Alt for ensformigt
Tung kontrol
For få rollespilselementer
Kan gennemføres på under en eftermiddag
Køb Platformines hos vore partnere:

Men ak nej
Platformines er i sin grundsubstans et platformspil, hvor du udforsker en stor tilfældigt genereret verden, undgår fælder, skyder fjender og finder forskellige former for skatte og nyt udstyr. Det giver spillet et lille snært af rollespilsgenren, hvilket forstærkes af muligheden for at lave din egen karakter i starten af spillet og vælge både race og udseende.

Platformines begynder således meget fint og lovende. I selve spillet skal du navigere rundt i en gigantisk hule, skyde fjender, samle nye våben og lede efter dimser til at bygge en kæmpe robot færdig, så du i sidste ende kan grave dig ud af hulen, som du åbenbart er fanget i. Der er ikke megen handling (læs: ingen overhovedet), så spillet er udelukkende fokuseret på at samle ting, så du kan købe bedre våben, mere liv og en større rygsæk.

Problemet med Platformines viser sig meget hurtigt. Efter et par timers spil har du fundet et af hver af spillets fire våbentyper og derefter bliver Platformines en endeløs gentagelse af de samme typer af fjender, de samme fælder om og om igen og den samme kaotiske action. Det er sjovt i nogle få timer, derefter bliver det en ulidelig ørkenvandring af gentagelse efter gentagelse.

De begrænsede rollespilselementer spillet starter ud med bliver aldrig rigtig fulgt til dørs og udover at finde nye våben (indenfor fire fastsatte typer) og købe mere plads i rygsækken og mere liv, så er der ikke mere at komme efter. Ingen specielle færdigheder, ingen ekstra angreb, ingen bosskampe, intet. Da spillet laver en ”tilfældigt” genereret hule til hvert spil, er der ikke rigtig nogle specielle steder at opdage eller udforske – alting består af de samme sammensatte gange, fælder og platforme med fjender på.

I stedet for at rende rundt og ”udforske” de endeløse og ensformige gange kan du gå målrettet efter de kanoner, som du skal finde for at samle robotten og slutte spillet. At samle robotten, når alle kanonerne er fundet, er i sig selv et lille puzzle-minispil, men går du direkte og målrettet efter at slutte spillet, kan du samle alle kanonerne og gennemføre Platformines på tre eller fire timer.

Visuelt er spillet kraftigt inspireret af 16-bit tiden og det er der naturligvis noget charmerende ved. Lyden er glimrende og selvom omgivelserne består af de samme platforme, fjender og fælder om og om igen, så efterlader spillets grafiske design faktisk et positivt og nostalgisk indtryk. Det samme kan dog ikke siges om kontrollen – i hvert fald ikke hvis du spiller med mus og tastatur.

Alt i alt er Platformines ikke det stykke indie-guld vi havde håbet på. Det er en sjov ide, der sagtens kunne blive til noget mere, med flere funktioner og mere variation. Det er det desværre ikke blevet til i denne omgang, hvorfor Platformines desværre ender i den hastigt voksende bunke af hurtigt glemte og alt for middelmådige indie-udgivelser på Steam.