Lun og farverig grafik
For kort
Nogle puzzles kan være svære at gennemkue
Har vi ikke snart flyttet kasser nok?
Køb Chronology hos vore partnere:

De kan andet end at spille bold i Aalborg...

Chronology er en velfungerende blanding mellem klassisk sidescrollende 2D-platforming og adventure-inspirerede puzzles. Den tegneserieagtige grafik, den lune humor og det finurlige karaktergalleri leder undertegnedes tanker tilbage til spil som Cocktel Visions klassiker Gobliiins (ikke Gobliiins 4 heldigvis!), og spillets gameplay kan ikke undgå at blive sammenlignet med Lost Vikings – bestemt ikke dårlige spil at minde om.

I Chronology spiller du en opfinder, der tidligt i spillet tilegner sig evnen til at hoppe mellem to tidsaldre – en tidsalder ”før” og en tidsalder ”efter” en apokalyptisk begivenhed, der har lagt spillets verden i ruiner. Sammen med sin rejsekammerat, en lettere naiv og barnlig talende snegl, der har den specielle færdighed, at den kan stoppe tiden, skal opfinderen rejse gennem spillets verden for at forhindre den begivenhed, der leder til civilisationens undergang.

Spillets historie er i virkeligheden relativt banal og den er i bund og grund blot en undskyldning for at smide sneglen og opfinderen igennem en række udfordringer i form af puzzles og platformbaner. Du kan frit skifte mellem sneglen og opfinderen og gøre brug af deres respektive færdigheder for at løse spillets puzzles – nogle af dem er relativt simple og kræver blot et skift i tidsalder, for at en ny platform dukker op, eller at du skal samle en kasse op og placere den rigtigt, mens andre kræver komplekse kæder af handlinger og brug af færdigheder i begge tidsaldre.

Du kan desuden bruge dine simple tidsrejsemuligheder til at manipulere ting i fortiden for at opnå en effekt i fremtiden. Andre gange skal du have sneglen og opfinderen til at arbejde sammen om at trykke på knapper eller have sneglen til at fungere som mobil platform for opfinderen. Det er et velfungerende samspil mellem de to karakterer og deres færdigheder, og der er lige præcist muligheder nok til at gøre hvert puzzle udfordrende og underholdende – i hvert fald de puzzles, der er over det meget traditionelle ”flyt kasser”-niveau.

Nu er spil, der leger med manipulation af tiden, jo ikke just nyskabende – f.eks. har vi tidligere anmeldt Braid og der er ligeledes masser af gode ”puzzle-platformere” på markedet, f.eks. det danskproducerede Limbo. Men Chronology formår alligevel at skille sig ud fra mængden ved hjælp af gode puzzles, der til tider antager helt adventure-agtige dimensioner og en charmerende grafisk stil, der ifølge udviklerne er inspireret af ingen ringere end Hayao Miyazaki (Howl's Moving Castle mm.). Det er nok de steampunk-agtige baggrunde og sære maskiner, der her henvises til.

Det er muligt, endda faktisk temmelig let, at komme til at sidde fast i Chronology. Der er nemlig ikke mange ledetråde om, hvordan spillets problemer skal løses – også selvom du har gennemskuet, hvilke genstande spillet forventer, du piller ved, så er det ikke altid helt indlysende, hvordan du skal gøre det. Det leder til en del prøv-og-smid-væk-forsøg på at løse spillets puzzles. Heldigvis er det uden konsekvenser at dø, men det kan alligevel godt blive frustrerende. Det er naturligvis med til at sikre, at spillet ikke lige kan gennemføres i en frokostpause – for det ville faktisk være tilfældet, hvis du hurtigt kunne løse spillets opgaver. Under en time kan det hele gennemføres på (okay da, så en lang frokostpause), men det er nok usandsynligt, at der er nogen, der formår at gøre det i første forsøg. Langt de fleste skal nok bruge nogle timer på at gennemskue de sværeste puzzles.

Chronology er alt i alt et sødt og charmerende spil, der - til trods for sit lidt barnlige ydre - byder på masser af solide udfodringer for både børn og voksne. Spillet er relativt let at gå til, og selvom kvaliteten i spillets puzzles svinger fra gabende trivielle til direkte geniale, så er spillet bestemt værd at anbefale til fans af denne lidt skæve nichegenre. Så køb dansk, støt Chronology og få en sjov spiloplevelse. Så enkelt kan det siges.