Megafedt banedesign
Visuelt helt i top
Masser af indhold
2-player online på samme konsol!
Grundlæggende ikke så meget nytænkning
Køb Mario Kart 8 hos vore partnere:

Mario Kart 8 har været ventet med stor spænding. Ikke blot af gamere verden over, men med sikkerhed også af Nintendo, som har sat store forventninger til, at spillet vil kunne vende det hidtil skuffende salg af Wii U-konsoller. Og Mario Kart 8 gør præcist det, det gør bedst: Bygger på en velkendt formel, tilsætter små forbedringer hist og her og imponerer gang på gang med de velkendte, lækre detaljer!

Mario Kart 8 er seneste udspil siden den første udgivelse til SNES i 1992. Serien har altid høstet roser fra anmeldere verden over - og med rette. Ret beset er det dog ikke de store nyheder, vi bliver præsenteret for i Mario Kart 8. Spillet er grundlæggende en kart-racer med en hel masse baner og en masse velkendte karakterer fra Nintendos univers. Du kører forskellige cups, hvorigennem du låser op for nyt indhold i form af nye karakterer, nye køretøjer og nyt udstyr, som du så kan bruge til at tilpasse din figur med.

Banerne er som sædvanligt uhyre lækkert designet med mange smutveje og sjove påfund. Der er genbrugt masser af ting fra tidligere udgivelser i serien, og den vel største nyhed er anti-tyngdekraftsområder, hvor du kan køre oppe på væggen. Det i sig selv er egentligt ikke vanvittigt morsomt, men det er stadig lækkert udført. Mario Kart-seriens kendetegn har altid været de lækre detaljer på banerne, de forskellige våben, du kan bruge mod dine modstandere og så selvfølgelig multiplayer-delen, naturligvis.

I Mario Kart 8 kan du køre op til 12 spillere online, og 4 spillere lokalt i splitscreen. Online-delen udmærker sig i øvrigt ved, at både du og en kammerat kan spille på samme konsol online mod op til 10 andre. Og multiplayer er nu engang den klart sjoveste del af Mario Kart-spillene. Lokalt splitscreen fungerer upåklageligt, og alene her er der masser af indhold for pengene.

Gameplayet er forholdsvist simpelt. Du styrer din bil rundt og drifter i svingene for at få fart på, hvilket kan udløse ekstra boost. Samtidigt skal du holde øje med dine modstandere og hvad de nu finder på at sende efter dig. For Mario Kart 8 er naturligvis fyldt med masser af forskellige våben - både gamle, velkendte af slagsen, men også en række nye våben er tilføjet arsenalet. Der er således både fælder, du kan lægge, angrebsvåben, som du skyder med mod dine modstandere eller "våben", som kan beskytte dig mod fjendtlige angreb. Endeligt skal du naturligvis samle mønter, og hver gang du samler en mønt op, stiger din topfart en lille smule, hvilket giver et taktisk element til spillet; skal jeg tage den korte kurve eller skal jeg tage den lange og håbe på, at jeg kan ramme mønterne?

En ekstra feature er det såkaldte Mario Kart TV, hvor du kan uploade dine bedste øjeblikke til glæde for andre online-spillere. Mulighederne er dog forholdsvist simple og begrænsede, og det forbliver en lidt ligegyldig feature, som de fleste næppe vil bruge meget krudt på.

Man kan sige meget om selve det grundlæggende gameplay i Mario Kart-serien. Nogle vil mene, at der måske mangler lidt fartfornemmelse, og at styringen måske ikke sidder lige i skabet i forhold til så mange andre, lækre bilspil, mens fans af serien vil mene, at styringen og fysikken i Mario Kart ikke kan gøres bedre. Under alle omstændigheder føles fysik og styring meget velkendt, så har du haft fornøjelsen af tidligere udgivelser i serien, vil du ikke blive overrasket.

Visuelt er Mario Kart 8 en virkelig lækkerbisken. Der er kælet for stort set alt ned til den mindste detalje. Banernes variation er enorm, og der er virkelig smidt en stor portion glæde ind i banedesignet. En vidunderlig farvepalette dækker de mangeartede baneforløb, og man vil nærmest sukke af glæde over hver ny bane, man får adgang til. Lydmæssigt er Nintendo stadig verdensmestre i lækre lydeffekter og tilpas arcadeagtig musik, og det fornægter sig heller ikke denne gang.

Sammenlagt er Mario Kart 8 et rigtigt lækkert bilspil. Der er ganske vist ikke meget nyt under solen gameplay-mæssigt, men det er et uhyre godt stykke håndværk tilsat en stor portion kreativitet og kærlighed til genren - præcist som du kender og elsker serien for. Har du en Wii U, så tøv ikke med at købe Mario Kart 8, og hvis ikke - så overvej kraftigt, om ikke en Wii U skulle være din næste konsol!