygge en kro, hvor du kan få sidemissioner, en have, hvor du kan dyrke ingredienser til potions, en butik, så du kan opgradere net og fiskestænger til spillets minispil. Det er et enkelt påfund, der giver spillet en ekstra dimension, der fint supplerer de relativt ensformige action-sekvenser. Fra byen har du også adgang til arenakampe, hvis story-missionerne keder dig.

Selve missionerne er ren beat ’em up. Luffy kan have to AI-styrede følgesvende med, hvoraf den ene kan styres af en anden spiller i lokal co-op. For at gennemføre missionerne skal område efter område ryddes for fjender, og masser af overdrevet tegneserievold er eneste vej fremad. Selvom hver af de tre karakterer, du kan styre, har forskellige moves og specielle angreb, så bliver det hurtigt lidt ensformigt at prygle horde efter horde af fjender – også selvom fjenderne er ret forskellige. Heldigvis er der nogle veldesignede og humoristiske bosskampe smidt ind med jævne mellemrum.

Som lidt ekstra krydderi på kampene kan du opbygge energi til superangreb, og du kan udstyre dine karakterer med power-ups i form af specielle ”words”. Selvom det måske lyder lidt rollespilsagtigt, så er det desværre ikke helt tilfældet. Selv med de ekstra muligheder, så forbliver kampene enkle, hurtige og ensformige.

Som nævnt er der enkelte minispil, du kan fornøje dig med undervejs. Disse er sjove og velfungerende og giver et perfekt afbræk fra spillets centrale action-del. Men til trods for mulighederne i at udbygge spillets HUB og lege med minispil, så er og bliver Unlimited World Red først og fremmest et spil, hvis grundsubstans består af at mase løs på angrebsknappen, indtil alle fjender er døde.

Visuelt er Unlimited World Red nydeligt, og det er tydeligt, at spillet har sine rødder i mangaens univers. Fans af serien vil med sikkerhed kunne nikke genkendende til en lang række af spillets figurer. Der er relativt god variation i spillets fjender (i hvert fald visuelt), og der er masser af skiftende omgivelser i de forskellige missioner. Spillet har den originale tale på japansk med engelske undertekster – om man er til den slags er nok et spørgsmål om smag. Jeg ville nok have foretrukket engelsk tale.

Nogen stor spilkunst er vi ikke vidne til her, men Unlimited World Red er lettilgængelig action med nok ekstra kræs til at rette op på den noget ensformige action. Det er bedre end nogle af de andre One Piece-spil, vi har testet, f.eks. One Piece: Pirate Warriors, One Piece: Gigant Battle eller One Piece Grand Adventure. Der er indhold og underholdning nok at komme efter, både for dedikerede One Piece-fans, men bestemt også for alle andre, der bare gerne vil have et nemt og underholdende co-op actionspil.