Spillet viser endelig sit potentiale
Adventure Mode giver incitament og kulør
Generelt brugbare tilføjelser
Lidt dyrt for kampagnen alene
Meget af indholdet dækker reelt blot eksisterende mangler
Køb Diablo III: Reaper of Souls hos vore partnere:

Dødens engel har stået klar i kulissen, mens du har kæmpet som en gal mod diverse dæmoner for at sikre dig sjælestenen. Nu fejer han så direkte ind på scenen og lægger grobund til en ny 5. akt. Udvidelsen til Diablo III er landet, så kom med indenfor og se, hvad det tilbyder.

Efter en noget tung start har Diablo III fået rejst sig fra støvet. Blizzard viste, at de rent faktisk går op i, hvad deres brugere mener, og sørgede for nylig endelig for at få tilrettet spillet med en glimrende opdatering. Det har betydet, at spillets hovedtema; at samle loot, nu rent faktisk betyder noget. Samtidigt fik man lukket for auktionshuset, der ellers virkeligt udhulede oplevelsen. Tilbage står et spil, som forsigtigt trådte ud af den mastodontskygge, forgængerne ellers havde kastet. I dette lys smides der en udvidelse på banen, hvor vi trakteres med lidt mere af alt.

Det centrale er jo umiddelbart spillets femte akt, som ligger i direkte forlængelse af originalen. Dødens engel Malthael træder ind på scenen og snupper sjælestenen, og du bliver atter indkaldt til at rage kastanjerne ud af ilden. Den mørke, gotiske by Westermarch lægger brosten til hovedparten af opgøret, og du får rig mulighed for at slagte udøde i hordevis. Der ligger cirka to timers underholdning og venter her, hvilket må siges lige at være på den korte side. Positivt er det dog fint strikket sammen og afvekslende nok inden for de lettere snærende bånd, som genren nu engang har stillet op.

Heldigvis er der smidt mere med i rygsækken. Du får adgang til en ny figur; the Crusader, som er Blizzards variation over Paladin-rollen. Det er altså en nærkampsstærk ridder, som også har supporterende evner i forhold til en gruppe. Dertil har han faktisk også adgang til mellemdistancedestruktion, hvilket i sin helhed skaber en ganske velafbalanceret figur, som både vil fungere for begyndere såvel som for øvede. Han kan sagtens skabe ravage alene, men samtidigt har han altså også sin berettigelse i en co-op-gruppe. Reelt set kunne man godt mene, at klassen er så basisk, at den burde have været med i originalen, men om ikke andet er den en brugbar tilføjelse.

Det område, jeg dog personligt fik mest ud af, var den nye ”adventure mode”. Det er ret beset blot en variation på den eksisterende kampagne, men nu er der så strøet diverse udfordringer ud over hele spillet. Det kan være noget med at dræbe en særlig modstander eller rydde en given dungeon. Simpelt i koncept, men temmeligt velfungerende i effekt. Som lidt ekstra vil du ved vellykket at klare udfordringer også kunne åbne for de såkaldte ”Nephalem Rifts”. Det er tilfældigt sammensatte grotter, hvor man har mulighed for at finde endnu mere guld og lækkert udstyr. Det er noget, som især vil give lidt kulør til folk, der allerede har tæsket sig vej igennem kampagnen i uendeligheder for at komme op i niveau.

Apropos niveau, så er loftet skubbet til 70 nu, hvilket selvfølgelig i sig selv er grund nok til at kaste sig ud i endnu en gang slagsmål. Vejen hertil er – for alle klasser – brolagt med helt nye evner - passive såvel som aktive. Det er generelt lykkedes at fordele nogle fornuftige egenskaber ud over de enkelte figurer samtidigt med, at man yderligere har justeret lidt på klasserne imellem. Witch Doctor er eksempelvis blevet mere brugbar og ikke bare en underlig kuriøsitet, som det ellers lidt var tilfældet fra udgangspunktet.

Teknisk er det stadig en flot titel, hvor det er ganske imponerende, når skærmen dækkes af effekter samt magi. Den nye akt er passet godt ind tematisk med sin dunkle, nekromantiske stil. Malthael er samtidigt en passende ny hovedmodstander, der lidt giver visuelle associationer til eksempelvis Dementorerne fra Harry Potter. Samtidigt får vi nye musikalske toner samt flotte mellemsekvenser at mæske os i .

Reaper of Souls er en ganske fin udvidelse, som virker rigtigt godt oven på den nylige Loot 2.0-opdatering. Man kan måske mene, at det er lige dyrt nok for en 2 timer lang kampagne, men med den lettere tilgang til hurtigt at få nyt udstyr, så er ”Adventure”-delen det reelle trækplaster. Herigennem kan man ihvertfald atter høste incitament til at investere endnu en håndfuld timer i Diablos verden. Man kunne sagtens argumentere for, at spillet overordnet set først nu har nået det niveau, det burde have haft ved udgivelsen: Bedre sent end aldrig må være modsvaret herpå.

Om Peter Rosenholdt