Udemærket kampsystem
Lidt for kort
Kluntet kontrol på PC
Nok kun for South Park fans
Køb South Park: The Stick of Truth hos vore partnere:

Level 5 jøde
Der har tidligere været spiludgivelser baseret på South Park universet, men fælles for dem har været, at de generelt ikke har været voldsomt gode og at de alle har forsøgt at skabe et 3D univers ud af TV-serien. Nu har man imidlertid rullet det tunge skyts frem – Obsidian Entertainment (der står bag spil som Falout: New Vegas og Dungeon SIege III) står for udviklingen, mens South Parks skabere, Matt Stone og Trey Parker, har stået for spillets historie.

Det er der kommet et simpelt, men stadig underholdende, rollespil ud af, der kombinerer klassiske japanske rollespilskonventioner med det bedste South Park har at levere. Ja det er plat. Ja der er prutte-, lorte- og dildo-humor til den store guldmedalje og ja det er både politisk ukorrekt og til tider direkte racistisk – men hold da kæft hvor er det både sjovt og befriende. I hvert fald hvis du er fan af TV-serien og mon ikke der er en de gamere, der er det?

I spillet er du ”the new kid” (eller ”Douchebag” som Cartman hurtigt døber dig), der netop er flyttet til South Park. Her oplever du at drengene fra TV-serien stadig er travlt optaget med at rollespille og at Cartman, som The Grand Wizard, fører en krig mod de onde sortelvere, der forsøger at stjæle den meget vigtige ”Stick of Truth”. I virkeligheden er The Stick of Truth en gren, som Cartman gemmer i et papkassefort i sin baghave, hvorfra han hersker over sit baghave-kongerige med Prinsesse Kenny ved sin side. Det er en simpel setting, men med et hav af referencer til tidligere afsnit af TV-serien, til andre computerspil og til andre kendte TV-serier.

Som i ethvert rollespil begynder du dine eventyr med at skabe en karakter – der er fire klasser at vælge imellem og i forlængelse af spillets manglende politiske korrekthed er der kriger, tyv, troldmand og jøde. Vælger du jøde som klasse, vil det afføde spydige kommentarer fra Cartman. Præcis som i TV serien er der intet, der er helligt for Matt Stone og Trey Parker og det giver spillet en befriende humor. Det er især dialogen i spillet, der bærer de ellers meget simple ”gå til X på kortet og find ting Y” missioner.

Rollespilsmæssigt er South Park i den lette ende af skalaen og selvom det forsøger at give dig forskellige valgmuligheder, så bliver spillet aldrig rigtig dybt. Du kan dog relativ frit udforske South Park og besøge en masse kendte lokaliteter fra serien, hvor du kan finde ragelse, som du kan sælge eller måske lidt udstyr såsom rustning og våben. Spillet har et helt traditionelt level-system, som lader dig købe en ny egenskab eller et nyt angreb når du stiger i level – men generelt er der ikke så meget at vælge imellem.

Lidt mere substans er der i kampsystemet, der dog ved første øjekast også godt kan virke en smule overfladisk. Men giv det en chance, for det udvikler sig i en ganske positiv retning, når du først har fået mekanikken ind under huden. Der er taler om et trækbaseret system, der samtidig kræver, at du trykker på knapper på helt rigtige tidspunkter for at undgå skade eller selv give ekstra skade. På PC er systemet lidt kluntet med musen, men på konsollerne fungerer det rigtig godt. Dertil kommer masser af specielle færdigheder og genstande, du kan anvende i kamp – alt fra helbredende Cheesy Poofs over kasteskyts som vandballoner til lort (ja afføring, du kan samle op efter dine egne toiletbesøg og anvende som kasteskyts).

Du kan samle dig et lille følge af kendte South Park figurer, som fungerer som din gruppe i kamp. I starten får du Butters med på slæb, men det udvikler sig hurtigt og du får lov til at spille med andre kendte figurer fra serien, der hver bidrager med specielle færdigheder, som deres ”klasse” har. Du har fuld kontrol over dem i kampene og det bidrager en hel del til kampsystemets dybde.

Kort men intenst
The Stick of Truth er desværre en relativ kort oplevelse – i hvert fald sammenlignet med andre rollespil. I nabolaget af 10 - 12 timer tog det os at spille det igennem fra start til slut. Spillet bliver noget længere hvis du vil prøve at møde alle personerne i South Park (så du kan tilføje dem som venner på spillets pendant til Facebook) og samle alle Chinpokomon monstre, der er gemt rundt omkring i spillet. Finder du venner nok eller samler Chinpokomon nok, får du desuden låst op for en række perks til den karakter.

Der er godt nok fire forskellige klasser at gennemføre spillet med, men da handlingen og begivenhederne forbliver de samme, er det nok kun for de ekstremt hardcore South Park fans.

Den store fornøjelse ved The Stick of Truth er helt klart spillets lighed med serien. Stemmerne og dialogen er taget direkte ud af TV-serien og med hele byen South Park (og omkringliggende områder) som din legeplads, er der masser at komme efter for fans af serien og det er i virkeligheden spillets helt store styrke. Der er masser af morsom dialog og spillets visuelle stil, der er fuldstændig magen til TV-serien, får hele spillets til at føles som et langt interaktivt afsnit af serien. Og det er vel i virkeligheden den største ros et South Park spil kan få!

South Park: The Stick of Truth er i virkeligheden et relativt simpelt og let tilgængeligt rollespil, hvis bærende kræfter er det tætte slægtskab med TV-serien. Det er et spil du skal spille for at få et godt grin og for selv at være med i et South Park afsnit. Er du fan af South Park, er der ingen vej uden om denne lille perle – men kan du ikke se det sjove i crackpiber, dildoer og analundersøgelser, så vil du næppe finde The Stick of Truth underholdende.