Solid og sjov historie
Samlet set et flot adventure spil
Act 1 er ret kort
Ganske traditionelt til trods for den fine indpakning
Køb Broken Age – Act 1 hos vore partnere:

Et billedbogs ”coming of age” eventyr
Det første kapitel i Broken Age følger to unge hovedpersoner, der begge oplever, at deres hjemlige trygge rammer forandrer sig og måske i virkeligheden slet ikke er så trygge alligevel. For pigen Vella, der bor i en fantasy-inspireret landsby fyldt med bagere (ja - bagere!), er truslen ret åbenlys – for at beskytte landsbyen fra det mytiske væsen ”Mog Chothra” skal hun, sammen med andre udvalgte piger, ofres til bæstet. Alle andre end Vella selv, er begejstrede for den ide. Ja selv de andre piger, der skal fodres til monstret, ser det som en stor ære, så der er ikke megen sympati eller hjælp at hente hos familien, da hun foreslår at de skal tage kampen op mod væsnet i stedet for at fodre det med en håndfuld ungmøer.

Den anden hovedperson er drengen Shay, der lever en overbeskyttet tilværelse ombord på et rumskib, hvis eneste formål er at sikre ham en beskyttet hverdag med kontrolleret sjov, sikre lege og masser af is. Hvad der måske kan virke som en flyvende forlystelsespark midt i rummet, begynder mere og mere at minde om et fængsel, som holder Shay fast i barnlige og ensformige rutiner.

Begge hovedpersoner i spillet har således en klar mission om at bryde ud af de rammer og de forventninger, der er skabt for deres tilværelse, men det er slet ikke så let som man skulle tro – og der er naturligvis et fortræffeligt godt twist på hele historien, lige som kapitel 1 desværre slutter (alt for tidligt må jeg indskyde). Men jeg skal nok lade være med at ødelægge noget ved spillets handling – for det er faktisk den, der sammen med grafikken, er det bedste ved Broken Age.

Spillet er et klassisk ”point and click” adventurespil, hvor du frit kan skifte mellem de to hovedpersoner. Shays historie er henlagt til rumskibet Bossa Nostra, mens Vellas historie leder hende til nogle ret fantastiske og ret syrede lokaliteter. Fælles for dem begge er dog, at de kun kan løse spillets mange logiske puzzles, ved indsamle alle de ting, som de kan få fingrene i og anvende dem de korrekte steder. Der er desuden en del dialog med de personer som Shay og især Vella møder. Den er ganske humoristisk og giver som regel et hint om hvordan nogle af spillets skøreste puzzles kan løses.

Humoren i spillet er generelt rigtig god og flere af spillets puzzles er ganske morsomme og ret finurligt opbygget. At spillets puzzles er baseret på skøre indfald og humoristiske ideer betyder desværre også at nogle enkelte af dem er ret svære at gennemskue – det er i hvert fald ikke nok, at du har en logisk tankegang. Men alt i alt er Broken Age ikke et voldsomt svært adventurespil, idet spillet ikke smider alt for mange ting eller skærmbilleder efter dig på en gang.

Når der endelig kommer godt skred i handlingen i spillet slutter det første kapitel desværre meget brat. Broken Age er opdelt i to kapitler og det er endnu uvist hvornår det andet helt præcist udkommer. Vi formåede at gennemføre det første kapitel på små fem timer, hvilket måske er lige i underkanten og selvom det nok er fornuftigt at stoppe Act 1 med en rigtig cliffhanger, så virker det ikke desto mindre frustrerende når det sker.

Den tekniske udførsel af Broken Age er helt fantastisk. Grafikken ligner mest af alt noget man ville forvente at finde i en billedbog. Den kan vel bedst beskrives som håndtegnet med en skarpt og farverigt pastel strøg. Figurerne bevæger sig som om de er stop motion animeret af simpelt papirklip. Det fungerer fantastisk godt og giver spillet en utrolig charme, der er svær at modstå. Det er enkelt og endda en smule simpelt, men på samme tid genialt. Stemmeskuespillet er mindst lige så fantastisk som grafikken – og med masser af talent til selv meget små roller – Jack Black, Elijah Woods og Wil Wheaton kan blandt andet opleves i spillet.

Selvom Broken Age måske ikke revolutionerer adventure genren med sine klassiske puzzles og lidt for korte varighed, så venter der stadig masser af sjove oplevelser med spillet. Humoren er rigtig god, historien har nogle gode twists undervejs og både grafik og lyd er i en absolut særklasse. Nu venter vi bare på Act 2, der forhåbentlig kan leve op til den første del.

Tim Schafer har i hvert fald bevist a adventurespillet lever i bedste velgående.