NES Remix

Bredt udvalg af velkendte og mindre kendte titler
Masser af udfordring
Smager meget af demo
Ingen fulde eller bare længere oplevelser

NES Remix er en samling af små spilbare bidder fra flere af Nintendos største titler i 80'erne – og nogle af de knap så store. Spillet er billigere end det ville være at købe de samlede titler enkeltvis, men kan den oplevelse overhovedet sammenlignes?

NES Remix byder på forskellige små udfordringer, der tager udgangspunkt i de spil, der blev udgivet til Nintendo Entertainment System, der havde sin storhedstid i 80'erne. Det var i den periode, Nintendo startede nogle af de serier, vi stadig ser i dag som Mario og Zelda, men der er også andre titler med, som de fleste nok så småt har glemt.

Super Mario Bros. og det mere simple Mario Bros. samt Legend of Zelda er med i udvalget, og det samme er Donkey Kong, Donkey Kong Jr. og Donkey Kong 3, men det er nok de færreste i dag, der kan huske titler som Balloon Fight, Clu Clu Land og Ice Climber. Excitebike, Wrecking Crew, Tennis, Pinball, Urban Champion, Golf og Baseball bringer det totale antal titler op på 16. I alt er der 204 udfordringer.

De forskellige udfordringer er aldrig helt den komplette oplevelse, man måske husker fra dengang. Det er altid små brudstykker, der lige så godt kan ses som mini-games, eller endda microgames, da de oftest kan overstås på under et minut. Udfordringerne kan gå ud på at klare en enkelt fjende i Mario Bros. eller at indsamle et bestemt antal mønter i Super Mario Bros. Det kan også være at hoppe over et antal tønder i Donkey Kong. Remix-delen kommer ind i billedet, når udfordringerne begynder at blive mere kreative. Måske skal du styre hovedpersonen fra Zelda-serien i Donkey Kong. Måske bliver du udsat for at billedet er vendt på hovedet. Hver udfordring du klarer bliver belønnet med et antal stjerner samt point, der kan bruges til at låse op for flere spil, udfordringer, eller bare stempler, som du kan bruge, hvis du vil skrive beskeder til andre spillere. Hver udfordring kan give tre stjerner, men hvis du klarer dig virkelig godt, får du tre stjerner, der er regnbue-farvede. Hvis du går efter at få regnbuer i alle 204 udfordringer, har du nok at se til, det næste stykke tid.

På snedig vis linker spillet til Nintendos online butik, så du kan købe de fulde titler. Det giver en lidt dårlig smag i munden, for så fungerer spillet pludselig som demo eller endda reklame. En reklame, du vel at mærke giver penge for at installere på din konsol. Det havde klædt Nintendo at øge prisen en smule, men så give spilleren adgang til alle de fulde versioner af spillene.

Grafikken er, som man husker den, men fylder ikke hele skærmen op, så udenom er der nogle oplysninger, der bruges specifikt til NES Remix, som hvor mange gange, du har forsøgt udfordringen.

Ser du spillet som en samling mini-games, der skal hives frem til fester, så bliver du skuffet. Har du i forvejen mange af spillene, der tilbydes, eller leder du bare efter et gensyn med klassikerne (med et lille twist), så er NES Remix værd at overveje.