Masser af quests og opgaver
Elendigt brugerinterface
Kluntet samarbejde med andre spillere
Tager tid at komme i gang med
Køb The Elder Scrolls Online hos vore partnere:

Skyrim Online
Vi har spillet rigtig meget Elder Scrolls Online. Alt for meget måske. Men det var vi nødt til – for helt ærligt, så kunne vi ikke fordrage det da vi startede med at spille, så vi måtte blive ved og ved med at spille indtil vi så lyset. Og det har vi så set nu, men det tog sin tid og det er vores første advarsel til kommende spillere – det starter lidt trægt, men så bliver det bedre. Heldigvis meget bedre.

Elder Scrolls Online er på mange måder et typisk online rollespil. Nogle kritikere vil sikkert påstå, at de allerede har oplevet det meste spillet har at byde på i andre og betragteligt ældre online rollespil og der har de til dels ret. Bethesda og udviklerne hos ZeniMax Online Studios har nemlig satset på det sikre, det velkendte og et koncept, der næsten ikke kan fejle.

Du kender det allerede fra horder af andre online rollespil – du vælger en klasse, du vælger en race og en fraktion at holde med. Hver klasse har færdigheder og er specialiseret, men det er dig selv, der i høj grad former karakterens udvikling ved at bestemme hvilke våben, angreb og færdigheder og ikke mindst hvilken type rustning du helst vil bruge. Friheden til selv at modellere din karakter igennem spillet er enorm. Som i ethvert andet rollespil er der er quests, skatte, crafting, monstre, dungeons og alt hvad et online rollespil ellers skal have, pakket nydeligt ind så det hele smager trygt og godt af Skyrim.

Spillet er bygget op som de fleste andre rollespil, dog med meget stort fokus på udforskning. Der er naturligvis en lineær handling, med en række missioner, der skubber historien fremad, men disse udgør kun en brøkdel af spillets samlede antal missioner. Ved at udforske Tamriel og gå på opdagelse ved eller i det virvar af huler, gårde, landsbyer, skibsvrag, monumenter og andre interessante steder, låser du op for flere og flere missioner. Det er overvældende og det gør det let at stige i level og komme videre med din karakter – men i virkeligheden er det missioner vi har set og spillet før tusinder af gange. ”Find ting A i en dungeon”, ”dræb X monstre” eller ”find og snak med person Y” bliver gentaget i en uendelighed, så det kan næsten ikke undgås at det til sidst bliver en smule trivielt.

Det imponerende er dog, at hver eneste mission har masser af baggrundshistorie, indtalt dialog af høj kvalitet og er kløgtigt flettet ind i Elder Scrolls universet. Det virker gennemført – også selvom det i sidste ende er endnu en ”dræb fem fjender” mission og du efter nogen tid nok mister interessen for at vide hvorfor det lige præcis er fem fjender du skal myrdes.

Den helt store svaghed ved spillet er umiddelbart den grafiske brugergrænseflade. Den er mildest talt kluntet og du får aldrig rigtig nogen præsentation af hvordan den virker eller hvad der ville være smart at gøre for at optimere den. Det virker kluntet og det får kamp til at virke som en rodebutik – især bosskampene virker særdeles rodet når mange spillere kæmper mod samme fjende. Selv med mange timers erfaring under bæltet bliver interfacet aldrig rigtig godt. Sammenlignet med f.eks. Skyrim, hvor interfacet var fantastisk men stadig enkelt, virker Elder Scrolls Online som en noget amputeret oplevelse, hvor et kluntet interface gør spiloplevelsen mere besværlig.

Spillets Player vs Player elementer kommer i form af tre fraktioner. Du vælger en fra starten af, når du skaber en karakter og det afgør hvor i verden din karakter starter sine eventyr og på hvilken side du ender med at kæmpe. Det er et velfungerende system, med tre fraktioner mod hinanden, men der mangler stadig at blive opbygget et stærkt community i spillet, der kan støtte op fraktions-kampene. Det skal nok komme blandt andet fordi spillet ikke har noget Auction House, så du er tvunget ind i guilds, der giver mulighed for at sælge ting mellem guildmedlemmerne. Personligt ville jeg nu hellere have haft det klassiske Auction House.

Men som det er nu så mangler Elder Scrolls Online stadig en hel del på den sociale front. Online rollespil er sociale spil, men langt hen af vejen føles Elder Scrolls Online som et singleplayer spil, der tilfældigvis bare er mange, der spiller på samme tid. Bevares der er instances, der kun kan løses i grupper, men udforskning af det fantastisk smukke og spændende Tamriel fungerer lige så godt, og måske endda bedst, når du gør det på egen hånd. Spillets interface gør det bestemt ikke lettere at samarbejde med andre spillere. Og sammen med interfacet er den sociale vinkel måske spillets helt store problem.

Når det så er sagt, så er Elder Scrolls Online stadig et ”ungt” online rollespil – det skal have tid til at vokse og udvikle sig, som det helt sikkert også vil og mange af de åbenlyse fejl og exploits, der er i spillet i dag, vil med sikkerhed snart blive ordnet.

Der er time efter time af god solid underholdning at komme efter i spillet – også selvom mange af de timer sikkert vil blive tilbragt mens du helt alene udforsker spillets storslåede og imponerende verden. Det er måske ikke lige det du havde forestillet dig i et online rollespil, men fans af Skyrim eller Oblivion vil elske det. Også selvom de, ligesom os, skal bruge en del timer på at lære at elske det!