Solid historie
Godt stemmeskuespil
Ikke helt klart hvad spillet vil have dig til at gøre
Virker ufærdigt
Køb Castlevania: Lords of Shadow 2 hos vore partnere:

Halvfærdig slutning på triologi
Castlevania har som serie været igennem store forandringer, men den har haft svært ved at tage springet fra de klassiske todimensionelle platformspil med rollespilselementer til noget mere tredimensionelt. Det har været forsøgt mange gange, men den helt store succes er udeblevet, i det mindste indtil Lords of Shadow i 2010, hvor posen i dén grad blev rystet. Metal Gear Solid-bagmanden Hideo Kojima gav en hånd med under udviklingen, og selvom spillet blev meget positivt modtaget, så fik det kritik for at gå lidt for langt væk fra det, Castlevania egentlig var. Mirror of Fate kom bagefter – i første omgang til 3DS, men så i en HD-udgave til konsollerne. Fordi det oprindeligt var lavet til 3DS, var det en mere enkel og mere todimensionel oplevelse, men i samme univers som Lords of Shadow. Nu kommer så Lords of Shadow 2, der er MercurySteams sidste Castlevania-spil, og de har sigtet efter en åben oplevelse, hvor spilleren har mere frihed i valg af rute igennem spillet.

Historien fortsætter fra Lords of Shadow, og har du ikke spillet det til ende, så får du muligvis spoleret slutningen i denne anmeldelse. Som spiller styrer du nemlig Gabriel Belmont igen, eller Dracula, som han blev til i slutningen af det første spil. I starten af spillet får du en genfortælling af begivenhederne i både Lords of Shadow og Mirror of Fate, og det er en indviklet historie, der involverer flere medlemmer af klanen Belmont, der sammen med Dracula traditionelt har været omdrejningspunkt i Castlevania-serien.

Historien i Lords of Shadow 2 omhandler i særdeleshed Draculas tidligere fjende Zobek, der kan fortælle, at selveste Satan er på nippet til at genopstå. Det bliver hurtigt mere indviklet, og historien foregår både i fremtiden og fortiden. Der er mere vægt på fortællingen af en god historie end i de tidligere spil i Castlevania serien, og det er faktisk en af de mest positive ting ved Lords of Shadow 2. Flere virkelig dygtige skuespillere har bidraget med deres stemmer til spillets figurer, som f.eks. Patrick Stewart og Robert Carlyle.

Klassisk action
Dracula har tre hovedvåben – blodpisken, Void Sword og Chaos Claws. Blodpisken er ligesom det grundlæggende våben, og ved at ramme med et bestemt antal angreb uden selv at blive ramt, kan du få lov at bruge Void Sword, der udover at give fjenderne skade, også giver dig energi tilbage. Chaos Claws lader dig nedbryde pansrede fjender. Et af de mere frustrerende problemer er, at du skal have ret mange fuldtræffere, før du er helt ladet op til at kunne bruge de specielle våben, og du bliver tit ramt tilfældigt, enten bagfra eller fra siden, hvor angreb er sværere at se.

I denne omgang kan du selv styre kameraet, og det fungerer ret godt. Draculas styring er for det meste ganske god, og han har fået nogle nye evner, der skal variere gameplayet lidt. Han kan f.eks. blive til en flok rotter, som hjælper ham med at snige sig forbi vagter. Til forskel fra det første spil kan du nu slukke for de såkaldte QTE'er, altså QuickTime Events, hvor du skal trykke meget hurtigt på en bestemt knap, for at få historien til at gå videre.

Der er helt klart positive ting at sige om denne efterfølger, men der er gået noget galt under udviklingen, og det kan mærkes. Flere ansatte ved MercurySteam har sagt op inden spillet blev færdig, og selvom man godt kan se, at der er lagt meget arbejde i spillet, så mangler der ligesom også en del. Tit bliver det bare forventet af dig som spiller, at du kan gennemskue hvad spillet vil have dig til, og det skaber forvirring, og du vil komme til at famle dig frem for at finde løsninger, fordi det ikke bliver gjort helt klart, hvad du skal. Spillet er mange gange frustrerende, og er for længe om at loade. Det er bestemt ikke et forfærdeligt spil, men der er for mange skarpe kanter og underlige designvalg til, at det kan anbefales til andre end kernefans. Vi andre håber på en udvidet udgave, der har den manglende polering, og giver det første Lords of Shadow en omgang mere.