Ensformigt
For kluntet kontrol
Rodet gameplay
Kun for virkelige fans
Køb Dragon Ball Z: Battle of Z hos vore partnere:

Meget mere manga
Stort hår. Fartstriber. Vilde specialangreb. Rumvæsener. Tosset humor. Alle disse ting er ingredienser i Akira Toriyamas lange serie Dragon Ball, der siden udgivelsen i Japan i 1984 kun er blevet større og større. I dag er det mere et fænomen end nogensinde, og vi får regelmæssigt nye spil, der foregår i det forunderlige univers. Som regel fanger spillene stemningen fra serien ret godt, men den øvrige kvalitet har svinget fra direkte ringe til nogenlunde middelmådig.

Dette års spil har undertitlen Battle of Z. Det er, som så tit før, et fighting-spil. Denne gang er det et trækplaster, at du kan spille 4-mod-4, til forskel fra de sædvanlige 1-mod-1. Til forskel fra spil som Tekken eller Street Fighter, så kan hovedpersonerne her både flyve og bevæge sig utroligt hurtigt, så kampene foregår i enorme, men som regel også meget øde, områder.

Din valgte hovedperson kan spille sammen med tre andre imod op til fire modstandere, og det kan let blive forvirrende, fordi der foregår ret meget på samme tid. Med et tryk på en knap låser du fast på én modstander, og med den højre stick kan du så vælge andre mål. Du har knapper til at flyve op og ned, og så har du knapper til at angribe nært og fjernt, samt et specialangreb. Kontrollen til at kæmpe er altså ret simpel, fordi der også skal bruges knapper til at bevæge dig i tre dimensioner og til at lave specielle ting, såsom at give energi til dine medspillere. Derfor ender du med at skulle bruge indviklede knapkombinationer til at lave stort set alle andre angreb end de allermest basale, og det betyder at spillet virker mere indviklet end det egentlig behøver at være. Samtidig er kampsystemet også ret overfladisk, og kampene bliver tit en ensformig omgang knaphamren.

Rent grafisk fungerer Battle of Z faktisk ret godt. Det er et spil i 3D, men grafikken ligner i høj grad noget, der kunne være hevet ud af de todimensionelle tegnefilm. Tempoet i spillet er højt, og du kan vælge mellem japanske eller amerikanske stemmer. Alt sammen bidrager til en passende stemning, og stemningen er bestemt højdepunktet i dette produkt.

Du kan spille forskellige scener fra serien og vælge rigtig mange forskellige figurer, og deriblandt får du altså også chancen for at spille skurkene. Antallet af figurer er angiveligt over 70, men det hænger sammen med, at mange af figurerne har forskellige forme, de kan skifte imellem, og i dette spil er de så delt op i forskellige figurer, i stedet for at give dig muligheden for at skifte form midt i kampen.

Klarer du dig godt i en kamp, stiger du i rang, og du får kort, du kan tilknytte de forskellige karakterer. Disse kort giver plusser til forskellige områder, som styrke, specialangreb eller forsvar. På den måde kan du opleve, at din valgte karakter bliver stærkere undervejs. Du kan også fjerne kortene igen og sætte dem på andre figurer, hvilket det er meget rart, når du i en kamp er tvunget til at styre en anden.

Som tidligere nævnt bliver spillet hurtigt ensformigt, og der er ikke rigtig andet der er lykkedes udviklerne at ramme, end stemningen fra tegnefilmene og tegneserien. Overordnet set er Dragon Ball Z: Battle of Z altså et gennemsnitligt produkt, der kun kan anbefales til de største fans af Dragon Ball.