Flot grafik
God variation og velfungerende gameplay
Udviklingen i historien lidt søgt
Intet sket siden sidste generation andet end rent kosmetisk
Køb Tomb Raider: Definitive Edition hos vore partnere:

Definitiv Lara Croft
Lad mig med det samme understrege: Selv om man har hæftet ”definite edition” på titlen, og har genudgivet til den nye generation konsoller, så er der stadig tale om det samme Tomb Raider som udkom sidste år. Med andre ord; hvis du allerede har gennemspillet begivenhederne på den tidligere generation eller alternativt på PC, så er der intet nyt at komme efter her. Selv om man ikke bare kan porte direkte, så er det tydeligt at udviklerne har taget ophavet og minutiøst konverteret materialet til din nye maskine. Det skal altså være første gang du træffer bekendtskab med det nye Tomb Raider reboot, og i givet fald læser du bare videre.

Du drager ud på rejse med navnkyndige Lara Croft - selvfølgelig på jagt efter en mystisk skat. Turen går over havet sammen med en broget flok af eventyrere, men ender brat da du ryger direkte ind i et frygteligt uvejr. Det ender med boven opad og vores heltinde i det kolde vand. Næste øjeblik er vi alene på en fremmed ø, hvor du langsomt skal finde ud af hvad der skete med de resterende fra gruppen, kæmpe mod horder af fremmede og ikke mindst støder på den mystiske skat, som du oprindeligt tog ud for at finde. Det er klassisk Tomb Raider, men i nye klæder.

Historieforløbet er som sagt nøjagtigt det samme, og følger Lara Croft fra en tredje persons synsvinkel imens hun først forsøger at redde sig selv og siden resten af besætningen. Øen er nærmest forankret i fortiden, og det giver anledning til en række puzzles, der fint refererer til den arkæologiske baggrund vores heltinde har. Den første tid, efter du er sluppet fri på øen, er befriende fri for rigtige fjender, og giver dig i stedet muligheden for at finde dine egne ben imens du undersøger omgivelserne. Herefter kommer der flere og flere fjender ind i legen, og du griber til våben i stedet. Springet fra blåøjet uskyldighed til koldblodig morder er stadig en anelse fortænkt, men det er da trods alt rart, at der er forsøgt med en anelse udvikling.

I forhold til den oprindelige pakke, så får du her lidt ekstra klæder med til Lara – som kontekstuelt giver mening, men ellers ikke betyder noget for oplevelsen. Dertil er der flere baner til spillets lige svage multiplayer – et område udviklerne ikke har gjort yderligere for at forfine og tilpasse. Lidt en forspildt mulighed, når man eksempelvis sammenligner med et spil som Uncharted, der deler lidt samme tematiske baggrund. Ellers så er der lidt lal, hvor du blandt andet kan bruge Kinect til Xbox One til at vælge våben. Det virker egentlig ganske okay, men er dybest set endnu et eksempel på det lidt overfladiske brug man har af en ellers interessant tilføjelse som Kinect dybest set er.

De største forbedringer er at finde i det visuelle. Tomb Raider har hele vejen været en meget appellerende titel at kigge på, og det er bestemt ikke blevet dårligere. Selve Lara Croft er blevet endnu mere nydelig at kigge på og omgivelserne står markant mere klart end tidligere. Det er tydeligt at udviklerne har finpudset teksturerne, og det bemærker du virkelig i de sekvenser hvor du har flotte horisonter at kigge ud over. Dertil har man virkelig lagt vægt på partikler, hvor blod, sved og tårer fremstår virkeligt flot. Det er måske bare kosmetisk alt sammen, men det understreger endnu mere alvoren og truslerne.

Tomb Raider er en rigtig solid spiludgivelse, som emmer af dramatik og eventyr. Grafisk er det virkeligt solidt, og man må beundre arkitektur, baggrunde og animationer. Har du allerede spillet det på en anden platform, så er der dog intet der skal lokke dig til at kaste penge efter det endnu en gang. Har du til gengæld ikke det, så er det her et virkeligt solidt action eventyr.

Om Peter Rosenholdt