Gameplayet holder
Flot grafik og lyd
Co-op!
Ikke så meget nyt under solen
Lidt ærgerligt med dialog - selv om det lyder godt
Køb LEGO The Hobbit hos vore partnere:

Film nummer to i Hobbitten-trilogien fik premiere tilbage i december, og Traveller's Tales er naturligvis på pletten med et LEGO-spil. LEGO The Hobbit er baseret på de første to film, og selv om der grundlæggende ikke bydes på specielt meget nyt, er LEGO The Hobbit et aldeles glimrende spil i den lange række af LEGO-spil, vi efterhånden er blevet præsenteret for.

At basere et spil på de to første film i en trilogi kan ved første øjekast virke besynderligt. Hvorfor ikke et samlet spil, der dækker alle tre film om Tolkiens børnebog Hobbitten, eller hvorfor ikke et spil til hver af filmene? Årsagen er i princippet ligegyldig, men det skyldes nu nok både budgetter, planlægning og økonomi. Noget, som selv store udviklere som Traveller's Tales naturligvis også må tage højde for.

LEGO The Hobbit dækker således - frit fortolket - filmene En Uventet Rejse og Dragen Smaugs Ødemark, og den tredje film i trilogien, Femhæreslaget, ser vi med stor sandsynlighed engang efter december i år, hvor den sidste film får premiere. Grundlæggende er der ikke sket meget, siden sidst Traveller's Tales legede med klodser. Vi har at gøre med et platformspil, hvor du styrer en eller flere af de mange karakterer, der optræder i Hobbitten. Historien kender du forhåbentligt, og hvis ikke bør du straks besøge dit lokale bibliotek eller boghandel. Hobbitten er en af de bøger, du bare SKAL have læst!

Vi kommer rundt nærmest overalt hvor handlingen i filmene foregår, og alle de kendte karakterer er med så som Bilbo, Gandalf, Legolas og Galandriel. Du skal på sædvanlig vis hoppe og springe, kæmpe mod fjender, smadre objekter, samle guld osv. Som noget nyt skal du også samle genstande, som du skal bruge for at løse specifikke opgaver. Til dette skal du høste forskellige råmaterialer rundt omkring, hvilket giver LEGO The Hobbit en smule nyt gameplay-mæssigt ifht. tidligere LEGO-titler. Men herudover er der ikke meget nyt at komme efter.

Det hele fungerer til gengæld stadig fortrinligt, og især er lokalt co-op (nej, der er stadig ingen online-muligheder) yderst velfungerende med dynamisk splitscreen, hvor skærmen deles vinkelret på linjen mellem de 2 spillere, så man hver især kan bevæge sig uden for hinandens synsvinkel. Og der er da også en masse opgaver, som kræver, at man arbejder sammen. Endeligt er spillet også fyldt med massevis af sidemissioner, hvor du skal samle ting og alt muligt andet.

Grafisk er LEGO The Hobbit aldeles lækkert med flotte og genkendelige figurer og dertil flotte baggrunde og miljøer, der meget klart signalerer eventyrstemning. Lydmæssigt får vi fornøjelsen af Howard Shores eminente musik fra filmen, og sørme om ikke flere af skuespillerne fra netop filmene har været med til at indtale dialogen i spillet. Dialogen er ellers ikke det, LEGO-spillene tidligere har været kendt for, og jeg synes på sin vis, det er lidt ærgerligt, at Traveller's Tales har foretaget dette skift. Det har altid lykkedes dem på fortrinlig vis at fortælle historien med figurernes ansigtsudtryk og sjove bevægelser, hvilket har gjort LEGO-spillene ganske morsomme at spille sig igennem, men den æra er åbenbart slut nu. Humor er dog ikke en mangelvare, og masser af skøre påfund møder du heldigvis stadig.

Samlet set er LEGO The Hobbit et yderst velfungerende platformspil for både børn og voksne. Der er ikke meget nyt under solen, men det nye rollespilsagtige element, hvor man skal finde råmaterialer og skabe genstande for at løse gåder, er en ganske fin lille tilføjelse. Er du vild med Tolkien, Hobbitten eller bare LEGO-spillene i almindelighed, vil du ikke blive skuffet over LEGO The Hobbit - men forvent meget af alt det, du har set før!