Den magiske pen fungerer fint
Charmerende og hyggeligt
Kan godt blive en kende ensformigt
Banal historie
Køb Max: The Curse of Brotherhood hos vore partnere:

En rigtig dansk tegnedreng
Vi befinder os i vaskeægte danskerfarvand nu, så på med klaphatte og den stolte nationalisme. Max i titlen på Max: The Curse of Brotherhood er nemlig ingen ringere end selvsamme Max fra 2010-spillet Max & the Magic Marker. Det er måske ikke helt åbenlyst, hvad det har med lille Danmark at gøre, og der er måske også en vis sandsynlighed, der taler for, at du aldrig har spillet Max & the Magic Marker. Men det er en skam, for det er faktisk et sjovt og innovativt platformseventyr med masser af solide udfordringer og puzzles. Ikke overraskende er Max: The Curse of Brotherhood sådan set skåret over samme læst. Og relationen til Danmark? Jo, begge spil er naturligvis udviklet af danske Press Play, der til dagligt gemmer sig på Pilestræde i København.

Spillet følger igen Max, der er ufatteligt træt af sin bror Felix. Det kan de fleste, der har haft en bror eller søster, sikkert sagtens sætte sig ind i, men det er nok kun et fåtal, der går til så ekstreme yderligheder som Max. Han søger på internettet efter en måde at få brormand til at forsvinde på, og før han ved af det, har han læst en mystisk formular højt, og Felix forsvinder gennem en portal. Nu er gode dyr naturligvis rådne – så Max beslutter sig for at redde Felix, og det er i store træk den spinkle historie i Max: The Curse of Brotherhood.

Spillet er på mange måder et temmelig traditionelt 2.5D platformspil med masser af puzzles undervejs. Som sin spirituelle forgænger (Max & the Magic Marker) er spillets helt store gimmick Max’ magiske tuschpen. Ved at holde en knap nede på controlleren kan du fremtrylle den magiske pen og bruge den til at modificere omgivelserne, så Max kan fortsætte gennem banen – i starten er det ret begrænset, hvad du kan tegne frem, men Max lærer gradvist nye funktioner, og det holder funktionen frisk og sjov igennem hele spillet.

Ideen med at manipulere med omgivelserne er sjov, og selv om Max kun kan gøre det, når han står stille (og tilstrækkelig tæt på punktet, der skal tegnes ved), så fungerer det fint som et puzzle-element. I starten er det ret åbenlyst, hvad du skal gøre hvor, men det bliver hurtigt mere komplekst, når du skal tegne og forme grene, flytte rundt på kasser eller anvende flere af den magiske pens funktioner på en gang. Det er måske ikke helt på højde med funktionerne i Max & the Magic Marker, og det bliver aldrig så svært, at du ender med at sidde fast, men fans af forgængeren vil bestemt være begejstret for systemet.

Resten af gameplayet udgøres af et solidt platformspil, med alt hvad det indebærer af platforme, udfordrende hop og fra tid til anden også et irriterende dødsfald, når et spring ikke times korrekt. Kontrollen er måske ikke 100 % optimal til de mere krævende og præcise spring – den føles lidt kluntet uden at vi præcist kan sætte en finger på, hvad det er, der driller. Måske er vi bare amøber til platformspil – hvem ved?

Spillet kan, til trods for en god start, godt blive en kende ensformigt i længden – også selvom den magiske pen gør sit til at holde oplevelsen frisk og anderledes. Men det betyder ikke, at spillet ikke er sjovt, for i kontrollerede doser er The Curse of Brotherhood en glimrende platformer med et solidt twist og nogle gode puzzles..

Teknisk er spillet ikke det mest imponerende, du kommer til at opleve på din Xbox One – men det er på den anden side heller ikke grimt at se på. Omgivelserne er ganske varierede, selvom de svinger noget i detaljegrad. Alt i alt virker spillet farverigt, og grafikken har et snært af tegnefilm over sig.

Max: The Curse of Brotherhood er næppe et spil du vil huske på i månedsvis, efter du har gennemført det, men det er en fornøjelig platformer med en solid gimmick og masser af charme. Det vælter ikke ligefrem ud af træværket med Xbox One-spil for tiden, så har du maskinen, så giv danske Max en chance – så skal han nok levere et par afteners let fordøjelig og charmerende underholdning.