Simpelt og nuttet
Klassisk gameplay
Mangelfuldt udført
Præget af middelmådighed
Køb Yoshi’s New Island hos vore partnere:

I en klassikers fodspor
Efter det oprindelige Yoshi's Island kom der en form for efterfølger til Nintendo 64. Spillet hed Yoshi's Story, og det var ret middelmådigt. Bedre så det ud, da Yoshi's Island DS udkom til Nintendo DS i 2006. DS-versionen var måske ikke helt på niveau med den fantastiske original, men den indførte nogle nye gameplayelementer og udvidede universet, og resultatet var et ganske hæderligt spil. I dag står vi så med det seneste spil i serien, der hedder Yoshi's New Island, der er udviklet til Nintendo 3DS.

Har du aldrig prøvet et Yoshi's Island, så har du en unik spiloplevelse til gode. Selvom Mario medvirker, så har gameplayet kun en overfladisk lighed med spil som Super Mario Bros. I Yoshi's Island styrer du dinosauren Yoshi – eller rettere EN Yoshi, for der er flere af dem, men de bliver alle kaldt Yoshi. Din Yoshi kan fange fjender med sin lange tunge, for at spise dem, og producere et æg. Dette æg kan skydes efter andre fjender, eller bruges til at aktivere hemmelige kontakter og lignende.

Yoshis opgave er at bringe den spæde Mario, der sidder på Yoshis ryg, trygt igennem spillets baner. Bliver Yoshi ramt, falder Mario af, og svæver rundt i en boble, mens han vrælende venter på at blive samlet op igen. Samler du ham ikke op hurtigt nok, bliver han kidnappet, og du må prøve forfra. På banerne er der røde mønter, blomster og stjerner, der skal samles op, og før en bane kan siges at være helt klaret, så skal du selvfølgelig have samlet det hele. Enkelte steder på banerne kan Yoshi forvandles til et køretøj, som en gravemaskine, en helikopter eller en luftballon, for at give spillet lidt mere variation.

Serien har altid haft en speciel grafisk stil. Banerne og karaktererne har altid lignet noget, der kunne være tegnet med farvekridt, og det har givet spillet et meget charmerende udseende. Det er også tilfældet her, men Yoshi selv og flere af fjenderne er nu lavet i 3D, hvilket ganske vist giver en mere overbevisende animation, men det rammer ligesom lidt ved siden af.

I det hele taget virker Yoshi's New Island som et projekt lavet af folk, der har prøvet originalen, men ikke helt har forstået charmen. De gameplaymæssige tiltag, der var at finde i Yoshi's Island DS er væk igen - nemlig at du kunne medbringe andre babyer end Mario, og de kunne så give Yoshi forskellige evner. I DS-udgaven blev begge skærme også brugt til at vise gameplay, men her er den nederste skærm reserveret til at vise diverse tal, som f.eks. hvor meget, du har samlet op.

Banedesignet er ikke specielt godt, og når Yoshi laver sig om, er du tvunget til at bruge 3DS-maskinens gyroskop til at styre, hvilket virker meget påtaget, og betyder at spillet er mindre egnet til at blive spillet offentligt. Kun meget få steder er der rent faktisk noget nyt med, og de idéer, der er blevet genbrugt, er gjort dårligere end i originalen, der er knap 20 år gammel. Det virker helt uforståeligt. Fordi der ikke er ret meget historie med i disse spil, så havde Yoshi's New Island chancen for at være en frisk start for serien og for at lokke nye spillere med på vognen. I stedet henvender det sig kun til de fans af de oprindelige spil, som gerne vil have lidt mere af det samme, bare knap så godt.